Sprachübung - sprogtræning II

Deutsche schreiben auf Dänisch &
Danskere skriver på tysk!
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej Vilmy,
tak for din efterspørgelse.
Jeg kom lige hjem fra sygehuset – lidt sent, men vi har ventet til lægen, fordi vi vil have (ich weiß nicht, ob das die richtige Form ist – wir hätten einige Fragen ......) nogle spørgsmål.
Desværre kom lægen ikke igen i aften, måske søndag i løbet af visiten.
Jo, min mand har det bedre, han har allerede fået otte infusioner indtil nu. Alt i alt skulle han få ti til tolv. Det betyder, at han kommer hjem søndag eller mandag. Men han har stadigvæk svimmelhed når han er på benene, og selfølgelig skal han tage tabletter når han er hjemme.

Jeg er lidt i forvirring. Min mand taler om ferie på Bornholm – han tror, vi kan rejse næste uge. Det ser ud som om han er i godt humør, men jeg tror det sker pga bivirkninger af medikamenter. :?

Jeg er meget misunderlig på Nullermand. Han er på Sylt og de ser ud, som om han er heldig med vejret.
Nullermand,
undskyld, i går aftes har jeg desværre glemt at ønske dig en rigtig dejlig weekend med Niels. I mit hoved gik det lidt hultertilbulter i de sidste dage og mig var ikke bevist at vi har haft allerede torsdag i går – altså næsten weekend. Ha' det godt. Vi snakkes ved.

> alle,
vi har haft fire dage fuld med regnvejr og tåget. Gudskelov ikke så meget regn og vand som længere nede sydpå eller i Schweiz. Min terrasse ser slem ud. (Nu mangler de danke ord for Orleander und Fuchsie. :oops: ) Jeg ville sige, min Orleander og mine tre kæmpestore fuchsier tabte næsten alle blomst pga væde og fudtighed. Jeg er ked af, fordi de står i fuld blomst siste weekend.

> Vilmy igen,
Claus Meyer er meget smart. Jeg kan godt li’ ham, bedre sagt hele DVDen, helt specielt alle de smuke landskaber. Og når jeg så "Rejermad" - ja, "da lief mir das Wasser in Munde zusammen", wie man auf deutsch so schön sagt. Sådan skulle jeg drømme videre om ferie.

Nu vil jeg gerne se et stykke mere, derfor smutter jeg.
Sov godt og ha’ en dejlig weekend.
Kærlig hilsen
Heide
Husk at smile før du sover, så går dagens surhed over.
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej Heide,

din man d må være meget opsat på at komme til Bornholm, hvis han vover tage afsted med en forholdsvis ny sygdom. Men hvis I vil tage afsted, krydser jeg fingre for Jer.

Det ser i øvrigt us, som om Nullermand & Niels er heldige på Sylt i aften! DMI melder i hvert fald ikke regn lige nu. Vi havde den første regn i en hel uge her til aften; det er ikke retfærdigt: regn hele ferien, men solskinsvejr i min første arbejdsuge.

Det lyder da trist med dine fuchsia og nerier. Men selv om de stod i fuld blomst sidste weekend, er de jo ikke ødelagt. De kan jo komme igen.

Heide, det glæder mig at du kunne lide Claus Meyer. Her er list læsestof samt opskrifter: http://dr.dk/Mad/Kokke/1/ClausMeyer.htm

God nat (jeg er for træt til at rette noget i aften)
vilmy
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Vilmy,
i hvert fald, tak for den Link !
Jeg vil straks lægge den på sinde.
Jeg er også meget træt i aften.
Sov godt
Heide
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

....og endnu et link til aftenens film på DR1 (hvis nogen af Jer nu skulle have lyst til Internet-TV i aften kl. 20.45): Olsen Banden går amok (http://www.imdb.com/title/tt0070474/).

Vi snakkes ved!
vilmy
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

HEj,

jeg måtte lige tænke på Jer. I dagens Olsen Banden film er der en situation, hvor Egon prøver at posere som tysker, der vil skaffe sig adgang til en danskers kontor. Han siger, "Ich habe ein Abtale, das ist hemmelich". :wink:

Hilsen,
vilmy
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej allesammen,

Ups, jeg har lige set Vilmy’s Link. Nu det er lidt for sent for Olsen Banden.
Vilmy, jeg har stadig meget sjovt med Claus Meyer. :D

Jeg er i godt humør i aften. Jeg var i sysgehus i eftermiddags og var heldig at høre, at min mand fik sin sidste infusion i dag. Det betyder, at han få lov til at gå hjem i morgen i løbet at formiddagen.

