Sprachübung - sprogtræning II

Deutsche schreiben auf Dänisch &
Danskere skriver på tysk!
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Se, kære mænd,
ikke engenag du bliver I diskvalificeret. Sproghjørnet ville være kedeligt uden Jer! Verden består jo heldigvis af mange forskellige mennesker!

Hjælp til konstruktionen: to gange ville, ja det går ikke så godt; et sikkert tegn på alarmklokker, der burde melde sig.
:arrow: t ... ellers var vi begge to (og Ulli med os) forlængst blevet smidt ud.

Dejligt at I tør kaste Jer ud i det, siger sprogunderviseren, som er overbevist tilhænger af the natural apporach. Mere derom her: [url]http://www.sil.org/lingualinks/LANGUAGELEARNING/WaysToApproachLanguageLearning/TheNaturalApproach.htm[/url]

Ralf, jeg faldt over Mike Harding og siden takket været et tip af en ven. Jeg har efterhånden inversteret i en internet radio (wifi) og lytter også meget til UK Folk.

Så, videre med arbejdet.
vilmy

[/url]
Hvor du sætter din fod,
bli'r der spor af de drømme, du driver imod.
Ved de veje du finder,
vil man snart plukke minder.
Om du driver omkring eller står og slår rod,
bli'r der spor af din fod.
Sigurd Barrett
sød pige
Mitglied

Beitrag von sød pige »

Hej allesammen,

Nullermand og Heide ja jeg er mange stolt på min lille Kevin , :mrgreen: jeg tror ikke at han kan lide når jeg kalder ham lille fordi han bliver 12 i April men
heldevis forstår han ikke dansk. :wink:

Jeg kan altid snakke med ham om problemer i skolen or om noget anden og det er mange fint!

Han seer det I det samme måde som Heide hvis han vælger at star på ski den er det bare muglig af og til hvis vi har sne og til ridig kan
han hver dag for det meste rider han 2 eller 3 gang om ugen.

Så pause er forbi igen!
Hav det godt allesammen!
Kærlige hilsner

Uschi
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Så, jeg er væk for i dag; skal til Tyskland & tilstødende dansk grænseby i aften, så familein holder skansen herhjemme.

Uschi, du har også grund til at være stolt af ham; han valgte klogt.

Vi snakkes ved i morgen.
Hvor du sætter din fod,
Ved de veje du finder,
Sigurd Barrett
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej I begge to fra “Sproghjørnets Minoriteten”, :wink:
underrepresenteret lyder dog meget bedre end undertrykket, eller ej :?:
Nee, nee spøg til side, jeg er meningen på at vi er en dødsmart blanding her i hjørnet. :wink:
Det er godt som det er, men nye mænd og kvinder er selfølgelig altid velkommen.

Vilmy,
kør forsigtig og god fornøjelse med den sidste gig. Den er i aften, når jeg husker rigtig. :?:

Nullermand,
glæder mig til en afslappende samtale med dig i aften.

Uschi,
fint, at det gik så godt med Kevin.
Forresten blive børn i mor's hoved altid lille, selvom om man kalder han eller hun ikke længere den lille dreng eller lille pige.

alle,
som I kan godt se er jeg i godt humør igen.
Ikke mere for nu. Jeg er stadigvæk ved skrivebordet og en kurv propfuldt med strygetøj står i ventekø. I må godt undertrykke jeres spørgsmål om jeg vil have mere strygetøj et eller andet stedt fra. :wink: :mrgreen:

Hilsen sydfra
Heide
Husk at smile før du sover, så går dagens surhed over.
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej mine kære venner,

Heide – jeg tænkte på dig.
Vilmy – jeg vil også tænke på dig I morgen.

Jo ældre vi bliver jo mere begravelser vil der være, vi skal hen... (Igen lidt filosofi)

Uschi – du har der er ret fornuftig dreng; jeg kan godt forstår at du er stolt på ham!

Til vores mindretal (kan man sige det?) – kære Ralf og Nullermand!!!!
Det er fint at ha’ Jer her i hjørnet. Som Heide sagde: Vi har en virkelig god blanding her i hjørnet.

Øv øv – på pengene tænkte jeg ikke, da jeg skrev om messen. Men der er bestemt en hel del ting, man gerne vil have.
Messen drejer sig ikke bare omkring påske-dekorationer. Den er om alt muligt: www.handmade-messe.info - man kan lave med sine hænder.
Lige meget, hvad man gør helst – at håndarbejde, læse, gå vandreture, male, lære dansk, filosofere, skrive breve, arbejde i haven eller køkkenet, fotografere, høre musik – der er så mange hobbies man kan vælge for sig og nyde dem....Jeg kan ikke forstår at der er folk, som har ingen interesser.
Jeg selv vil gøre så meget at jeg havde ”Freizeitsress” enkelte gange...

