Sprachübung - sprogtræning II

Deutsche schreiben auf Dänisch &
Danskere skriver på tysk!
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej allesammen,

Gabi,
„welcome to the club“ siger man det også på dansk: “Vellkommen til klubben” – :?: mathematik har også altid lagt pres på mig. :oops:
Du har ret, vi skulle ikke glemme emnet, måske lykkes det en gang med et møde i Danmark eller hvor som helst. :D

Fastelavn er fuld i gang hernede. Det er en sag for sig, men ikke min. Da min datter var barn har jeg selfølgelig syet fastelavnskostume, hun har forklædt sig som prinsesse, ballerina eller heks – lige så som du formodede.

Vilmy,
var du heldig og fandt et snitmønster og blev kostumet allerde færdig?
Tak for dit sproglige aftensindlæg fra i går. Det er godt, når man har en ombord som er i stand til at slå sin „lærermodus“ til :?: :mrgreen:

Gabi igen,
vær så venlig og hjælp mig lidt. Hvad er „sigøjner“. Måske var de også populær i min skoletid, men det ved jeg ikke, fordi jeg ved ikke hvad du snakker om. :oops:

Ellers skete der slet intet hos mig. Jeg har haft en helt almindelig dag, lidt kedelig.

Hilsen,
Heide
Husk at smile før du sover, så går dagens surhed over.
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

Vilmy - hvad var det med Anna Pihl? Har lige fået (og allerede set) sæson 2 på DVD. Selvfølgelig snakker de også lidt svensk ind imellem - nu hvor hun har en svensk kæreste (Schmierlappen, wie ich finde, aber Anna muss das ja selbst wissen!)

Gabi, vi glemmer ikke emnet, men at vi alle kan finde et sted og en tidspunkt for et møde, det bliver svært. Desværre har jeg ikke plads nok til jer alle i Lohals, ellers ville det være fint med et møde deroppe. Så kunne vi hygge os omkring bålet, spise snobrødpølser osv. Men hvis I har lyst til at ligge i telt ville grunden være stort nok! Og så har vi også „Højden“, et slags gæsthus i byen. Måske skulle jeg finde ud af, hvad det koster at overnatte der?!

Heide, sigøjner må man ikke længere sige nu (Zigeuner), nu til dags hedder de „Sinti og Roma“, alt andet er politisk ukorrekt. Men vi er jo opvokset med Alexandras „Zigeunerjunge“ - og med en hel del romantiske tanker om et liv, hvor man altid rejser rundt og ikke føler sig hjemme. Som børn syntes vi, at sådan et liv måtte være meget spændende - derfor var der også i min barndom mange, der gik forklædt som sigøjner når det var fastelavn.

Så meget herfra,
ellers havde jeg en lige så kedelig dag som Heide,
kærlig hilsen,
Nullermand
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

God morgen allesammen,
og en frisk morgenhilsen fra mig.

Moin Nullermand,
hvad var jeg blind i går aftes. Tusind tak for forklaringerne om “sigøjner”. Jo, ordet kender min ordbog og jeg selfølgelig også. :mrgreen:
Nu skal du høre : Jeg har læst „sigøjener“ og da „øjene“ i „mit“ ord indgik ledte jeg efter noget i sammenhæng med fx. helt specielle øjene. 8) Jeg fandt slet ingenting det kunne passe på en eller anden måde :shock: :!:
Og det værste er, da jeg spurgte jer om ordet skrev jeg det rigtig, nemlig uden ekstra „e“ i midten. Brett vorm Kopp !!! :oops: Nu må du gerne le, det gjorde jeg også. :mrgreen: :mrgreen:
Det ville jeg kun klare, ikke mere for nu.

Kærlig hilsen,
Heide
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hallo I alle,

Heide - velkommen til klubben!!! Sig-øjne er næsten så godt som mine "Fernhosenträger" (kan stadig kringle mich vor Lachen) :mrgreen:

Ja, sigøjner må man sige ikke mere. Det er der samme hos ordet "Neger" - da jeg var ung, var det ikke en Schimpfwort (ikke som Nigger).

