Sprachübung - sprogtræning II

Deutsche schreiben auf Dänisch &
Danskere skriver på tysk!
Dänemarkfans
Mitglied

Beitrag von Dänemarkfans »

ser I her. Nok så en godt sanger eller?

Hier erscheint normalerweise ein Video von YouTube. Bitte wende dich an einen Administrator.
Hier erscheint normalerweise ein Video von YouTube. Bitte wende dich an einen Administrator.

hilsen

Grit
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

vi fik meget sne i den sidste nat og så sneede de videre hele formiddagen. Derfor har vi nu ændret vores planer. Vi kørte ikke hjem, mig og katten bliver her lidt længere mens Niller tager til Århus herfra i morgen - det er da også meget mere afslappende for ham end at køre op hele vejen fra Hamborg i morgen tidlig.

Jeg skal bare ringe til nogle mennesker i morgen og "skubbe" nogle ting i den næste uge - en gang imellem er det også godt at være selvstændig. :mrgreen:

Da jeg bliver her uden fungerende pc skal jeg nu, selv om det er meget sent, fortælle at jeg havde nogle hyggelige dage med Vilmy og pigebarnet. Vi snakkede i timevis den første aften og indtil klokken fire om morgenen fik vi så "ordnet verdenssituationen" - som Niels kaldte det senere. :D Så besluttede vi at gå i seng, ryddede lidt op og brugte en time til, stående derude i køkkenet, men så var verden altså virkeligt ordnet. :mrgreen:

Den næste dag var pigen i gang meget tidligt, så vi ikke fik alt for meget søvn. Om aftenen kom så Andrea og hendes kæreste, det var også hyggeligt, men da pigebarnet jo også skulle blive beskæftiget dagen over hang vi lidt træt på sofaerne.

Det er helt utroligt, hvor meget energi sådan et barn har -jeg er jo ikke vant til det. Men det var sjovt - og det er særdeles sjovt at lytte til et tosproget barn: "Jeg hader spinner,", fik jeg at vide - men Vilmy kan det lige så godt: "Ned med fusserne" sagde hun da barnet lå på køkkenbænken med fødderne op ad væggen. :mrgreen:

Og så var vi også ude i haven og spillede Krocket. Jeg var i forvejen dømt til at tabe - jeg blev udkaldt til "Spiller nr. 3" og fik den helt klare anvisning: "Du skal ikke overhale mor!" Det gjorde jeg ikke...men det skyldtes nu altså ikke kun barnets ordre :roll:

Nu skal det være nok, jeg glæder mig til nogle uventede feriedage her på øen og vender tilbage senest fredag aften.

Ha´ det nu godt, allesammen,
kærlige "jule"-hilsner fra min hvide yndlingsø,
Nullermand
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej allesammen...på begge sider af den grønne grænse!

Tak for alle Jeres gode ønsker om mine sommerdæk...troede det var sent nok med at få dem skiftet. Vi klarede os fint, ingen problemer der.

Og 1000000 tak til Nullermand for gæstfrihed & Andrea for eftermiddagskaffen. I har jo allerede hørt, at vi ordnede hele verdenssituationen, så nu skulle der ikke være problemer mere. SKulle der opstå nye problemer, nå, så er vi jo nødt til at ordne verdenssituationen igen :P . Hvad er det egentlig med køkkener,a t man altid bliver hængende derinde? Som Nullermand på sin sædvanlig venlige måde antydede, var det jo i forvejen blevet lidt sent, men alligevel skulle køkkenet lige være med....

Endnu en gang tak, at vi måtte holde sådanen fantastisk påske derovre. Nullermand, skulle du have brug for et brush up kursus i langelandsk, så har jeg en frivillig, indfødt lærere til dig. En af mine kursister var nemlig også på øen i weekenden og fortalte om det i undervisningen i dag. Hun var meget forbavset at høre at jeg også havde været på øen. Jeg blev straks forsynet med adressen, skulle jeg nu endnu en gang være der, så kunne jeg gerne kigge forbi hende.