Hilsen for nu

Gabi
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

Vilmy, tak for din rettelse. Så var det altså helt og aldeles forkert. Men din tip (2 gange ville = alarmklokker) skal jeg nok huske næste gang! Jeg håber du har en rigtig dejlig aften!! (...eller hellere „havde“ - den er jo forbi når du læser det her)

Heide, tak for i aften. Jeg håber du fik i mellemtiden bedre nyheder fra København - måske skulle vi alle her krydse fingre en gang til?!

Gabi, jeg er fuldstændig enig - jeg forstår ikke at man kan kede sig. Jeg keder mig aldrig, enten har jeg noget at gøre, eller jeg læser, skriver, planlægger, lærer dansk..... Jeg ved slet ikke, hvordan man keder sig - kan man lære det? :mrgreen:

Nu vil jeg lige besvare nogle mails, så kigger jeg ind igen derefter.
Kærlig hilsen
Nullermand
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Nullermand,
selv tak, det var dejligt at snakke med dig.
I København skete ikke noget nyt. Alt er lige så som alle dage før.
Datteren sagde, at der er ingen chance til forændring. Hun var meget ked af det og virkte lidt bedrøvet i aftes. :( Jeg befrygter, at krydsede fingre ikke fungere i det her tilfælde, desværre - tusind tak!
Ha' en god tur, vi snakkes ved når du er tilbage fra Lohals.

Gabi,
det er meget sød af dig at du tænkte på mig og tak for linken om Handmade-Messen. Der er mange ting jeg også interesseret i.
Jeg er også tit stresset af mine hobbyer og ideer og forstår ikke når nogen siger: Jeg keder mig herhjemme ("Mir fällt die Decke auf den Kopf"). Hos mig mangler det for tiden ellers ville jeg være mere kreativ.

Jeg er ikke træt i aften, men det er sengetid for mig, skal nemlig ud i morgen lidt før kl. 6 - brrrr.
Sov godt I kære
Heide
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej Heide,

det er en skam med din datter - men som vi sagde begge to i aften står tegnene nok ikke på bedre forhold i hendes praktik - såmed har du ret: at krydse fingre hjælper nok ikke :( . Det må være så skrækkeligt at går derhen hver dag og ingen har brug for én - eller er overhovedet interesseret i, om man er der eller ej. :shock:

Men undskyld, at jeg nu kommer med noget sprogeligt: jeg tror ikke, at man siger „jeg befrygter“ (selvom ordet findes i Langenscheidt) - men jeg har hverken læst eller hørt det før. Jeg ville sige: jeg frygter - men nu beder jeg andre om at oplyse, hvordan man siger det. Vilmy, kan du hjælpe her? :roll:

Jeg tror, foråret er på vej - jeg er så træt i aften, det er meget usædvanlig for mig. Men nu skal jeg udnytte det og prøve at sove, måske lykkes det at komme i seng før midnat. :mrgreen:

Sov godt, I kære -
også sækkepiberen, som er nok lige ved at vågne op i øjeblikket :wink: - og Ulli, den tredje mand, som fik sit cpr-nummer i dag (tillykke med det, Ulli - godt klaret hos SKAT, vi er stolte at du kunne klare dig på dansk!!!)
:D

Jeg er væk i morgen men prøver at melde mig fra Langeland (skal bare kæmpe med Niels` lillebitte bærbar UDEN mus og med dansk tastatur - men et livstegn skal I nok få) :D
- altså en gang til efter alt det vrøvl: sov godt!
kærlig hilsen herfra,
Nullermand
sækkepiber
Mitglied

Beitrag von sækkepiber »

Hej Nullermand,

nej, jeg vågnede ikke op kl 23.00 men læste "Nachtzug nach Lissabon" og var i seng en halftime senere. Jeg ville ikke brug PC'en i går aften fordi det var fort mange YouTube-musikvideos dager før. God tur til Lohals!

I alle, ha' det godt i dag!

Ralf
Zuletzt geändert von sækkepiber am 29.02.2008, 07:27, insgesamt 1-mal geändert.
Ulli S

urolig tider

Beitrag von Ulli S »

Hej allesammen,
kun en lille morgenhils fra mig.
Sidse dage var meget urolig spændende.
Jeg fået en anden ansættelseskontrakt til Kolding. :shock:
Sådan begynder jeg med arbejde i Kolding på mandag.:D
Vi har overveje for en tid og efter megen vaklem frem og tilbage har jeg besluttet mod Sønderborg. Allerforrest er jeg ikke sikker at jeg kan fylde deres forventninger, fordi jeg tænker at det er ikke nok at behersker tegneprogrammer. Landmåleteknik er i Tyskland en egen udannelse og ikke tilegne sig i nogen måneder.
Arbejdstilbut i Kolding passer bedre i min udannet arbejdsområde som tegner/tekniker i byggerie over jorden (Hochbau), så bliver kun danske sprogproblemer og nye byggeregler (og sansynlig tusind andre ting :shock: ). Efter oplæringstid kan jeg arbeide dagevis til hjem. Jeg har 37 ugetimer, de kan jeg fordele i fem elle fire arbejdsdage, så det passer bedst til mig. I går var jeg i Haderslev skattecenter og fået efter tyve minutter min cpr, skattekort og beregning af min nettoløn. :D

