Sprachübung - sprogtræning II

Deutsche schreiben auf Dänisch &
Danskere skriver på tysk!
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej Gabi,

min rose hedder Dronning af Danmark; og min engelske rose William Shakespeare har bladlus (og med lus må man ikke i børnehaven, for man er blevet vasket). Så foreslog Nullermand, at min engelske rose Brother Cadfael skal pleje William. Og med luseroser vil Dronningen ikek lege....okay, det er vist lidt nørdet!

Kh. vilmy
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

:idea: Pling !!! Et stort lys

Dronningen af Danmark - vi vil kigge i Danmark efter den!

Stakkels William med sine luse... Man luse på William er bedre end Gartenwanzen i lejligheden. Heldigvis har vi slet ikke nogle lige nu - de kommer igen i efteråret

Har nogen af jer nogensinde haft en Ohrenkneifer-Biss? Die Viecher kneifen aber ordentlich!!! Nicht mit dem Hintern-Kneifer, sondern vorne mit ihren Fress-Werkzeugen!!!

Gabi
katti

Beitrag von katti »

God aften allesammen!
Hihi-marsvin nu går det dig, som mig sidste gang med "Ghiselle de Felighonde" :mrgreen:
I går var vi på en tur til reservatet ”Grenztalmoor” i nærheden af Tribsees. For mange år siden blev der tørv bygget af.
Der kunne man godt lytte masser af fugle (jeg tror, Danebod, det havde været for dig en stor fornøjelse) og frøer (bestemt også skrubtudser-men vi så bare Butsnudet frøer (Grasfrosch) og forskellig kvække uden at vi kunne sige hvem det er.
Børnene var meget begejstret over de mange forskellige insekten. Vi så også en stor snegl i vanden og en tykke edderkop, der spiste en flot, blå guldmed. Men hvilken snegl, edderkop og guldmed det var præcis, det ved jeg ikke endnu...men børnene arbejder på det. :D
Vi tog en besluttning om, at vi gentager udflugten en anden gang, med cyklerne og picnicgrej (jeg skulle dog tage tit ordet "grej", fordi så kan jeg mærke det måske :mrgreen: )
Så, jeg tror, jeg spenderede nye orde nok i dag, ikke sandt? :wink:

Vilmy, hvad siger lille princessin til den stakkels marsvin, som løbte væk eller blev spist væk.
To af vore rotter er rigtigt bidsk, dem ville jeg gerne servere en kat. :oops:

Vi ses måske senere!
katti
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

HEj Katti,
nu ved hun det, og spurgte, om den kom igen. Nej, sagde jeg, den var rejst bort. Nå, i så fald var det Far Marsvin, syntes hun. Sådan er verdenen for hende lge nu. Mor er der, far er besøgsvennen. Hun ønsker sig at han kommer hjem, men jeg har forklaret hende, at det har han ikke lsyt til.

Så kan marsvin forvandle sig til skilsmisseterapi!

Sig mig, er det katten der skal spise rotterne eller omvendt?

kh, vilmy
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

for at afslutte dramaet i Vilmy´s lille rosefamilie vil jeg bare fortælle, at Brother Cadfael er en detektiv i en række af engelske kriminalromaner, derfor fandt han hurtig ud af, hvad der var i vejen med William. Om han vil hjælpe ham, ved jeg ikke, men han er jo også en munk, så skal han nok være så venlig...Gabi, der findes en rose med navnet Princess Mary, men jeg ved ikke, om rosen er døbt efter den danske Princesse Mary. Hvis den rose ikke findes i nærheden af Vilmy´s Dronning af Danmark betyder det altså ikke, at dronningen har et problem med sin svigerdatter. :wink:

Katti, jo, der var mange nye ord i dit indlæg, butsnudet frø kendte jeg ikke (men jeg må tilstå, at jeg ikke bryder mig om frøer og skrubtudser :? ). Guldmed fandt jeg ikke i ordbogen, mente du guldsmed (åbenbart en slags Libelle)?

Hvis nogen her gerne vil komme af med sine bidske rotter - jeg har en bidsk kat her, så sig bare til! :mrgreen:

Og nu om vejret (skønt jeg skrev engang, at det er, som sygdomme, et emne for ældre mennesker): Det regner nu hele dagen, det gjorde det stort set også i går, og her i Hamborg regner det jo i det fleste tilfælde vandret. Jeg hader det, (og skal nu pudse alle vinduer, såfremt den dag kommer, hvor regnvejret trækker videre). Det er rigtig deprimerende og jeg sad med lampen på skrivebordet hele dagen, fordi det var så mørkt! Bare det bliver bedre, når Gabi og jeg holder ferie (om små to uger) - næh, det gør vi ikke sammen, men på samme tid. :D

Vilmy, Niels ringede fra Oslo og fortalte, at der skal komme et slemt tordenvejr over Danmark i nat. Hvordan ser det ud hos Jer?

