Sprachübung - sprogtræning II

Deutsche schreiben auf Dänisch &
Danskere skriver på tysk!
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej allesammen!

Så, fanmailen er besvaret for i dag. Ikke min altså, men den fanmail, som jeg på en andens vegne tager mig af. Nu kan jeg slappe af og drikke en kop kaffe med et ander forumsmedlem, som kigger forbi om et kvarter.

Eller intet nyt, eller rettere sagt, så meget nyt at jeg ikke kan rumme det hele. Og selvom jeg kunne ville jeg skrive det her i det offentlige cyberrum. Så jeg kommer tilbage senere, men kun for at kigge og svare på Jeres indlæg.

Kærlig hilsen,
vilmy
Hvor du sætter din fod,
bli'r der spor af de drømme, du driver imod.
Ved de veje du finder,
vil man snart plukke minder.
Om du driver omkring eller står og slår rod,
bli'r der spor af din fod.
Sigurd Barrett
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej allesammen,
en fin dag! Jeg holdt mig borte fra renoveringen, arbejdede i haven og drak kaffe på terrassen.

Vores muse (nu har jeg allerde glemt igen hvad Wühlmäuse hedder på dansk :oops: ) er stadigvæk i gang og graver i haven og græsplænen efter noget :roll: . Nu skulle vi virklig finde på noget som fordriver den.

Ellers ikke noget nyt fra mig. Måske kigger jeg ind senere og læser hvad skete hos her.

Hilsen, Heide

PS
Lige hørte jeg om røveriet i København. Det lyder så som Olsen Banden var i gang og spredte negle på gaden.
Skulle straks kigge ind på dr's-hjemside.
Husk at smile før du sover, så går dagens surhed over.
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

kig her:

[url]http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/kriminalitet/2008/04/01/160547.htm[/url]

Heide
sækkepiber
Mitglied

Beitrag von sækkepiber »

Hej sproghjørnet,

en kærlig aftenhilsen fra tordenvejrramtet Ruhrdistriktet! Efter to fine dager er det utroligt hvor meget regn kom ned i den sidste fem timer.

Efter odde dager på Fanø og to dager efterferietravlt med meget at gøre i skolen og hjemme er jeg nu tilbage igen og glæder mig at I alle her har det alt i alt godt.

Hvor var vores ferie? Meget bedre som jeg trorte på påskelørdag når færgentur mellem Esbjerg og Fanø (12 minuter) mindrede mig om skibsrejse til de skotiske Outer Hebrides med mange bølger og vind. I Nordby så vi mange, mange familier de ventede for at tager færgen tilbage til Esbjerg :shock: . Maske kendte des alt vejrudsigter for påskeweekenden :mrgreen: . Vi kørte til sommerhuset og begyndte just at spise nogle gnocci når pludselig stodt en lille sort-hvide kat før terrassendøren og råbte. Vi var meget ked at katten var ud in den 1,5 °C koldte vind og tok den stakkel dyr ind. Katten spiste nogle gnocci :? (butikkerne var allerede lukket så vi kunne ikke købe katmad den aften) og derefter var vores feriekat. Vi navnede hun Snørre.

I den næste tre dager havde vi megt sne og storm, så vores strandturer ved kun et eller to timer. Men vi havde hinanden, en brændeoven, en sak brænde, 20 kg briketter og el-varme, så vi hyggede os, drak gløgg og vinterte og nød en par forsinkete julferiedager.

Fra onsdag var vejrtet godt nok og alt i alt fik vi mere solskintimer end i mange gange vi var på vores yndlingsø i Mai. Naturen begyndte just at vægge og det var dejligt at se blomsterne og dyrene, fx påskeliljer og fasaner. Når vi tok af sted Søndag middag var det rigtigt varm med 13 °C!

Vi besøgte nogle genbrugbutikker (Sudangenbrug vis-a-vis Fanø bryggeri kan vi meget anbefale) og købte også mange bøger, fx "Ved nytaarstid i Nøddebo Præstgaard".

@ Heide: God bedring til din datter!

@ Nullermand: Tak for 3T = Tag der Toten Technik :D :D

@ Nicola: Når vi så hinanden i går i vores kursus jeg glemte at spørge dig hvis du stadigvæk mangler en "Hamburg"-2€-mønt. Jeg fik det nogle dager siden og huskede du samler på denne slags mønter.

@ Vilmy: Tak også fra mig for rette ikke kun vores dansk men også hele verdenssituation. Det er godt du glemte os ikke på din lyserøde sky. BTW: Tillykke til det nye kærlighed. Jeg krydser finger for jer.

