Sprachübung - sprogtræning II

Deutsche schreiben auf Dänisch &
Danskere skriver på tysk!
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej - det er mig igen.

Jeg kan ikke klare at skrive en ferie-beretning i dag. Så håber jeg, jeg har mere tid i morgen. Måske skriver jeg den dog her i hjørnet - det er jo en god øvelse. Og der er nogen som kan rette mig, ikke?

Hilsen
Gabi
katti

Beitrag von katti »

Hej allesammen!
Nu lavede jeg min første kurv! Den ser ud lidt skrå (hvis man siger det så :roll: ) men alligeved er jeg meget stolt over mig :wink:
Jo marsvin, du måtte gerne skrive din ferie-beretning her, jeg vil gerne læse derom.
Måske kommer jeg senere forbi her
katti
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej Allesammen,

Ulli, hvordan kan det være, at du havde så fint vejr; du er dog kun 80 herfra!

Vi havde en rigtig våd weekend. Nu har jeg renset tagrender; i sidste regn kunen jeg mærke at der ikek var gennemstrømning nok. Føj, så meget mudder!

Ellers er jeg ved at planlægge efterårets koncertprogram: Tønder fEstival (1 dag), Pink Floyd Project, et par koncerter i Nordtyskland i efter¨året...jeg glæder mig.

OG dagens største nyhed: jeg kunne endelig bestille det nye skøde (Grundbucheintrag) med mig son eneste ejer.

I øvrigt står datteren på altanen og giver aftenkoncert, kun iklædt undertrøje og gummistøvler, men med højt tralala.

Indtil senere,
vilmy :D :D
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

og velkommen tilbage, Gabi. Er i kommet tidligere tilbage end planlagt - jeg mente det var den 04.07. du skrev om engang? I hvert fald glæder jeg mig også til dine beretninger (mon ikke dine historier har noget med regn at gøre 8) ).

Ulli, det lyder da utroligt - lørdag med solskin, bål og grillaften. Jeg kan huske styrtregn, storm, tordenvejr og medfølgende trafikproblemer pga dårlig syn. :shock:

Katti, tillykke med din første kurv. Jeg giver besked, når vi har brug for en ny brændekurv, okay? Den må gerne være lidt skæv, bare den er rigtig stor og stabil. (Du skal nok give mig en kurv, bare ikke den for min brænde, ikke? :wink: )

Vi ses,
Nullermand
Andreabulli
Mitglied
Beitrag von Andreabulli »

Hej allsammen,
@ Vilmy din datteren har bestemt meget sjov ved den aftenkoncert,
Til en Pink Floyd koncert værdighed jeg ogsa gå.
Vi have kort for det Pur koncert i September på Schalke og vi glædder os

Andrea
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej igen,

Katti , også herfra tillykke med kurven. Har du været på kursus eller er du helt selvlært?

Jeg skal også blive kreativ i aften, men det er ren hjernegymnastik, som ikke involverer andre fyssiske aktiviteter end at synge og at skrive: jeg skal, efter lang tids pause, gå i gan med at oversætte sange igen. Min datter har ønsket sig en bestemt sang som ny godnatsang, men det er en engelsk sang, så den skal lige oversættes først.

kh. vilmy
Ulli S

Beitrag von Ulli S »

Hej Vilmy,
vi havde her i Drage sidste weekenden også dårlig vejr, vores regn-måleinstrument var fuld.
Men vi var i Sindal sidste weekend. Sindal ligger i Nordjylland og der er mere solskin end i Sødnerjylland og Nordtyskland. :D
Mange hilsener
Ulli
Nicola
Mitglied

Beitrag von Nicola »

Hej allesammen,

først hjertelig velkommen tilbage, Gabi! Håber I havde en rigtig dejlig ferie og jeg ville også gerne høre om dine oplevelser i Danmark.
Det må have at gøre med regn, fordi der er næsten ingen sol i Danmark lige nu :P .

Tillykke også herfra til katti med din første kurv! Du skulle tage et billede og vise den her :wink: !

Vilmy, det er godt at du har planlagt nogle koncerter i efteråret. Det er altid godt at have noget at glæde sig til og derefter kan man længe leve på det!

