Sprachübung - sprogtræning II

Deutsche schreiben auf Dänisch &
Danskere skriver på tysk!
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Lidt sprogligt service:
i dag regner det hunde og kater
:arrow: i dag øsregnede det

så dårlig som nord på.
:arrow: så slemt som nordpå

høret :arrow: hørt
pupper :arrow: dukker

har jeg også lavet mange for at "dekorieren" vores lejlighed.
:arrow: brugte jeg også megen energi til at dekorere vores lejlighed

købe ind :arrow: handle

MVh vilmy
Hvor du sætter din fod,
bli'r der spor af de drømme, du driver imod.
Ved de veje du finder,
vil man snart plukke minder.
Om du driver omkring eller står og slår rod,
bli'r der spor af din fod.
Sigurd Barrett
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej allesammen,

det er da utroligt, så meget nyt som det sker her i forummet. Ulli har fået nyt arbejde (hele to gange). Tillykke med det! Og god fornøjelse på mandag!

Heide, det er trist, at den så længelsfyldte praktikperiode former sig så slemt. Jeg krydser stadig fingre.

Vi kom i øvrigt igennem begravelsen mens vejret stadig var tåleligt; man kunne faktisk føle en let forårsvind i luften. Dejligt livsbekræftende, delvom den stakkels enke selvfølgelig stod der og klaprede af ren elendighed og sorg.
Da vi kom ud af kirken, og kisten var blevet stillet i rustvognen (i Danmark er det som regel familie og venner, der bærer kisten ud af kirken og til rustvognen), stod vi der udenfor kirken med blikket mod Alssund og kunne følge den, da den passered broen hen til fastlandet og op ad bakken ud af byen for at køre hen til krematoriet. Et meget smukt og bevægende øjeblik at tage afsked på denne måde. Og så uendlig trist, når vognen kører fra øen over havet.

Orkan er ikke varselt, men storm mied vindstød i orkanstyrke ved Vesterhavet.

Ellers er tøsen febersyg, men vi klarer den uden læge, tror jeg...bruger vi ikke så meget. Og det er slet ikke hende, at være syg to weekender i træk.

Ventetiden...hvad skal jeg sige. Jeg har jo selv valgt denne livsform, og den har unægtelig også nogle fordele. Der er ingen der vil bestemme over en, ingen sure sokker, ingen kedelig hverdag.
Du har ret, det er tøsen, arbejdet, netværket og haven som vil optage min tid (og bøger, musik og store tanker).
Desuden kan jeg hilse og sige, at det i dette årti er blevet meget nemmere med sms, mail, mobiltelefoner osv. Lyder måske ikke særligt romantisk, men Nicola & Nullermand vil sikkert forstå det.
Netværket er jo under kraftig genopbygning; her havde jeg jo "lidt" hjælp, som åbnede døre, som eller sikke bare kunne åbnes så hurtigt.

Hvem ved hvordan det hele vil være om et år eller to?

Så, vi snakkes ved senere,
vilmy
Hvor du sætter din fod,
Ved de veje du finder,
Sigurd Barrett
Dagol

Beitrag von Dagol »

Hej og god aften allesammen!

Først jeg vil præsentere mig. Jeg hedder Dagmar og jeg vil lære dansk.
Nicola har fortælle (wie heißt die Vergangenheitsform?) mig, at det er en god mulighed.

Når stormen kommer i morgen, jeg kan ikke gå i skoven med vores hund.
Det er skade.
Torvet er aflyset.
Forhåbentlig er det ikke så slem som sidst år...

Jeg ønsker jer en rolig week-end! :D
Med kærlige hilser, Dagmar (die hofft, daß es nicht zu schlimm ist... :oops: )
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej Vilmy,
det gør mig meget ondt at tøsen er syg to weekender i træk. Jeg håber at det er ikke så slem og at hun har det bedre i morgen.
Jeg kan godt huske, at min datter har haft en tid, der hun var syg igen og igen og det var også i børnehavens tid.
God bedring til hende.

Tror du at det er mere romantisk når man skulle mestre hverdagen med sure sokker. :wink: :roll:
Spøg til side, på tyks siger man "Hver ting har to sider" (oder ählnich) - en gnist af sandhed -- og når du kan klare dig og situationen er det helt i orden.

Stormen nærmer sig. Vi bo jo i første række oppe ved bjergene og når det blæser voldsom rokke stormen rundt hunset, grrrr.

Hilsen fra mig til Sønderjylland
Heide

PS:
Har du allerede prøvet våde omslag rund tøsens underbene?
Husk at smile før du sover, så går dagens surhed over.
Nicola
Mitglied

Beitrag von Nicola »

Godaften allesammen,

hjertelig velkommen Dagmar :D ! Dejligt at læse fra dig her i vores sproghjørne. Ja, jeg tror at du kan lære meget her, fordi du lærer bedre når du beskæftiger dig med sproget!!
Der er en god side på internettet hvor du kan se verber og deres former - siden hedder [url=http://www.verbix.com/languages/danish.shtml]VERBIX[/url], bare prøv den og du skal finde ud at fortiden af fortælle er fortalte :mrgreen: ...
Men ligegyldig, godt at du havde mod på at skrive her - og din tekst var overhovedet ikke dårligt :wink: !