Jeg er træt nu og skal til min seng snart (Tina sover allerede).

Sov godt og drøm sødt, I Kære!

Ralf
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej venner,

3T-dag kendte jeg heller ikke. Nullermand, det er netop den slags dage man har ikke brug for. Wäre-ich-bloß-im-Bett-geblieben-dage....

Ralf, tak for ferieberettningen. Selv om vejret var mere juleagtig lyder det efter en dejlig afslappende ferie.

Heide - vi kunne også drikke vores kaffe i haven i går. Men i dag kunne man ikke forestille sig at i går var sådan en fin solskin-dag...
:(
Lige meget - alt blomstrer så fint og haven bliver grønnere og grønnere og jeg tror, denne dage nu er de sidste med kulde og sne.
Næste vigtige opgave ville være at rense terrassen og stille fuglehusene væk.

Selvfølgelig er vi også meget spændt, om vores "Stachel-Paul" kommer frem igen. Forhåbentlig sover den sikkert i sin lille hytte og døde ikke....

Kærlige hilsener

Gabi
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

endelig! Internettet virker igen. I går var jeg online/offline i sekundetakt og til sidst blev jeg så vred, at jeg slukkede computeren. I morges ringede jeg igen til telekom og de lovede, at en tekniker ville se på problemet om eftermiddagen og ringe til mig. Det gjorde han virkelig og han prøvede at „sætte min ledning på en anden port“ (häää?) men siden virker internettet igen og åbenbart er min forbindelse nu stabil. :roll:

Heide - det lyder virkeligt som i en gangsterfilm med den røveri og med søm på gaden for at stoppe politiet. Men det passer jo godt til en anden tråd længere oppe i forummet - mange her kan åbenbart ikke tro at der findes kriminalitet i Danmark. Men når man læser danske aviser (også de regionale) og ser dansk fjernsyn, ser det ganske anderledes ud. Selv på lille Langeland sker der noget alle dage - røveri, indbrud, spritkørsel og trafikulykker pga. den, voldtægt, bedrageri, eller i Fyns Amts Avis: æresdrab, far myrder hele familie og sig selv...alt, hvad der findes i Tyskland findes også i Danmark. Og når man tænker på, at de er ca. 5,5 mio og vi er ca. 82 mio, så passer det også mht. tællene - det er nemlig nøjagtig det samme, sådan set. Bare turister med lyserøde briller ser det anderledes. :shock:

Ralf - tak for din ferieberetning, det lyder da ganske hyggeligt. Vi havde jo også en fornemmelse af „juleferie“ på Langeland - og nød det lige som jer. :D
Meget morsomt er, at du fandt lige den der bog i genbrugsbutikken - "Ved nytaarstid i Nøddebo Præstgaard" fik jeg foræret af Vilmy, da hun besøgte os. Jeg har set filmen flere gange og jeg elsker den - kitsch, selvfølgelig, men alligevel....Er lige færdig med Rifbjergs „Lena Jørgensen“ (kan virkelig anbefale den, sender den gerne videre, sig bare til!) og vil nu også begynde med Nøddebo Præstegården.

Ellers ikke så meget nyt her. Er lidt forsinket med mit arbejde pga. svigtende teknik, men det skal nok går. Niels skypede i dag fra Gøteborg, han vil gerne til Langeland for en lang weekend over Storbededag - og måske kan det blive til en hel uge for mig. Men før skal jeg indhente tiden og være ajour med mange ting, der endnu fylder mit skrivebord (som er ikke til at overskue i øjeblikket!). Det vil vi finde ud af.

Hvad med vores nyforelskede medlem - findes der endnu lyserøde skyer mellem alle de regnskyer?? Det håber jeg! :D

Sov nu godt, I kære,
mere i morgen (hvis telekom tillader det, er virkelig spændt på, om det holder nu)
Nullermand
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Så lyserødt, I søde! Men søvn bliver det nok ikke meget af foreløbig. Det er bare så meget, der sker her lige nu, så jeg vender tilbage i morgen.

Knus, vilmy
Hvor du sætter din fod,
Ved de veje du finder,
Sigurd Barrett
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Det lyder godt, søde!! Lige det, jeg ville læse her.
Krammer? (som din lille pige ville sige)

Ha´ det rigtrig godt,
Nullermand
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej allesammen,
middagspause og så hurtig en hilsen til jer. I aften har jeg nemlig ingen tid, skal til en møde med nogle veninder. Vi vil spise sammen i restauranten, jeg var ikke før. Jeg glæder mig til i aften efter renoveringsstresset. :wink: :mrgreen: Vi er ikke helt færdig, men tæt på.

