Sprachübung - sprogtræning II

Deutsche schreiben auf Dänisch &
Danskere skriver på tysk!
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej allesammen,
Heide: noget nyt fra sygehuset?

Nullermand, ja, en smølf er en Schlumps, som Danebod også skrev. Det sjove er at vi kaldte hende smølf, før hun blev født, da vi ikek kendte kønnet og heller ikke ønskede det...at jeg ahvde købt lyserøde håndklæder er en anden sag (=ønsketænkning).

Den geografiske have i Kolding er en meget fin park, som vi elsker at besøge. Den har især meget flotte asiatiske islæt, som fungerer bfint i det danske klima og også en flot klosterhave (urter, humlf m.fl.). Og roser, bambus, jeg kunen blive ved... Den er flottest i september, synes jeg selv, når løvet skifter farve.

Så, jeg har en lang arbejdsdag, som er begyndt, foran mig. Jeg vender tilbage i aften (som I kan læse, med bedre humør :D ).

vilmy
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

God morgen I kære,
i dag skal jeg nu genoptage mit kontorarbejde.

Vilmy og Nullermand,
jeg har nogen nyt fra sygehus. Lægerne fandt ud af, at hans ligevægt (ballance) fungre ikke rigtig eller en af denne sanse har udsættet. Defor bliver han stadig helt svimmel og har haft forfærdelig hovedpine. Sådan var sygdommen slet ikke migræne og selvføgelig hjalp alt hvad han har fået af migrænepiller ikke.
Han fik nu behandlinger/infusioner med cortison og blodfortyndene midler otte til ti timer om dagen.

I morges ringede han til mig og meddelte at han har det lidt bedre og den "galning" har stadig Bornholm i hoved. Han sagde, måske kan vi rejse om en uge. Han med toget til Københaven og jeg skal køre med bilen. Det forekommer mig at han er helt gal med øen.
Jeg ved det ikke. Selvom han har det bedre næste uge, bliver jeg stadig bange for at sygdommen vil komme tilbage.

Jeg håber at I er rask og frisk her i sproghjørnet.
På Bornholm er fint sommervejr, hernede har vi regnvejr siden to dage.
Så skal jeg ikke vande haven og blomsterne på terrassen. Ha' jeg alligevel nok at gøre med den syge og alt andet.

Vi ses i aften.
Kærlig hilsen
Heide
Husk at smile før du sover, så går dagens surhed over.
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Nullermand,
lige kom Claus Meyer - tusend tak :!:

Aftenen er nu allerede planlagt :P :mrgreen:

kh
Heide
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

vilmy, det lyder godt hvad du skrev om den geografiske have, tak for det. Jeg håber vi kan nå at se den næste gang vi tager til Lohals eller tilbage derfra.

Heide, godt at høre at din mand har det bedre. Jeg ville tale med lægerne om jeres ferie, måske er det ikke en sygdom, som kommer tilbage uden varsel (og måske var der en varsel også dengang, men din mand bemærkede det ikke). Når cortison hjælper, kan man jo tage noget med, han skal kun tage når det bliver værre igen.

Efter nogle dage med bagende sol har vi nu også lidt regn her - men det er ganske forfriskende. Luften her midt i byen bliver altid så dårlig, når solen skinner og der er kun lidt vind. Nu har jeg alle vinduer vidt åbnet og nyder den kølige, friske luft.

Niels tog til Sylt i dag (for at arbejde der) og har lige sendt en SMS - han vil gerne have at jeg kommer derhen fredag aften, så vi sammen kan nyde en forhåbentligt dejlig lørdag. Det synes jeg er en god ide - og derfor skal jeg straks finde et billigt billet.

Jeg vender tilbage senere,
kærlig hilsen
Nullermand
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej allesammen,

> Grit,
Vilmy og Nullermand har fuldstændig ret begge to. Jeg kan godt huske, at jeg har stadig ønsket, at min mand vil også lære dansk. Der er bestemt meget morsomt, fordi I kan godt tale på dansk med hinanden hjemme. Og tage med i betragtning, at du er lidt i forvejen – det ville slet ikke være så tosset. Så kan han lære noget fra dig og du kan godt anvende og bekræfte hvad du har allerede lært i første omgang. :wink:

> Vilmy,
nu har jeg allerede læst dit indlæg angående „blåt barn“ nogle gange. Hvorfor bliver datteren blå efter hun har smørt sig ind med solcreme ? Undskyld, måske bliver jeg lidt for langsomt, men jeg har ingen anelse ! :oops:

> Nullermand,
der lyder godt, en weekend på Sylt. Jeg tror, du har ingen chance til et billigt billet. Så vidt jeg ved kan du vælge mellem Deutsche Bahn og Nord-Ostsee-Bahn. NOB er lidt billigere og køre hver time, men det er ikke muligt at reservere plads.