Vi fulgte da også med i forummet i de dage, vi var derovre. Men vi kom ikke rigitg til at skrive noget; når man snakker så meget med en anden, er lysten til også at skrive måske lidt mindre.

Søde Nullermand, pigebarnet er i stand til at stå meget tidligere op, men jeg må da indrømme, at jeg var meget glad for Käptn Blaubär og hans evner som babysitter.

Nicola, du ser også ud til at have haft en god ferie. Fint I havde nogen tid sammen.

Heide, er alle raske igen?

Gabi, dit bogmækr blev flittigt brugt som tæppe til plyshesten. Meget populær!

Så, jeg smutter; maden er klar.

vilmy
Hvor du sætter din fod,
bli'r der spor af de drømme, du driver imod.
Ved de veje du finder,
vil man snart plukke minder.
Om du driver omkring eller står og slår rod,
bli'r der spor af din fod.
Sigurd Barrett
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej og god aften,

Vilmy og Nullermand (selvfølgelig Andrea, hvis du kommer forbi her igen!!!) – det lyder som om I havde en rigtig fin tid sammen. Langeland bliver åbenbar en helt elsket mødepunkt! Mange tak for at klare verdenssituationen!
Måske har det indflydelse på vores bådssalg? Da det gik lidt i stå kontakterede vi igen værkstedet hellere sagt manden, hos den vores båd står i laden.(Er det rigtig med ”hos den”? Det lyder lidt mærkeligt og ser besynderlig ud...) Han vil hjælpe og med bådssalg og vi vil snakke mere om det om et kort tid.
Hvis båden kunne salges i Danmark ville vi være meget tilfredse. Til sidst kender båden jo bare det danske farvandet!

Grit – på youtube kan du finde mange gode ting!

Ellers skete igen ikke så meget – det sneede tykke fnug i dag og det varede ikke langt, da var alt hvid. Jeg kan næsten ikke tro at vi arbejdede i haven allerede med en kortærmed T-Shirt på – i februar-måned.

Dirk bragte vores juletræ, som stod på gården i en stor plante-skål, til campingpladsen. Det har fået nu netop den plads, det skulle ha’. Måske er det ikke forket – ellers havde jeg stor lyst at pynte det igen med julelys!!!

Hilsen for nu

Gabi
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej allesammen,

tja, Gabi, måske hjalp det; både var nok ikke lige det vi talte om, må jeg indrømme. Men måske hjalp det alligevel.

Lidt sprogligt hjælp:
Da det gik lidt i stå kontakterede vi igen værkstedet hellere sagt manden, hos den vores båd står i laden.(Er det rigtig med ”hos den”? Det lyder lidt mærkeligt og ser besynderlig ud...) :arrow:
Da det gik lidt i stå kontakterede vi igen værkstedet eller rettere sagt manden, hos hvem båden står i laden.

Ellers er jeg nok mere eller mindre tilbage her på nettet; stadig på en lyserød sky, men jeg skal nok skrive igen her.

Ikke meget nyt i dag, en dejlig arbejdsdag i dag med masser af kreativt kaos.

Nu venter jeg på et par virtuelle samtaler, som er aftalt.

Vi snakkes ved,
vilmy
Hvor du sætter din fod,
Ved de veje du finder,
Sigurd Barrett
Nicola
Mitglied

Beitrag von Nicola »

Hej allesammen,

jeg er tilbage i hverdagslivet, som plejer at finde sted i Tyskland...
Tusinde mil imellem igen, det er altid værst når man har haft nogle gode dage sammen.
Men så er det bare - der er ingen forandring i sigte :roll: .
Rejsen tilbage i tirsdags var ikke så hyggeligt, vi kørte to timer mere end på vores normale ture pga mange traffik og isglade veje. På Lolland var det værst, der var meget is på motorvejen og man kunne ikke se mere end få meter gennem snefog.
Hvid påske - forrykt :wink: .