Nu har vi en fantastik solopgang, -allerede-, da mange skyer kommer fra vest.
Jeg ønsker jer en dejlig dag og har det godt.
Mange hilsener
Ulli
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Ganske kort, svarer senere,
men du har ret, Nullermand, "befrgyter" er ikke et godt valg: Glem venligst alt om ordets ekseistens, hvis I er under 250 år gamle.

MVh vilmy (højt humør & følelsesmæssig tømmermand)
Hvor du sætter din fod,
Ved de veje du finder,
Sigurd Barrett
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Tillykke, Ulli,
så har du klart det hele rigtig godt på dansk og det med det andet job i Kolding lyder også godt.

Stakkels Vilmy, med tømmermand :wink: :mrgreen:
(ta' en Aspirin og en kop kaffe, måske en smule søvn ekstra) - god bedring :wink:

Vi snakkes ved
Kærlige hilsen fra mig
Heide
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej Heide,

ikke den slags tømmermand, men jeg begyndte dagen (helt imod vane) med to kopper kaffe, fordi der ikke har været for megen søvn sidste nat. Det er mere følelsen at jeg er et fjols, parret med den erkendelse, at jeg godt kan lide at være det fjols, jeg er.
Aftenen i går var god, men nu er der mange mange måneders ventetid (et eller andet sted melle 6 og 9 måneder).

I dne mellemliggende tid vil jeg bruge min energi til at genopbygge det netværk, osm jeg havde en gang og kvalitetsudvikle det. Jeg har jo fået kompetent hjælp i de sidste uger, så det skal nok lykkes. :wink:

Begravelse om 2½ timer; godt når den er overstået.

Indtil i aften,
vilmy
Hvor du sætter din fod,
Ved de veje du finder,
Sigurd Barrett
sød pige
Mitglied

Beitrag von sød pige »

Hej allesammen,

i dag regner det hunde og kater hos os men det er ikke
så dårlig som nord på. Jeg har høret at nordtyskland skulle
få en orkan :( i dag så alle nordpå passer på på jer.

Min svigermor er ofte på handmade messer fordi hun
laver pupper og sælger dem.
Jeg elsker hendes pupper fordi de er noget helt specielt.

Da min børn har været lille (rigtig lille :mrgreen: ) og jeg
har været hjemme hele dag har jeg også lavet mange for at
"dekorieren" vores lejlighed. Desværre har jeg ingen tid mere for det.

Nullermand jeg ønsker dig en godt tur og en dejlig tid.
Hvis du se Andrea kan du være så pænt og hilser hun fra mig.

Ulli jeg ønsker dig en rigtig godt start hos din ny arbejde på mandag!

Så jeg skal købe ind nu.
Jeg ønsker jer alle en dejlig weekend!
Kærlige hilsner

Uschi :wink:
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej allesammen!

Vilmy,
det er dog ligegyldigt - aspirin, kaffe og søvn passer næsten altid :wink: .
Det var godt at høre, at du har haft en dejlig aften. 6 til 9 måneder er et langt tidsrum. Sandsynlig har du meget ektra arbejde med genopbygningen af netværket, også i haven og med tøsen og tiden flyer af sted.
Har du imellemtiden overstået den triste begivenhed?

Ulli,
har glemt at ønske dig held og lykke til mandag.
Nu skal vi igen krydse fingre for èn, men jeg er sikker på at du klare det godt.

Hos os regner det også i tove.
I radioen hører jeg siden nogle timer regn- og stormadvarseler. De taler om vindstyrke 10 til 12 og om “Starkregen”. Orkan EMMA kommer om natten og forsættes i morgen. Man skulle kun ude når det er nødvenligt. :shock:
Så bliver jeg hellere hjem om aftenen og passer på huset :wink: Det lyder meget alvorligt, kan ikke tro det :shock:

Har lige snakket i telefonen med datteren, vejret er rolig i København.
Fra arbejdspladsen ingen nyheder, lige så kedelig som alle dage før, ingen er interesseret i om hun er der eller ej. :shock: :( - utrolig :!:

Vilmy igen,
blev orkanen også meldet for Jylland ?

Ellers har jeg ingen nyheder, derfor ikke mere i øjeblikket.
Hilsen, Heide
- som skrue radioen op - der spilles "purple rain" lige nu :P
Antworten