Nullermand - no problem med et telt. Vi må virkelig have øjne på emnet (måske nogle "sig"-øjne")

Næh - ich bin so albern heute, ich hære mal lieber auf. Ist eh Krimizeit!!

Farvel

PS Fastelavn er eller ikke min. På såndag er der en optog i Braunschweig. Jeg synes det er det størtste (eller 2.største?) in Nordtyskland. Hvem der vil kan gerne se optaget på N3.
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej allesammen,

ja, hun elsker dyr, og det bliver et dyr igen. Halen er færdig, kostumen er klar, nu mangler der bare ører og manken på hatten. Hun er en nøjsom pige, som gerne vil hjælpe med at fremstille kostumen. Så hun hjalp med at klippe uldtrådene til hestehalen.

Hvad Anna Pihl angår, så slår jeg kjo altid teksterne fra, og derfor hvad det en udsendelse helt uden tekster, men med rigelige mængder svensk tekst. Spørg mig ikke, hvilken sæson det er, det er den, der lige nu vises på TV. Følger du serien, Nullermand?

Har fået en lækker kan-det-hele-blærerøvstelefon og håber nu, at der ikke er nogen, der ringer til mig, fordi jeg knapt nok ved, hvordan den fungerer. Den har det hele, officepakken, powerpoint og andet legetøj, som man ikke har brug for :mrgreen: .

God nat herfra,
vilmy
Hvor du sætter din fod,
bli'r der spor af de drømme, du driver imod.
Ved de veje du finder,
vil man snart plukke minder.
Om du driver omkring eller står og slår rod,
bli'r der spor af din fod.
Sigurd Barrett
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

Vilmy, jeg følger ikke serien - fordi jed sidder her i Tyskland uden dansk TV - kan du huske det :mrgreen: ? Men jeg kan dog oplyse, at du ser sæson 3 i øjeblikket, og at Anna i enden af sæson to kom til at forelske sig i en svensk kollega, ham „Schmierlappen“ med gel i håret, hed han ikke Daniel? Nå, jeg er i hvert fald spændt på, hvordan det går videre med de to...

Heide, jeg er jo også lidt blind ind imellem - nu skal I høre: i årevis har jeg lært dansk kun ved at læse danske bøger. Det skete derfor, at jeg kom til at finde min helt egen udtalelse af forskellige ord, og én af dem var „vækkeur“. Da jeg havde lært fransk før kom jeg til at læse ordet altid som „vækkør“, som om ordet var importeret fra fransk. Og for nylig hørte jeg (og læste i underteksterne) ordet rigtigt i en film, nemlig som „vække-ur“. Jeg kunne ikke andet - jeg grinede højt og Niels spurgte, hvad det var. Jeg fortalte ham det hele - og han gik fuldstændig amok. Han fortalte min „vækkeur-historie“ på julefrokost i hans firma (de fleste der kender mig) og så blev jeg til alles grin - tak for det, Niels! :mrgreen:

Ja, men nu er det altså tid til at stille mit „vækkør“ :wink:
jeg skal nemlig tidligt op i morgen,
kærlig hilsen,
Nullermand
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Søde Nullerman,
jeg føler med dig, men hvis jeg var Niels, ville jeg heller ikke have kunnet tager mig sammen. God historie! Og endnu et bevis, at man SKAL lytte til de sprog, man vil lære. :P Gerne flere timer om dagen.

Når jeg spørger, om du følger Anna P., er det selvfølgelig for at vide, om du er interesseret i afsnittene (det var et vink med en vognstang). I øvrigt tror jeg ikke, at den svenske kæreste holder længe.

God nat,
vilmy
Hvor du sætter din fod,
bli'r der spor af de drømme, du driver imod.
Ved de veje du finder,
vil man snart plukke minder.
Om du driver omkring eller står og slår rod,
bli'r der spor af din fod.
Sigurd Barrett
Dänemarkfans
Mitglied

Beitrag von Dänemarkfans »

vilmy gehste mal zu skype? hab dir eben ne nachricht geschrieben.

gruß

grit
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej allesammen,
har travlt i dag, skal lære dansk igen med min datter, danskprøven er i morgen. Hun har lært så meget i det sidste dage og uger, håber hun kan klare sig.