Godt at høre, at du kom hjem igen uden problemer med dine sommerdæk, vilmy! Det lyder som om du og Nullermand havde en sjove tid på hans lille ø.

Heide, jeg håber at din datter er rask i København igen og at hun kommer igennem de sidste dage deroppe. Hvor trist at det er sådan en utilfredsstillende situation til hende!

Gabi, jeg havde aldrig før set en marsvin i den frie natur, og Steen heller ikke - han troede ikke sine egne øjne. Det var en helt specielt oplevelse :) !

Mine børn sover andetsteds hos venner i dag. De har jo stadigvæk ferie mens stakkels mig skal arbejde. Så nu har jeg "sturmfreie Bude" (hvad skal jeg kalde den - jeg kan jo ikke skrive "et forældrefrit område" eller hvad :mrgreen: - og kan gå tidligt i seng med min Harry Potter 5 bog. Jeg nåede ikke at afslutte med den, fordi jeg læste en tysk bog som min datter havde fundet i vores lille bibliotek - "Hitlers Kanarienvogel", som beskriver lille Bamses liv i Danmark under anden verdenkrig når tyskerne er kommet. Det er en bog til børn, men jeg læste den med stor interesse. Kan anbefales!

Ønsker jer alle en god nat!
Kærlige hilsener
Nicola
Hold bare fast i mig - når de fortæller dig - at der er tusinde mil - imellem dig og mig...
Dänemarkfans
Mitglied

Hej!

Gabi - Ja tak, det har jeg findet. Det er å fint. :mrgreen:
Det er så smuke sangen.

Jeg har hente(holte) foto i dag.(hilfe-wie wäre es richtig geschrieben?) Foto(en eller et) er fint. Jeg maler straks vores campingvagn og rezeption på lærred. :D

Så nu kærlig hilsen

Grit
Dänemarkfans
Mitglied

Nicola - mange sjov hos læse. :mrgreen:

hilsen

Grit
Nicola
Mitglied

Beitrag von Nicola »

Mange tak, Grit :) !

Jeg tror at du skulle sige "Jeg hentede (mine) fotos (eller fotoer) i dag".
Og foto er et "et-ord" - du kan godt prøve det [url=http://www.retskrivningsordbogen.dk/ro/ro.htm]her[/url].

God nat!
Nicola
Hold bare fast i mig - når de fortæller dig - at der er tusinde mil - imellem dig og mig...
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej allesammen,

hos mig er det lidt kedelig, kun kontorarbejde og stadigvæk en syg tøs herhjemme. :( Hun har en dårlig influenza og vi håber, at hun kan tilbage til København i morgen.

Der var et lysglimt i går. Vi fik besked fra vores danske venner, at sommerhuset er ledigt en uge tidliger som planlagt. :D Det passer meget godt og vi er ikke så sent på øen i sommeren. Så skal jeg hurtig ombestille færgerne. Det er nemlig altid lidt vanskelig at finde den passende færge til Bornholm. Men pyt med det, jeg glæder mig.

Vilmy og Nicola,
det er godt at høre, at I er kommet godt hjem, selv om turen værede længere som andere gange.
I det sidste dage skete nogle forfærdelige uheldene på motorvejene. Så skal man være heldig, når man er hjemme igen.

Vilmy,
stadigvæk på lyserød sky - fint, at dine Påskeferie virker så vedvarende og effektivt. :wink:

Grit,
Du laver malerier? Det gør jeg også. Maler du med olie- eller med acrylfarver ?
Jeg favoriserer acrylmalerier.

Nu skal jeg smutte for denne gang.
Vi skrives ved.
Hilsen, Heide
Husk at smile før du sover, så går dagens surhed over.
Dänemarkfans
Mitglied

Hej Heide!