Han er ikke helt rask igen, men han har det godt i dag og lægen tilråder at holde ferie. Nu skal vi vente, hvordan han har det hjemme, kun med tabletter uden at få droppen (? – eller at få drop ?).
Jo, hvis alt er godt, så starter vi til Bornholm næste uge. :P Jeg glæder mig meget, men desværre kan vi ikke blive så længe som først var planlægt.

I dag har vi haft rigtig fint vejr. Men alt i alt var det som den efterårsdag, tåget om morgenen og hele dagen lidt diset, men varmt – ca. 23 grader.

Slut for i aften. Det er ved at være på tide for Claus. Jeg er spændt på hvad han laver i dag.

Vi snakkes ved
Heide
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej Heide,

det var da gode nyheder fra sygehuset. TIllykke! Og helt uden drop!

Jeg synes, de Claus Meyer udsendselser, som er på rundrejse lige nu, er ret spændende, men han er også en god kok. Han er sådan set en dansk Jamie Oliver, bare et par år ældre (og dermed har han været aktivt noglee år længere). Han prøver virkelig at få hjemmelige råvarer og egnsretter på folks borde.

Normalt laver jeg altid en julemenu efter en opskrift af Claus Meyer--gåsern bliver marinereti frugt, grønsager, krydderier og en hel flaske rødvin; det hele står et døgn før det kommer i ovnen.

Jeg kan godt lide hans tanker om langtidsstegning (lammekølle = 10 timer ved 100 grader, indsvøbt i bacon med urter under baconlaget). Kødet bliver fantastisk mørt!

Så, videre med hundehovederne i Olsen Banden

vilmy
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Oh hvad lyder det godt, gåsern marineret i frugt :D

Når jeg kommer allerede nu i tanker om julemad så drejer det sig om "langtids-planlægning" :wink:

Du har lige fået en PN fra mig. Det ville være dejligt, når du kan hjælpe mig.

Sov godt
Heide
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej I kære,

så er vi tilbage fra Sylt, og ja - vi var heldige med vejret. Jeg tog afsted i fredags, tidligere end jeg havde planlagt det. Jeg ville egentlig tage et tog om eftermiddagen, men efter en skid uge med masser af idioter, som brokker sig bare for at brokke sig, fik jeg i fredags med posten det tredje, indskrevne brev fra en af idioterne - og så valgte jeg ikke at åbne det før mandag! I stedet pakkede jeg min taske med det samme, gik hen til banegården og tog det næste tog til Westerland. :D

Turen gik ikke så godt (altså, der skete ikke noget undervejs, men som I kan nu tænke Jer trængte jeg til lidt ro). Først kom der nogle unge kvinder med en kasse champagne i toget og begyndte at fortælle hinanden hele deres liv mens de kiggede på gamle billeder. Det var morsomt - for dem, men resten af vognen var knap så begejstret, kvinderne blev mere og mere berusede og dermed blev deres underholdning så høj efterhånden, at jeg ikke kunne holde det ud :oops: Efter den halve tur var jeg heller ikke rigtig kommet videre med min bog og ledte efter en anden plads. Den fandt jeg - og fik kort efter selskab af en hel børnehave på udflugt - ordet Brüllfleisch fik en helt ny betydning for mig :mrgreen: . Det med læsning opgav jeg dermed og tog en aspirin i stedet.

Men så endelig Sylt. Jeg fandt Niels i den butik, han skulle arbejde i, smed mine ting der og gik hen til stranden. Solen skinnende, men vinden var så stærk, at der næsten ikke var et menneske ved stranden. Jeg slap for at betale Kurtaxe, fandt mig en enkelt stående Strandkorb, drejede den i le - og så: ro og fred, en god bog og nogle måger i solskinnet. Hvad var det dejligt!! :D

Fredag aften mødte vi nogle bekendte i en restaurant, det blev til en lang og morsom aften. I dag kiggede vi så lidt rundt på øen, da det igen ikke var strandvejr, men solen skinnede videre ved 18 grader. Efter en rigtig god morgenmad i Niels´ hotel stejfede vi rundt i Westerland, så tog vi op til Kampen og List og derefter helt ned til Hörnum.

Jeg var på øen mange gange, da jeg var barn, men nu opdagede jeg den som voksen igen, og jeg må sige: bortset fra den storagtige natur er Sylt bare så grim! Der findes ikke noget autentisk sted, alt er bygget, anlagt og drevet bare for turisterne. Enten er husene bygget i tressernes værste måde, ellers er de bygget som kopi af de frisiske landbosteder - dyrt, men ikke autentisk.