Ralf,
tak for ferieberetningen.
Vi har tit haft lige så en ferieuge på Fanø som du fortælte om. Vejret er mindere væsentligt. Et hyggeligt sommerhus, ild i pejsen og i vind og vejr en tur på stranden eller i klitterne, helt fatastisk.
Det lyder så som om det var “rav-vejr“! Har I ledet efter rav, måske endog fundet nogle stykker?

Nullermand,
det var godt at læse, at du har haft en positiv oplevelse med vores fælles yndlingsfirma. Det mangler hos mig stadigvæk.
Jeg har Bornholms Tidende som internet-Expl.startside. Så bliver jeg hver eftermiddag informeret hvad skete på øen og i resten af landet. Nogle gange er nyhederne helt forbavsende og kunne lige så godt stå i vores dagblad. :mrgreen:

Gabi,
terrassen skal jeg også rengøre. Men nu må det vente indtil jeg er tilbage fra København. Jeg gider nemlig ikke skrubbe med handsker på.

Stakkels Vilmy,
så meget travl, eller behagelig stresset?

Som sagt, jeg er væk i aften. Sandsynlig er det min tur i morgen at springe maden over. :oops:
Vi snakkes ved.

Ha’ det godt I kære indtil i morgen.
Hilsen, Heide
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej, havemennekser og andre!

Krammer! du har ret, Nullermand, en krammer kan man altid bruge! Så jeg sender Jer allesammen en krammer, om en virtuelt!

Heide, det sker ikke noget slemt. Haven vågnere mere og mere, roserne trænger til at blive klippet (i denne weekend), en rose skal gerne anskaffes og plantes (Lancaster & York), og meget andet. Jeg er i syv sind mht. havemøbler, ved ikke, hvad jeg vil have, det skal jo være nemt at være pleje, stormfast, under ingen omstændigheder være lavet af plast osv. Nå, vi ser lige tiden an. Har I bud? Aluminium & Glas eller hvad?

Arbejdet er der også rigeligt af, men det klager jeg ikke over. Jeg kan godt lide mit arbejde, så det lever jeg gerne med. Men jeg må indrømme, at det er privatlivet, der røver søvnen. Det kommer nok med tiden, men lige nu er det alt for spændende, og jeg få set lidt af Jylland i medgiften. Og sprogøret bliver også trænet igen. Da dette også berører et andet menneske, vil jeg ikke udbrede det her i forummet, men fortæller bare, at den lysrøde sky er yderst holdbar.

I weekenden skal jeg både sydpå og nordpå, hvornår, bliver dog min hemmelighed. Har det ikke godt med at skrive alt for mange datoer og destinationer herinde.

Heide, jeg håber I skålede for Nullermands stabile forbindelse; en ustabil Nullermand, det kan vi ikke have...i nødstilfælde må du jo nøjes med en opringning og lidt dansk "sladder".

Så, nok i øjeblikket,
vilmy
Hvor du sætter din fod,
Ved de veje du finder,
Sigurd Barrett
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

God aften,

bare en arbejdsdag og mine 1. Vertretungswoche :?: er forbi. Jeg kunne godt klare arbejdet alene.

Ellers skete slet ingen ting. Så slutter jeg her - men har idet mindst skrivet nogle linjer :mrgreen:

I øvrigt - hver gang, jeg sidder foran PCen, kigger jeg på Webcam E20 Lillebæltsbroen - seufz - lige nu ser det meget skøn ud der, med lyserødt spejglat vand. Og vandet er lyserødt er skyer dog også, ikke? Måske er det Vilmys lyserøde skyer. Vil gerne være der og gå en tur længs ved bæltet...

Vi ses

Gabi
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Det er de nok...jeg er jo ikke så langt væk fra Lillebælt (ca 150 m til fjorden er det vel alligevel :D ). Ikke engang eks'en kan irritere mig mere :wink: .

Når det er sagt, kommer nysgerrigheden: hvad vikarierer du som?

Så. lige noget der skal ordnes...
vilmy
Hvor du sætter din fod,
Ved de veje du finder,
Sigurd Barrett
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej allesammen,

renoveringen er færdig, huset er gjort rent. :D Nu kan jeg omsider tage mig på andere ting.
Da jeg var i gang med at lægge i klædeskabet har jeg straks frasorteret en kurv fuld med gammel tøj. Tøjet smed jeg ikke væk, en bekendt afhentede det til kirken og så bliver det send østpå.