Som lille „Schmankerl“ indimellem ville jeg fortælle om „vækkør“, „Fernhosenträger“ og ikke glemme min egen-kreation „sig-øjener“. :mrgreen: :wink: Det kan jeg ikke lade være :wink:
God historier og når jeg tænker på denne slags misforståelser skal jeg smågrine for mig selv. Men det gør sjovt at lære dansk på vores måde.
Tak skal I ha’.

Jeg smutter nu, datteren venter!
Hilsen, Heide
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej I søde!

Nu kan Lille Gabi være rolig igen og kan sove bedre - vi laver jo alle so sjove fejl!!!
Hver af os vil gerne være perfekt men jeg tror stadig at det er netop disse fejl vi kan lære af (eller fra?).
Til hver eneste fejl har man et personligt binding - og i det bedste fald glemmer man aldrig igen, hvordan man kan sige den en eller anden ting på den rigtige måde.

heide - jeg håber du og din datter kan le sammen om disse sjove fejl.

Min "favorit" er "killing/kylling". Da vi lærte i kursus hvordan man bestiller på en restaurant, ville en af deltagerne "en killing". Vi lo hele aften om det - og nogle aftener derefter.

Det var også en stor fornøjelse da vi lærte beklædnings-navne. Vi skulle sige 2 ting som man kunne se på billedet. Når muligt skulle vi ikke navne en tøj dobbelt. Jeg var heldig og kunne navne et par bukser og en frakke. Til sidst kom en mandlig deltager - og måtte tog et slips og blomstrede strømpebukser!!!
Jeg kan ikke høre eller læse slips og strømpebukser med et grin
:mrgreen: - et meget stort grin [img]http://www.cosgan.de/images/midi/froehlich/a080.gif[/img]

Vilmy - hvilken farve har "din lille hest"? Havde hun en bestemt ønske? Måske er hun jo "Lille Onkel" fra Pippi.

Anna Pihl kender jeg i øvrigt ikke. Her i tysk TV var der også nogle udsendelser, men jeg så dem ikke. Kan I anbefale det?

Gabi
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

Vilmy, jeg vil da gerne se Anna Pihl sæson 3, men jeg tror jeg har brug for en tekstet version. Det er jo ikke bare, at de snakker så meget svensk nu hvor Schmierlappen Daniel er opdukket, jeg synes at det i forvejen er svært at forstå, fordi de bruger tit kun korte kommentarer og vendinger i stedet af rigtige samtaler. Men jeg vil gerne prøve! Jeg så tre afsnit af sæson 2 uden tekster, og da jeg kendte jo personerne og deres forhold til hinanden kunne jeg alligevel følge med. Det ville altså være fint, hvis du kunne optage serien for mig - ellers skulle jeg jo vente ca. et år, før DVDerne kan købes.

Gabi - Anna Pihl er nok ikke enhvers smag, men jeg kan godt lide serien. Hun er en politibetjent i København og serien handler om hendes karriere, men også om hendes private liv som enlig mor. Hun bor i bofællesskab med en bøsse, og ham er virkelig god! Han siger de utroligste ting, man får ved siden af alt den dramatik i serien altid noget at grine over! Jeg kan virkelig anbefale serien - men lige nu er mine DVDer med sæson 1 på vej til Isny. Hermed også en hilsen til Uschi - god fornøjelse! Når Uschi er færdig med dem, skal du gerne få DVDerne hvis du er interesseret.

Jeg har skypet med Andrea længe i aften og må oplyse, at hun har det rigtig godt! Hun skal nok få telefon og bredbånd i næste uge, så kan vi glæde os til hendes direkte beretninger fra Tressebølle/Langeland. Hun har endnu ikke fået hendes cpr og opholdsbevis, og det lammer hende lidt. Men den danske bureaukrati er altså ikke så helt forskelligt fra den tyske - hun kan bare vente.

Her er det blevet stormet og kold i dag, men Andrea oplyste at det er meget værre deroppe. I morgen har vi allerede februar og jeg kan ikke forestille mig en rigtig vinter nu - men måske kommer den alligevel. Jeg er ellers allerede indstillet på forår - og godt i gang med planteskemaer osv.