Vilmy, ventetiden har altid også noget positivt - du glæder dig meget til næste gang!! Telefonen og emails er ikke romantisk, det er rigtig og der er tider hvor jeg kunne smide telefonen mod væggen...
Og som du skrev, der er ingen kedelig hverdag og du er din egen herre - næ dame :wink: ...
Man vænner sig til det.
Men jeg må indrømme at det første år var det værste...
Håber at din datter bliver rask igen!
Måske er det vejret? Min lille datter er også syg igen og hoster dårligt.

Heide, Emma stormer omkring huset her. Hun fik fat i mig da jeg var på vejen hjem fra Ikea. Jeg kunne næsten se motorvejen og var meget glad da jeg nåede hjemlige omgivelser igen...
Ikke så gode nyheder fra København. Har hun allerede besluttet hvis hun kan flytte til at andet sted?

Må I og alle andere her få en rigtig god weekend,
kærlige hilsener
Nicola
Hold bare fast i mig - når de fortæller dig - at der er tusinde mil - imellem dig og mig...
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Kære Dagmar,

velkommen her i sproghjørnet. Jeg mener, Nicola nævnte noget om en anden fra holdet en gang.

Og lige et par tips/rettelser:

Nicola har fortælle
:arrow: Nicola har fortalt mig...

...jeg kan ikke gå i skoven med vores hund. :arrow: ...kan jeg ikke...
Det er skade. :arrow: Det er synd.

week-end :arrow: weekend

Ellers håber jeg at du får det rigtig godt her i hjørnet med os.

Venlig hilsen,
vilmy
Hvor du sætter din fod,
Ved de veje du finder,
Sigurd Barrett
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej Dagmar,
hjertelig velkommen her i sproghjørnet.
Nicola har fuldstændig ret, på denne måde kan man godt lære dansk.

Et lille sproglig hjælp fra mig:
fortælle, fortalte, har fortalt

Hos mig blæser det i mellemtiden og det regner temmelig stærk.

Hilsen, Heide
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

hej Nicola,
så sent om aften! Normalt skriver du tidlig om morgen. Er du ikke træt i aften? :wink:

Jo, det går virklig ikke så godt i København. Boligfælleskab er helt i orden, men hun har ingen arbejde siden to uger. Det er meget kedelig og det værste er, at hun lærer intet nyt.
Men hun beklager sig ikke og vil holde ud otte uger. Det er minimum, ellers tiden bliver ikke anerkend.

Der er stadig nogen i vejen med børnene, det gør mig ondt. Håber at det er ikke så slem - god bedring også til din datter.

Sov godt og kærlig hilen fra mig
Heide
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Tja, når mændene "svigter", må vi vel selv.

Heide, du virker meget træt.

Træls med din datter; gider de ikke ahve studerende eller hvad?

Nicola, Jeg synes fakktisk telefonen er det værste. Af og til gør det rigtig godt at kunen tale sammen, men når man er alt for meget vænnet til telefonnen, bliver man så sur, hvis det ikek ringer (og det er jo normaltilstanden ved en telefon).

Mail & sms er nemmere at styre og at tage, som de nu kommer. Selvom jeg må indrømme, at jeg endu har til gode at skrive "små, søde sms beskeder" ...simpelthen ikke min kop the at tage kontakt, når der ikke er noget at sige.

Nu danner vi jo ikke par, og derfor kan jeg kun delvist være enig i, at det første år er det værste. Jo, på en måde er det korrekt, men på den anden side set bliver det ikke meget bedre med tiden.

Okay, nu bliver det for indviklet, så jeg slutter emnet her.

Lad os håber, at der ikke kommer flere syge børn til. Ved ikke, hvad det er, men der er dømt hvil.

God nat,
vilmy
Hvor du sætter din fod,
Ved de veje du finder,
Sigurd Barrett
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej allesammen!

Orkanen Emma var ikke så slem som forkyndet men det blæser stadigvæk.

Vilmy,
lægger mærke til, jeg har brugt „befrygtet“. Jeg vil nemlig ikke at nogen tror at jeg er næsten 250 år gammel. :wink: :mrgreen:
Nej, jeg er ikke træt, måske lidt tankefuld. Der skete lidt vel meget i de sidste 2 uger og noget er ikke afsluttet indtil nu.