Kan I hygge Jer (hvad ellers skal man gør med sådan en dag?)
Kh
Nullermand

Edit: det er ET drama, det har jeg lige rettet. Hvad var der mere?
katti

Beitrag von katti »

Nåh Vilmy, katten skal spise rotterne. Men det kunne virklig være, at rotterne hellere spise katten. Da jeg var en teenager havde jeg en rotte og en kat, som kunne løbe sammen i lige værelset. Rotten bide engang katten i hendes næse og derefter kom katten ikke ved siden af rotten.
Men din kat ,Nullermand, glader sig bestemt over så en lækker mellemmad med en rigtig dejlig jagt i forvejen.
Og Nullermand undskyldt! Jo det måtte hedde guldsmed :oops: .

Vejret:
Vi har tordenvejr hver natten! Det elsker jeg! Jeg sover gerne ind med tordenvejr, når det regner på vindueskarmet. Og det var en så lang tid for tørt her, at du kunne tænke: hellere alle vinduer med regnvanden end alle vinduer med støv og sand. :wink:
Katti
p.s. Vilmy, men, pass på, ikke at din pige tænker for dårligt over alle mænd (mænd er alle lige, marsvinsfædre lige som menneskerfædre) :wink:
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej allesammen,
skønt, at I er der igen.

Ja, Cadfael ville hurtigt have fundet ud af, hvad William manglede. Regnen og min lettere brutale måde at fjerne bladlus har dog hjulpet.

Der var i øvrigt kun ganske fjern torden i går aftes og ingen i nat.

Nullermand, jeg ved ikek, hvad ellers du rettede. Kan du give et hint?

Katti, dine rotter lød farlige. Jeg kendte i min studietid en teologistuderende, hvis rotte bed ham en gang; lejekontrakten blev opsagt og den blev sat ud på en mark meget langt væk fra Kiel. Mine barndomskatte spiste rotter som natmad, men de var også gårdkatte, der ikek kendte noget til kattemad. Det var "fang selv" eller diæt.

Du behøver ikke være bekymret, vi har så mang egod emennekser omkring os, der ser hun også fædre der ikke stikker af. Og hendes fader er dog trods alt en god weekendfar.

Gartenwanzen lyder ulækkert. Hvar gjorde du imod dem, Gabi?

Så, jeg vil læse lidt (og forberede de allersidste eksamenstekster)

Indtil senere, vilmy
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

Vilmy, der var ikke noget jeg rettede bortset fra „et“ drama. Så det er nok igen en misforståelse - mit spørgsmål var ment som „var der mere jeg skulle have rettet?“. Det kan jo godt være, at jeg laver de samme fejl igen og igen her, og ingen siger noget, så til sidst tror jeg, det må har været rigtigt. :mrgreen:

Men for at blive bedre med at skrive har jeg nu fundet en anden måde: i NetDansks lektioner skal man altid lytte til en tekst og samtidig læse den. Det gør jeg nu lidt anderledes: Jeg lytter til optagelsen og stopper den indimellem, for at skrive den som diktat. Derefter sammenligner jeg teksten med det, jeg har skrevet. På den måde gik det op for mig, at jeg, bortset fra nogle stavefejl, laver masser af fejl angående tegnsætning (det gør jeg også på tysk, tror jeg :oops: ). Nu vil jeg gerne beskæftige mig lidt med reglerne, både de tyske og de danske.

Katti, ærlig talt ved jeg ikke, om min kat er i stand til at fange en rotte. Det farligste hun hidtil har fanget er et uldnøgle og nogle natsværmere. det kan godt være, at hun ser din rotte og forsvinder bag sofaen (og ja: det ville være den samme sofa, jeg hoppede på i det samme øjeblik!!) :mrgreen:

Vi ses
Nullermand
Nicola
Mitglied

Beitrag von Nicola »

Hej allesammen,

@vilmy - min lille pige siger også at hun vil aldrig aldrig aldrig gifte sig - men det skal nok vise sig :roll: ....

Jeg måtte tænke om dig og dine sikringer i dag da jeg fik besøg af vores el-reparatør :wink: ...jeg havde en kortslutning i lejligheden, men det var ikke et apparat, men en af de stikkontakter - men jeg vidste ikke hvilket :? . Til sidst fandt han ud at det var stikkontakt på altanen, der var i stykker på indersiden.

@ katti og nullermand - mine katte fangede heller aldrig rotter, jeg tror at hankatten fangede overhovedet ikke noget :mrgreen: , men hans søster bragte altid muse til vores kælder.

@ Gabi - jeg har altid tænkt at ørentviste kan overhovedet ikke bide. Den bed dig? Stakkels dig. Men du skulle ikke slå de ihejl, de spiser nemlig bladluse :P !