I lørdags kørte min far hjem til Tyskland. Vi tog ham til Næstved station til toget - og jeg glemte parkeringsskiven for første gang - og selvfølgelig fik jeg en parkeringsafgift for første gang , 510 kroner til ingen nytte :( .
Jeg var meget bedrøvet, men vi betalte den straks via netbank og forsøger at glemme den kedelige oplevelse. Men jeg skal aldrig glemme p-skiven igen....

Derefter skulle vi til en lille børneloppemarked, men det var ikke min dag...når vi kom der var alle børn ved at pakke deres ting ind igen.
Måske vil vi køre til en lopper i Haslev næste weekend.

Så fik jeg en godtgørelse i aften da Steen og mig gik til Kim Larsen og Kjukken der spillede i Valby Idrætspark. Svigermoren var vores børnesitter.
Det var en meget godt fornøjelse. Vejret var meget godt den aften, nøje rigtigt for en udendørs-koncert. Vi var i anden række, så kunne se meget godt. Men der var flere personner, som fik flere øl for meget :shock: - helt specielt svenskerne, måske kan de ikke tåle den danske øl :mrgreen: ...
Gabi, jeg tænkte tit om dig, vi fik en fantastik koncert, du skulle have været der også...

I søndags kørte vi til Roskilde for at se vikingeskibet Havhingsten stikke i søs til Dublin. Der var et stor folkefest med vikingemarked ved vikingemuseet. For mange mennesker efter min mening, vi skulle kør der igen an anden gang.
Vi også så Domkirken, den var meget imponerende!!
Og på torvet var en lille middelalder-cirkus, Dr. Chango med Cirkus ChangHigh med flere piger på ethjulede cykler, meget meget sjovt!!
På vejen hjem kom vi forbi Roskilde festivalens arealet. Der var allerede mange mange unge mennesker i gaderne med deres udstyr, telte, soveposer og masse kasser af øl på vejen til festivalen.

I går lavede vi ingenting med undtagelse af Steen der måtte gå på arbejde, fordi - Nullermand hør væk :P - det regnede hele dagen og vi var også meget træt af weekenden.

Håber at I er ikke træt af mine historier,
jeg smutter nu, stakkels hønsene er endnu ikke ude, så jeg skal give dem en ekstra portion salat...

Ha´ det godt allesammen,
kærlige hilsener
Nicola :)
Hold bare fast i mig - når de fortæller dig - at der er tusinde mil - imellem dig og mig...
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej allesammen,

jeg benyttede lige den TØRRE formiddag til at slå græs; det havde plænen også brug for!

Aha, Ulli, det forklarer meget. Ellers havde du haft en meget lille højttryksområde omkring dig.

Nicola, jeg bliver aldrig træt af dine historier!

Indtil senere,
vilmy
katti

Beitrag von katti »

Hej!
Mange tak for jere lykønskninger på grund af min kurv :oops:
Desværre kan jeg ikke vise den her. Jeg deltog ikke på et kursus om det, men vi var jo på klasserejse og børnene kunne lave mange af disse tinge dér. Så kiggede vi ældre damer over børnes skuldrene og ville det også prøve nu. Nullermand, jeg tænkte også allerede over det, man kunne lave en rigtig stor kurv med tykke pilevånder.
Vilmy, en af min veninder venter allerede en lang tid, at hun kan endeligt slå græs. Her er det jo igen og igen våd.
Så jeg hjælpes min søn nu med sit foredrag om Japan og kommer måske senere forbi her.
Ønsker jer en dejlig eftermiddag med solskin :wink:
katti
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

Nicola: Hvorfor skulle vi blive træt af dine historier - hvis vi ikke havde lyst til at læse om de andres daglige liv her, ville sproghjørnet nok ikke eksistere. Det gælder jo ikke kun at lære sproget, men også at lære hinanden lidt bedre at kende. Hvorfor det er vigtigt? Kig bare på alle de mange tråde, hvor det ender med skænderi og fornærmelser... vi er på side 193 i tråden, og sådan noget findes her heldigvis ikke!