I går aftes spiste jeg ikke så meget. Maden på spisekortet var ikke efter min smag, alt for kreative tyske køkken – mindre portioner overskuelig serveret på storre tallerkerner, til gengæld alt for dyrt. :shock: Så skal jeg ikke springe maden over i dag. :mrgreen: Men samtalen var interessant og underholdende.

Vilmy,
god tur, ligegyldig hvornår og hvorhen.

Nullermand,
jeg savner dit indlæg fra i går aftes. Jeg håber at din stabile forbindelse ikke brød sammen igen. :wink:

Stakkels Gabi,
hvad er du flittig. Det sker nok ret ofte, at du skal arbejde for din kollega, eller ej? I lige sådan en uge har du sikkert fuld programm, husholdningsarbejde stå nemlig også på planen :roll: .

Vejret er ikke så dårligt som forudsagt. Da jeg har læst, at Vilmy’s roserne trænger til at klippe, kommer jeg i tænker om mine roserne. Så tager jeg mig af rosenbedet nu.

Fredagaften er den bedste af weekenden. :mrgreen: Så ønsker jeg Jer en rigtig hyggelig aften! Måske kigger jeg ind senere igen.

Solrige hilsener herfra
Heide
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej mine venner,

meterologerne lovede regnvejr - men stadig har vi ret fint vejr og håber det bliver så hele weekenden!

Vilmy - jeg har glemt at ønske dig god tur og god fornøjelse!!!

Ja, heide, der har du ret - jeg arbejder ofte for 2. Min kollega er tit syg. Men nur er han på ferie. Når I skulle lytter til ham - han er den eneste som arbejder i hele strafafdeling. Det er lidt sjovt - han arbejder virkelig...men uden at bevirke noget

:wink:
Mine 2 kollegaer i værelset overfor undrer sig hver gang hvordan jeg kan skaffe hele arbejden uden at bygge for høje tårne med akterne. Allerede sidste gang optagede vi, hvad han gør - han laver en hel del arbejde som er fuldstændig unødvendigt fx ændre skriftbillede i teksterne for breve, beslutninger (ved ikke om man siger det for den tyske Beschluss) og domme. Han sorterer post næsten hele formiddagen, jeg var færdig med det senest kl. 10 når jeg startede ca. kl. 7.30. Jeg ved virkelig ikke, hvad han rigtig gør.... :shock:
Når vi er begge der, laver jeg mest den skriveteskniske del - han sorterer posten og har også nogle Kostenakten. og dajeg skriver mest er selvfølgelig mit telefonnummer deroppe. Altså ringer telefonen mange gange hos mig. Jeg må le igen, der er så sjovt - som sagt har jeg mange telefonsamtaler. Når der telefonen ringer hos ham kan du høre ham flere værelser videre: "Næh, NU kan jeg IKKE!!! Altid ringer de når man gør noget!" - Ja halllooo? Det er det samme hos mig.
:mrgreen: Jeg måtte virkelig beherske mig at le ikke for højt. Herrligt.
Jeg vil ikke rose mig selv, men jeg kunne indtil nu virkelig godt klare vores afdelingen alene.

Det var alt for i dag.
Hilsen
Gabi
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej I kære,

Heide, det så du helt rigtigt: min stabil internetforbindelse brød sammen kl. 16 i går. Først sent i natten kunne jeg komme online igen, jeg havde skrevet mit indlæg til jer færdig, men lige før jeg ville sende det, var jeg offline igen og det blev jeg indtil i dag præcis kl. 16, er det ikke mærkeligt? Men jeg havde jo ringet til Telekom igen og de havde lovet at en tekniker skulle ringe til mig „efter klokken 16“. Jeg tror han har fundet fejlen, har repareret den men ikke ringet, fordi han kunne se at jeg straks efter reparaturen gik online - så vidste han at jeg vidste at det virker igen, altså indtil videre....

Gabi - din kollega er ikke meget kollegial, synes jeg, men godt at du kan grine derovre. Det hjælper jo heller ikke, at ærgre sig. Men sig mig, hvad sker så, når DU holder ferie? Bliver så hele dit arbejde liggende så længe eller tager sig en anden af det?

Så, Niels kommer hjem om lidt, derfor slutter jeg her,
men jeg kommer tilbage senere,
Nullermand
Antworten