Jeg maler med acrylfarver på lærred og limtræ. Det er min 2.Standbein.
Jeg kan men nu abmalen, ikke fra hoved. Min søster har mange ferienbillede fra sverige. Ser her: www.schildermalerei.beepworld.de

Der er min HP. Hvad maler du så? Fra hoved og så hvor jeg?

kærlig hilsen

Grit
Dänemarkfans
Mitglied

Nicola - tak! :mrgreen:

hilsen

Grt
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej Heide,

ja, utrolig hvad en påskeferie med Nullermand kan udrette :P . Nå, for ikke at sprede rygter, så tror jeg, at jeg allerde sad på skyen, da jeg ankom hos Nullermanden. Han gjorde dog intet for at skubbe skyen væk :mrgreen: . Var også umuligt.

Jeg skal nok skrive om det; Giv mig lidt tid..

vilmy
Hvor du sætter din fod,
Ved de veje du finder,
Sigurd Barrett
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej alesammen,

i eftermiddags har jeg odnet mine færgeforbindelser til Bornholm. Det var heldigvis ikke så vanskeligt som jeg har læst i en anden tråd. Jeg fik reserveringer hen og tilbage uden problemer :D selv om vi har pga cyklerne bilen med mere højde.

Grit,
nu huskede jeg, at jeg var allerede på din homepage før. Men jeg var lidt irriteret, det var mig nemlig ikke bevidst, at du maler dine skilte også på lærred.
Det er perfekt når man tjener penge med sit hobby. :)
Jeg gør det kun for sjov og bekæftige mig med en helt anden slags af malerier. Jeg leger (måske siger man i det her tilfælde spiller ??) med farverne og bruger forskellinge materialer, fx. sand, kaffegrums, avisudklippene, bladglud osv. Nogle billeder/collager/Mischtechniken jeg har lavet er meget stor. I øjeblikket elsker jeg røde billeder eller naturfarver med lyse- og mørkeblå.
For mange år siden begyndte jeg med akvarellmalerier og malede ved hjælp af fotografier eller billeder, senere gik det uden et specielt forlæg.

Vilmy,
ta’ det rolig, jeg er ikke nysgerrig. :wink: (kun en småbitte smule :oops: :mrgreen: )
Forresten, Nullermand er så rar, han skulle selføgelig ikke skubbe dine skyer væk. :P
Jeg er meget taknemlig for jeres forsøg til at ordne verdenssituationen, men næste gang vil jeg gerne være med. 8)

Nu skal jeg strygge noget tøj. Min datter vil pakke sine kufferter. Hun vil rejse i morgen. Desværre er hun ikke virklig rask igen og jeg har ingen god fornemmelse med rejsen.
Hun er voksen og mor skal ti stille !… :roll: . men lad mig ikke holde tilbage at lave en af hendes livretterne for i aften. :wink:

Skal i køkkenet nu. Måske kigger jeg ind en gang til.
Hvis jeg ikke kommer tilbage ønsker jeg Jer en hyggelig fredagaften.
Kærlig hilsen herfra
Heide
Husk at smile før du sover, så går dagens surhed over.
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

...god tur til din datter, Heide.

Det er ikke kun dig, der er nysgerrig. I dag havde jeg møde med min chef & mine kolleger, og da vi var færdig med dagsordenen (som ikke ekstisterede, men blev lavet en passant), vendte min chef sig mod mig og sagde: "Og nu til dig. Fortæl..." Godt at gode nyheder kan rejse hurtigt.

Så, nu er der en anden der er ved at rejse hertil, så jeg kommer ikke igen i aften. I morgen, helt bestemt. Såe r vores kære Nullermand også der igen, og så må han jo se, hvad han siger til en udredning af verdenssituationen i fen overskuelige fremtid.

Vi snakkes ved.
vilmy
Hvor du sætter din fod,
Ved de veje du finder,
Sigurd Barrett
Antworten