Men som sagt: naturen er storagtig, og i hvert fald forlod vi øen ganske afslappet. På turen hjem var vi så ikke så heldige - bilen gik i stykker. Speederen fungerer ikke rigtigt og delvis kunne vi kun køre 100, men vi kunne nå at komme hjem. Niels er nu nede på gaden med en tekniker fra Audi´s nødhjælp. Jeg håber, han kan finde ud af noget, da Niels skal til Sverige med bilen i morgen!

Det var så min weekend indtil nu, men hvad er langt vigtigere: Heide får sin ferie på Bornholm! Det glæder mig meget, Heide. Måske skulle Jeres surfing-grej blive hjemme - men ellers skal I nok komme til at slappe af, håber jeg.

Vilmy, Claus Meyer er virkelig fed, og så kan man godt forstår hans dansk. Og det jeg bedst kan lide er blandingen: gode opskrifter, noget om råvarer og om Danmarks forskellige landskaber. Jeg har også gemt linken til hans opskrifter i internettet. Måske kommer han jo engang til Langeland og viser, hvordan man bedst laver Langelands traditionelle julemad: sprængt oksebryst med peberrodssovs. :shock:

Vi snakkes ved i morgen,
kan I ha´ det godt,
Nullermand
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hvis min sladrehank har ret, så er der en der har fødselsdag! Tillykke, Gabi!

kh. vilmy
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej igen,

bilen kører igen - det var en ledning til turboladeren (ein Kabel zum Turbolader) som gik i stykker. Er det ikke helt fantastisk, at der kommer én midt på natten, finder ud af fejlen i en bil stående i en mørk gade og kan så reparere bilen?? Jeg synes, det er mere end blot service, det er simpelthen genialt! Tænk nu, hvor mange ledninger der findes i en bil.... :shock:

Men nu - Vilmy har en sladrehank (tak for et helt nyt ord, Vilmy) og efter dens mening har Gabi fødselsdag i dag - uden at vide, om informationskæden er duelig: Tillykke også herfra!! :D

Jeg skal i seng nu, klokken er mange,
Nullermand
Lippe 1
Mitglied

Beitrag von Lippe 1 »

Hej,
jeg kender kun sladderhank, er det identisk.

Grüße aus Lippe
Günter
Nicola
Mitglied

Beitrag von Nicola »

Godmorgen allesammen,

jeg glæder mig meget at læse at I kan tage til Bornholm næste uge, Heide :D . Må I finde fred og ro efter denne sørgelige tid og nyde den lille ø igen! Selv om I kan ikke blive så længe, vil I forhåbentlig få nogle rigtig skønne dage! Hvornår tager I afsted?

Også din oplevelse om fred og ro, Nullermand, var sjovt at læse. Jeg var misundelig, jeg ville også hellere læse mine bøger ved stranden i solskin end her på min sofa :P . Det er godt at jeres bil blev repareret midt om natten, din mand er jo henvist til den, ikke sandt? Hvor mange kilometer er der på speedometer :shock: ?
Min sidste bil havde 250.000 før jeg solgte den...og jeg var meget bedrøvet, når den var væk!

Tak for at være vores sladrehank, vilmy :mrgreen: !

Og en stor tillykke med fødselsdagen herfra, Gabi :D !

Hvad skete der her?
Ikke så meget.
Men min datter fik en praktikumsplads til Februar. Også på gymnasiet børnene skal arbejde tre uger i 9. klasse.
Hun vil arbejde på en hestegård hvor de arbejder med handikappet børn eller børn med autisme og hun er meget glad at hun fik pladse. I dag er der åbent hus og vi vil gå og kigge lidt rundt.

Og i går var vi ud i en storcenter. Vi fik lidt penge tilbage fra skattevæsen, så købte vi en ny telefon, en pige fik en dvd og den anden en spil og mor fik en ny kaffemaskin, en Senseo som skal lave en dejlig kaffe lige nu :mrgreen: !

Indtil senere,
kærlige hilsener
Nicola :)
Hold bare fast i mig - når de fortæller dig - at der er tusinde mil - imellem dig og mig...
Nicola
Mitglied

Beitrag von Nicola »

Günter, min ordbog skriver "sladderhank: se sladrehank = Klatschbase, Petze", så jeg tror den er samme.
Der var også øretuder eller bagvasker, som også lyder sjovt :mrgreen: .
Hold bare fast i mig - når de fortæller dig - at der er tusinde mil - imellem dig og mig...
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Ja, Günter og Nicloa, det er det samme. Bagvasker er dog mere negativ konnoteret. En nummerviser på telefonen er også en sladrehank, fx.

Så, vi skal bestille ngoet i dag.

Hvad er det godt at bilen køer igen, Nullermand. Hils!

Hav en god søndag, allesammen.
vilmy
Antworten