Min mand har det lidt bedre i dag. Han gik alene, lidt langsomt men uden at holde sig fast ved væggen. :)
Selvfølgelig ville vi først tale med lægen før vi rejser et eller andet sted.

Slut for i aften – jeg er spændt på Claus Meyer. :mrgreen:
God nat
Heide
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej Heide,
småbørnssolcreme findes i farvede varianter, men jeg har hidtil kun kendt solcremes, hvor farven forsvant, når cremen var smurt på. Denne gang efterlader den et blåt skær på huden.

kh
vilmy
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Tak Vilmy,
netop, en gang imellem tager det lidt længere hos mig :oops: :oops:

hk, Heide
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Nå, mens Heide har en møde med den meget sympatiske Claus fandt jeg ud af, at det koster 30 EUR at komme til Westerland, så det er i orden. Desuden ringede Niels og vi aftalte, hvornår jeg skal komme til Sylt. Men det hele er afhængigt af vejret og jeg tager derhen kun, hvis lørdagen lover strandvejr.

Vilmy, det var godt at du vænnede din datter til at blive indsmurt, og hvis farvede creme gør de sjovere, så er det en god opfindelse. Jeg kan godt huske, at min mor smurte mig ind med tons af Nivea om vinteren (fare for hudkræft om sommeren var nok ikke så omtalt dengang, da jeg var et barn), og jeg hadede det. Der kom en meget stor hånd med noget hvidt og fedt og jeg syntes altid, at det er noget væmmeligt. Indtil i dag kan jeg ikke lide hverken creme eller olie på min hud. Niels siger altid, jeg skulle benytte noget efter barbering - men jeg kan ikke lide det. Jeg barberer mig og vasker skummet væk - færdig! :!:

Jeg skal nu også se mine to sidste afsnit af „Mad i norden“. Da jeg pakkede dvd´en ind for Heide fandt jeg jo ud af, at der var to af dem. Så nu er jeg i fuld gang med „Mad i norden 2“ - jeg mangler bare „æbler“ og „Sydjylland“ - og de kommer nu! :D

Jeg har så meget at se på og at læse - bortset fra det, vilmy sendte i den sidste tid (jeg er stadigvæk i gang med den gode tysker), købte jeg også to bøger, da vi sidst var i København. En af bøgerne er en kriminalroman, og den anden er fra Søren Ryge! Den er jeg meget spændt på, men hidtil nåede jeg ikke så meget som at kigge, hvad den drejer sig om. Noget om sin have, går jeg ud fra - men han skal vente lidt endnu. (Wohin mit „endnu“ im Satz - hintendran, hinter das Verb - ich verstehe das nicht, gibt es da eine Regel?)

Men nu venter Claus - og ham er jo en af dem, man ikke vil lade vente :mrgreen:

kærlig hilsen
Nullermand
sækkepiber
Mitglied

Beitrag von sækkepiber »

Hej sproghjørnet,

natvagt tilbage igen.

I dag jeg havde meget travlt i skolen. Mange nye elever og læreren det har ansvart for skolens EDV er i sygehuset med nyrestener, så det er ikke muligt at indgive alle nye eleverne ind i computeren - kaos.

Efter en 11 kg høst af blommer (blommekager i morgen!) jeg just havde min første dosis af Matador. Det er meget spændent. Jeg troede den danske samfund var altid så liberal og åben lige nu, men jeg kan se nu det var ikke.

Jeg skal til min seng nu. Min nye MP3-væggeur vil først vægge mig med Händels "Hallelulja" og efter med Kings Own Scottish Borderers Pipes and Drums :mrgreen: .