Jeg glæder mig i hvert fald, at I har det fint deroppe og at du åbenbart nyder den tid, du kan være sammen med Steen. Jeg synes i øvrigt, at dit dansk er rigtig godt efterhånden (altså, så vid jeg kan bedømme det.. :oops: )

Min dag var ikke så spændende. Kedelig bogholderi, som altid i de første dage af en ny måned, nogle terminer hvor jeg blev drivvåd, og en utilfreds kat, fordi altanen er lukket pga regnvejr. Manden er som sædvanlig på forretningsrejse, han skal nok dukke op en gang i ugen for at skifte kufferten og så er han væk igen, dengang over weekenden.

Hvis bare sommeren ville komme..... :?

Gabi - kom så, fortæl os hvordan det er at ligge i en kombicamp, mens campingpladsen forvandler sig i et hav af mudder! :mrgreen: Nå, du har vist mere at fortælle, og du kan tro at vi er spænd på det!

Jeg skal beskæftige min utilfredse kat nu - kaste uldnøgler og sådan noget. Ellers bliver det en urolig nat. Så vi ses i morgen,
kærlige hilsner
Nullermand
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej og god aften,

katti - med din kurv...det lytter meget spænnende!!! Der er virkelig så mange forskellige ting man kan lave - jeg siger altid: kedsomhed? Jeg kender ordet, men jeg kender ikke tilstand!!!

Vilmy - vi havde også en tørre formiddag. Så arbejdede vi haven. Den ser i øvrigst ikke så frygtelig ud som vi tænkte.

Vi skal til arbejde på torsdag. Der har du ret, Nullermand. Vi ser altid i vores ferie om vejret er fint og om pladsen er fri lidt længere. Så kan vi godt blive i Danmark lidt længere; eller vi tager hjem og har nogle fri dage der.

Sådan var det dette år. Pladsen var ikke fri og vejret (undskyld, Nullermand, jeg må desværre anføre "regn") var i de sidste 3 dage eget uhyggeligt.

Da vi byggede op vores camp-let (ist keinCamp-let, aber vielleicht sagt euch der Name eher was) og hentede vores båd fra Kolding, ville vi gerne lave nogle billeder fra vores ny "bo-sted". Det var jo første gang vi camperede med det. Hvad var jeg sur!!! Efter 2 billeder sagde kameraen "batterier er tomme". Havde jeg bare taget min gamel fotografiapparat!!! Måske gik den på "on" mens turen til DK? Aufgeladen war eigentlich...
Så hentede Dirk sin kamera frem - og vi havde en fejlmelding på displayen!!!!
Vi kunne skrige begge to!!! Dirk hentede kameraen frem hver dag og prøvede igen og igen. En skønne dag kunne vi tage nogle billeder, en anden dag fungerede den ikke.
Da jeg har altid min filmkamera med, lavede en ret lang orlov-film. Bedst er en scene hvor vi har ein dejlig solnedgang, himlen og også vandet er lyserøg - og ud af dette lyserøde vandet dukkede en marsin op (ikke en med pels!!!) Det var en dejligt oplevelse.
Vi så ofte marsvin, delvis direkte ud fra landet.

Vi lavede forskellige sejlture med båden, også længs ved Festivalengen "Rock under Broen". Vi var ikke der. Vi havde gerne hørt Kim Larsen men der var for mange andre, som vi ikke ville høre. Men kan ikke forestille sig, hvor mange både lå der på festengen!!

Når vi sejlede ikke, læste vi, gik turen, kiggede på vandet osv.

En dag havde vi besøg fra min mailveninde fra Flensburg. Hun er i mellemtiden en god veninde og så var tiden, som vi havde for at snakke, alt for kort.

En anden gang kom vi lige tilbage fra en sejltur på Kolding-Fjord. Jeg så 2 motorcyklister og tænkte "Hvad er er de heldige med vejret, men de skulle bedre køre hjem" - på himlen nærmede sig en sort front!!!! Da jeg kiggede igen så jeg, det det var mine dans veninde med sin ven!! Det var en stor gensynsglæde!!!!