Ha´ det godt, I kære og hyg jer så godt I kan,
vi snakkes ved,
Nullermand
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej Grit -

lige én til - det var ikke min mening at være så kortfattet på skype som jeg var i aften - men jeg var altså lige i gang med at chatte med Andrea, og jeg orker bare ikke den der multitasking, jeg kan ikke chatte med to kvinder samtidigt. Det må du undskylde - jeg håber vi kommer sammen på en bedre måde næste gang.

Ha´ det godt - og undsyld en gang til,
Nullermand
(Håber jeg dengang får lov til at sende det her besked - jeg prøver i timevis men dk-forum er åbenbart ikke tilgængelig i nat!)
Nicola
Mitglied

Beitrag von Nicola »

Hej allesammen,

nu er det februar og vinteren er heller ikke kommet herhen, men det blæser og hyler meget udenfor og jeg kan godt lide lyden...
Jeg savner lys og solen, men det ser ikke mere så dårligt ud :roll: .
Jeg var syg hele ugen, men nu går det lidt bedre igen. Jeg skulle ind i hospitalen, men min doktor ved om min situation med pigerne, så fik jeg lov for at blive i min hjemlig seng :wink: .

Heide, jeg krydser alle mine fingre for din datter. Jeg er sikker på at hun vil klare det når I var begge to så flittige med at lære dansk!!

Nullermand, vi har stadigvæk ikke besluttet hvor vi skal hen til påske, men det ser ud som Steen ville meget gerne tage til Djursland, fordi han var på Langeland flere gange før. Men det er ok. Jeg skal opdage din ø en skønne dag!!
Måske i en telt når vi holder vores sproghjørne-møde der
:mrgreen: . Men jeg tror også at det ville være svært at finde et tidspunkt til alle.

Vilmy, du har måske glemt at sende et pb som du skrev :wink: - jeg har ikke din adresse for at sende et lille brev til din datter med pixi-bøger...
Da jeg var lille syede min mor også et hestekostume til mig. Det var brun og havde en manke ud af strå, mere kan jeg ikke huske.

Sådan, pigerne må jo stadigvæk til skole, så jeg hellere smutter nu og forbereder dagen.
Hå det godt allesammen
kærlige hilsener
Nicola
Hold bare fast i mig - når de fortæller dig - at der er tusinde mil - imellem dig og mig...
sød pige
Mitglied

Beitrag von sød pige »

Hej allesammen,

Mange tak for din hjælp Vilmy og for dine sprogtipps.

Jeg har også en history om en sjov fejl.

Vi skulle skrive en historie om vores sidste ferie og jeg skrev om vores
ferie i Vejlby.

Jeg skrev „ jeg gik en tur på soen“ men jeg mente „jeg gik en tur ved søen“. :oops: Jeg tror min dansk lærer leer endnu i dag. :mrgreen:

Mange tak Nullermand at du sendte Anna Pihl. Jeg glæder mig på DVD erne. Hvis det er okay vil jeg „kopieren“ dem og send dem videre til Gabi.

Nicola jeg ønsker dig godt bedring og håber at du vil har det bedre snart.

Alle nordpå
jeg har høret fra orkanen hos jer og jeg håber I har det godt.

Arbejde kalder igen.

Jeg ønsker jer alle en dejlig weekend!

Kærlige hilsner

Uschi
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej allesammen,
her regner og blæser det også og der er lidt sne tilbage fra i går. Det er ikke kold udenfor og når jeg vidste ikke, at det er den 1. Febr., så skulle jeg påstå at foråret være i anmarsch.

Nicola,
det gør mig meget ondt, at du blev indlagt i sygehus. Det lyder ikke så godt og jeg håber at du gik ikke for tidlig hjem. Men så det er, når børnene er hjemme skulle moren ikke blive syg. Pas på dig og tager det med ro. God bedring !

Weekenden er i sigte - så må I få en rigtig god dag.
Vi snakkes ved i aften -
indtil da kærlig hilsen herfra
Heide
Antworten