Har det godt,

Ralf
Dänemarkfans
Mitglied

Beitrag von Dänemarkfans »

Hej Heide, Vilmy, Nullermand!

vi taget kursus1. jeg skal arbjede til klokken 18.30.
kursus1 begynder klokken 17.00 og kursus2 klokken 18.35.
så når min mand+datter går på kursus1 - jeg går ikke på kursus2.
(auf deutsch :wink: ich schaffe kurs 1 nicht, weil ich bis 18.30uhr arbeiten muss und wenn meine familie bei diesem kurs ist, steh ich ohne auto da und kann nicht mal kurs 2 besuchen)
nu jeg ha' overveje at min søn spiller dagplejemor :mrgreen: på klokken 18.30.
jeg skal tale med mor. måske jeg ha' lykke!

kærlig hilsen

Grit
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

Grit, jeg prøver at rette/oversætte lidt:

Vi tager kursus1. Jeg skal arbjede til klokken 18.30.
Kursus1 begynder klokken 17.00 og kursus2 klokken 18.35.
Så når min mand og min datter besøger kursus1 kan jeg ikke nå at besøge kursus2 fordi jeg står og mangler bilen, når de andre tog til kursus 1 med den.
Nu har jeg overvejet at min søn kunne spille dagplejemor indtil klokken 18.30.
Jeg skal tale med mødrene om det. Måske er jeg heldig!

(Må jeg anbefale, at du skriver store bogstaver ved begyndelsen af en ny sætning? Jeg ved godt, at „man“ ikke tager det så nøjagtigt i internettet (hvad jeg synes er en skam, især her i forummet, hvor nu mange danskere læser et forkert tysk pga det, og omvendt) men nu du er ved at lære et nyt sprog synes jeg, det er bedst at befølge så enkelte regler og gør det så godt som muligt.) :wink:

Ralf, jeg kan godt se hvad du mener angående det danske samfund. Det er lige derfor, jeg elsker at læse romaner fra andre, danske tider, skrevet fra danske, samfundskritiske forfattere. Jeg har før prøvet at forklare, hvorfor jeg synes det er vigtigt, men mit dansk er ikke tilstrækkelig for det. Men jeg kan dog sige at, med hjælp af sådan nogle film og bøger, jeg har dannet mig et lidt andet billedet af Danmark, end jeg havde før. Hvert samfundt forændrer sig og kan kun leve af forændring - derfor skal også det danske samfund ses som en process, ikke som det man aflæser lige nu (og værrest: det man aflæser som turist i en to ugers ferie). For at sige: „sådan er Danmark“ skal der meget mere til! :roll:

Okay, men nu noget andet: vejrudsigter for Sylt i morgen - dmi siger: det regner, NDR siger: det regner, wetteronline siger: solskin hele dagen. Jeg er optimist, hvad skal jeg gøre ved det :mrgreen: - jeg tager til Sylt, og Niels har allerede bestilt et bord og inviteret sin kunde på Sylt (som er dansker). Kryds fingre for mig, kære venner, at det ikke bliver som ved min sidste tur (Sverige i øsende regn).

Kærlig hilsen og god nat,
Nullermand
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej,

så er det min tur til at rette. Lad mig lige sige, at jeg synes, du gør der fremragende, Nullermand. Nu skal du bare tale mere :wink: . Skal jeg sende datteren forbi som tutor?

...skal arbejde...
...hvis de andre tager til kursus 1 med den.
Nu har jeg overvejet at min søn kan lege/være vikar som dagplejemor ...

Man følger regler. :wink:

... romaner fra andre, svundne tider, skrevet af danske, samfundskritiske forfattere.
...at, ved hjælp af sådan nogle film og bøger.
Hvert samfundt forandrer sig og kan kun leve af forandring...
...og værst...

Det var dagens sproglige indspark. Jeg har haft en meget hård arbejdsdag (en hel dag med utallige ark, tre tændte pc'ere og tre mennesker, der tænkte, så det knagede). I morgen fortsætter vi hvor vi slap.

Nyd din tur til Sylt, og med to danskere kunen der være en chance for Niels at tale dansk...under middagen?

Heide, håber det går lidt bedre hos Jer.

God nat,
vilmy
Berndt

Beitrag von Berndt »

(Gelöscht)
Zuletzt geändert von Berndt am 12.08.2007, 22:59, insgesamt 1-mal geändert.
Lippe 1
Mitglied

Beitrag von Lippe 1 »

Hej Heide,
hedder det ikke " en billig billet" .

Grüße aus Lippe
Günter
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej Günter,
præcis - en billet :oops:
Tusend tak
Heide
Antworten