Sådan, jeg skal slutte nu.
Kærlige hilsener
Nicola :)
Hold bare fast i mig - når de fortæller dig - at der er tusinde mil - imellem dig og mig...
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Så tager jeg da lige retttetjansen, kære Nullermand (ligger du nu bagved sofaen igen eller står du stadig på den?). Sammenlign venligst selv med originalen.

Vilmys...
rosenfamilie
i en række engelske kriminalromaner...
derfor fandt han hurtigt ud af...
Prinsesse Mary.
Det har nu regnet nu hele dagen, ( ellers ville gøre det HVER dag, ligesom i "Jeg vågner om morgenen")
Vilmy, Niels ringede fra Oslo og fortalte, at der skulle komme et slemt tordenvejr over Danmark i nat.

Mht. tegnsætning kan de fleste danskere heller ikke sætte kommaer. Prøv de engelske regler; de er meget gode at have i baghoved, når man skriver dansk, omend der er forskelle.

Så, nu skal jeg lige sende et par mails, så vender jeg tilbage.

Kh. vilmy
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej Vilmy,

tusind tak for rettelsen!!! Jeg ved, det bliver uoverkommeligt, hvis du skal gøre det hver gang - men må jeg alligevel indimellem bede om det i fremtiden?

De engelske regler mht. tegnsætning har jeg desværre fuldstændigt glemt. Tror du (som lærerinde) ikke, det ville være rigtigt, først at lære de tyske regler og så at sammenligne dem med de danske? Jeg holder det sådan med grammatikken: først skal jeg forstår strukturerne i det tyske sprog, derefter kan jeg se (og forstå), hvad der er anderledes på dansk. Nåh, du er jo en grammatik-fan, måske kan du ikke forstå, at jeg virkelig skal grave i min fortid, for at komme klar med begreb som „præteritum“ og „particip“.. :oops:

Men nu er det blevet sent (venter stadigvæk på Niels, han vil ringe fra Oslo),
tusind tak en gang til,
Nullermand
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Du har fuldstændig ret, at det er bedste at kende sit modersmål, og derefter kan du lave en kontrastiv analyse.

Jeg tænkte bare i min egne tanker; jeg lærte tysk teoretisk grammatik, da jeg ni år gammel lærte engelsk, og derfor er de engelske regler mit skelet!

Jeg har snart mere tid igen, så kan jeg blive lidt bedre til at rette igen :D

God nat nu, og hils Niels.
vilmy
Danebod

Beitrag von Danebod »

Hej alle,

i går aftes var der et arrangement om Danmark i Unna. Det stod det lokale Ringhotels restaurant og lokale rejsekontorer og Scandlines for. De gav nogle generelle informationer om Danmark som turistland og samtidig var der et dansk menu...Det hele var et flot arrangement, menuet stod på flæskesteg "brændende kærlighed" - og så var der "Äppel-Skiver"... :mrgreen:
Nicola
Mitglied

Beitrag von Nicola »

Vores kære chef vil forlade os og vi lavede en overraskelse party til ham sidste fredag. Blandt andet lavede vi en kogbog som afskedsgave og jeg kunne tilføje en opskrift om flæskesteg med rådkål :wink: .
Men jeg tænkte ikke om æbleskiver, jeg skrev noget om rød grød med fløde. Han havde ikke mod på at udtale det :mrgreen: .
Hold bare fast i mig - når de fortæller dig - at der er tusinde mil - imellem dig og mig...
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej kære venner,

Nullermand - der er der ikke alene med "paticip" og sådan forfærdelige ord... :( I skoletiden benyttede vi ikke den slags ord - vi sagde "1. Vergangenheit ( ich sagte)" eller "2. Vergangenheit(ich hatte gesagt)". Og jeg har ikke fundet en Eselsbrücke (huskeregel?) som vil gør det lettere til mig.

Danebod - dansk menu lyder meget lækker. Men selvfølgelig kiggede/lyttede du også på alle andre informationer, ikke?

:wink:

Nicola - ooooooh jaaaa! En ørentvist kan virkelig bide! Jeg vidste det heller ikke. Men en dag, da jeg var i haven, zwickte det på min arm. Der sad det lille dyr - og det var bare en baby, ikke så stor! - og jeg prøvede at schnippe det væk. Men det gik ikke, så fast sad det på min arm!!! Men til sidst lykkede det at schnippse det væk. Schädelhirntrauma nehme ich an, war aber Notwehr!!!

I dag var min svigermor hos os til aftensmad. Det var ret hyggeligt.
Bare i morgen og så mandag, tirsdag, onsdag.....

Og så bliver vejret rigtig godt, ikke sandt, Nullermand?

Hilsen
Gabi
Antworten