Dejligt var også St.-Hans-Aften. Om morgen bygges op et stort telt (pga regnen - som standsede om eftermiddagen). Vi sætte mellem danskere - heldigvis!!!! Der var 2 eller 3 borde med tyskere og en af dem jodelte af og til...Jeg fandt det upassende og pinlig. Når det havde været en Ur-Bayer, men den kom fra Guetersloh....
De blev også siddende, da bålet tændes og synges.

Oh ja - der var noget andet!!! Vi hørte en larm, da vi kørte med bilen. Efter en kort tid var den væk, kom tilbage forskellige dage. Så besluttede vi at vi bare kører til indkøb, ikke længere ture. Det var lidt ærgerligt, fordi vi havde ellers haft lejligheden at træffe virkelig rare mennesker - Nullermand, Vilmy og en eller to af mine dans veninder.... snif
Pludselig en dag ved en lyskurv began bilen at ryge og stinke!!! Dirk var virkelig bange at hele bilen kommer i brand!!! Heldigvis kunne han nå et værkstedt...

Sidste uge - onsdag - ville vi så bringe båden ud af vandet. Tidligt om morgen råbte vores hollandske nabo "Er I vågen? Jeres båd er faldt tørre" Vi sprang i tøj og styrtede ud i storm og regn (igen undskyld, kære Nullermand!!!) Stormen har været så stærkt at den havde trykket hele vandet ud af bugten!!! Så lå vores båd på bunden af Lille Belt (h
Heldigvis uden vand). Vores nabo hjalp med at bringe båden på traileren.

Vi begyndte med at pakke, forskellige ting pakkes på båden og sø kørte vi til Kolding, hvor båden venter nu til næste år.

Om eftermiddagen standsede regnen og vi kunne nå at pakke alt i tørre tilstand.

Og hvad gør man, da man sender afsted? Man reservere en plads til næste år!

Det var min ferie-beretning til dette år. Bestemt er ikke alt rigtig - I ved jo...Gabi og grammatik
:wink: - men jeg håber I kan læse og forstår alt.

Hilsen for i dag

Gabi
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Jeg læser lige alle jeres indlæg - hvor var I flyttige!!!

Ulli - jeg har nu læst dit spørgsmål. Campingpladsen er Gals Klint Camping (Midt i soven ned ved Bæltet --- oder so in der Art)

Gabi
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Kære I,

hvor er det godt I har/har haft en god ferie i Danmakk, til trods for, at det har regnet/regner.

Gabi, det var godt at læse om dine marsvin, og at I ikke lod Jer Slå ud af uvillig bil, kamera, vejr osv. Det må have været rigtig hyggelig til Jeres Skt. Hans aften. (Denne aften var i øvrigt en tørvejrsaften hos os, og vi var tre, der sad om et lille bål, men det var lige dett, vi hver især trængte til).

Vi når det nok et andet år.

P.t er jeg alvorlig bekymret, at min emarsvin begynder at efterspørge dykkerdragt...eller metamorfose til vandbåren marsvin :? , så meget regn har vi. Nu øsregner det igen.

Jeg er ikek færdig, dvs. tilfreds med min ovrsættelse endnu, men den skal jo gerne holde i lang itd, så jeg er nødt til at "teste" den og se, om jeg kan lide den. JEg har også stadig antennerne ude, om der allerede er en tysk version, men det ser ikke ud til at være tilfældet....ellers havde jeg nok hørt om det, enten direkte eller i www.

Så, jeg skal fortsætte med min datasikring; mit virusprogram fangede i dag en trojansk hest, og indne jeg giver maskinen til teknikeren til et sidste check (jeg tror jeg fik den aflivet med det samme) vil jeg sikre mine data.

VI snakkes ved,
vilmy
Nicola
Mitglied

Beitrag von Nicola »

Mange tak for dine historier, Gabi!! Det lyder så dejligt med marsvin :D . Jeg har aldrig set en i de frie natur.

Vilmy, håber at du kunne fange din trojanske hest :shock: - den er ikke til at spøge med.

I går havde vi solskins vejr, virkelig!! Vi kunne bade i havet , børnene var meget glad. Også nu kigger solen ud af skyerne, så vi skulle hellere tage af sted...
Ha´det godt allesammen!
Nicola :)
Hold bare fast i mig - når de fortæller dig - at der er tusinde mil - imellem dig og mig...
Antworten