Jeg er også meningen, at de gider ikke at have studerende. Det er meget svær for hende at beklage sig hos nogen, fordi hun er for ung, ny, gæst og udlænding og til sidst mangler der sprogkundskaber. Hun taler jo perfekt engelsk og lidt dansk, men i sådant et tilfælde kommer det an på hvordan det bliver sagt. Forresten har hun ikke nogen den være ansvarlig for hende. :( --- utrolig, som allerede sagt !
Men pyt med det, vi har dog opdaget, hvor hurtig tiden går. Hvis der sker ikke noget spænnende i den næste tid, vil hun afbryde efter to måneder.

Nicola og Vilmy,
er pigerne rask igen?
Håber I skulle ikke ringer efter lægen om natten.

Omsider weekenden. Desværre skal jeg forberette nogle dokumenter til revisionen. Jeg er den der tager sig af kassen og bogholderi i tennisklubben, sociale afgifter skulle bliver kontrolleret fire år tilbage.
Håber det går hurtig fremad.

Jeg ønsker jer en god weekend – ligegyldigt hvor I er

Hilsen, Heide
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Senere mere, men her er et lille link til Heide om befrygtet:
[url]http://ordnet.dk/ods/opslag?opslag=befrygte&submit=S%F8g[/url]

Hilsen, vilmy (med næsten raskt barn)
Hvor du sætter din fod,
Ved de veje du finder,
Sigurd Barrett
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej I kære,

Dagmar - hjertelig velkommen! Fint at ha' een mere her i hjørnet der snakker med os!!! Du kan virkelig lære meget her!!!

Heide - jeg krydser fingre (IGEN) til din datter...
Apropos "krydse fingre".... jeg synes det er lettere vi skriver bare når vi holder fingre ikke krydset :mrgreen:

Vilmy og Nicola - god bedring til pigerne.

Jeg er meget træt efter "handmade-messen". Min mor og jeg var der fra kl. 12 og blev afhentet kl. 17. Hvor var det fint!!! Jeg er meget stolt, jeg ikke købte for meget :wink:

Vil nu se vores regionale nyheder i fjernsyn.... der er bestemt en beretning om "Emma"

Hilsen
Gabi
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Vilmy,
tak for linken, så skulle jeg overbevise mig selv. Du har fuldstændig ret og jeg vil gerne huske det det næste 195 år. :wink:
Fint, at tøsen har det bedre.

Gabi,
tænkte på dig og Handmade-Messen. Fem timer !! Har du ikke fået ømme fødder? :mrgreen: Men måske gør det mere ondt, når man har altid krydsede fingere :mrgreen: :P . Tusind tak skal du ha'.
Min eftermiddag var meget kedelig, besøget på messen var vist bedre. Næste gang kommer jeg med :wink: .
Har du købt ingenting? Nej, du har jo skrevet "jeg købte ikke ret meget" - hvad har du købt? Undskyld jeg er lidt nysgerrig :oops: .

Det bliver en lænetol-fjernsyn-aften med en eller to glas hvidvin hos mig.
Jeg har allerede tændt nogle lys og kakkelovn sørger stadigvæk for varme.

Ønsker jer en hyggelig lørdagaften!
Kærlig hilsen
Heide

PS:
Måske kigger jeg ind en gang til.

- har imellemtiden to gange rettet mit indlæg! :oops: :oops:
Zuletzt geändert von heide am 02.03.2008, 15:58, insgesamt 1-mal geändert.
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

hej heide

tøsen ligger på mig i sofaen og er stortset rask igen; nu har hun mest brug for den varme rede hun kommer fra. Samtidig er dette også kilden til min indre ro og styrke...

Vi har slet ikke været udenfor i dag, men det er en gang imellem nødvendigt.

vilmy
Hvor du sætter din fod,
Ved de veje du finder,
Sigurd Barrett
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej I kære,

først og fremmest også en hjertelig velkommen til Dagmar!! Du skriver da godt - nogle fejl som forkerte bøjninger og endinger laver vi næsten alle her.

Ja, nu sidder jeg heroppe i Lohals og Emma (som slet ikke hedder Emma her) prøvede at vælte huset hele eftermiddagen - men det lykkedes ikke for hende. Vist nok knirkede det kraftigt i bindingsværket og man kunne godt fornemme, at huset bevægede sig. Men i de sidste 208 år har huset nok overstået værre vejrforhold. Jeg kender en gammel bygningsingenør (Statiker) i Tyskland og hans meget beroligende yndlingssætning passer nok også her: Das hælt, das verkeilt sich irgendwie...

Det skal være nok fra mig i aften. Som sagt gider jeg ikke skrive på den her bærbar. Bare een til: turen til København var som altid - og dengang havde jeg tre trætte småbørn omkring mig, når det ene faldt til ro begyndte et andet at græde.....

Håber I alle har det godt, børnene er raske og ingen af jer er kommet til skade i stormen.

Jeg kigger ind i morgen aften,
kærlige hilsner,
Nullermand
Antworten