Sprachübung - sprogtræning II

Deutsche schreiben auf Dänisch &
Danskere skriver på tysk!
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej mine kære venner,
jeg var lidt stresset i dag, fordi jeg har inviteret 12 venner til middag i morgen aften.
Så skulle jeg planlægge menuen og var til stort indkøb i eftermiddags.
Nu har jeg alt "in trockenen Tüchern" og desserter allerede i køleskabet.
Jeg glæder mig til i morgen aften, det er vores årlig "nytår-indbydelse" og jeg elsker at lave mad og spise sammen med en flok venner.

Grit,
det kender jeg godt. Man har planlagt sin ferie og glæder sig og manden kommer hjem en aften fra sit arbejdet og forkynde: "Oh skat, være ikke sur, desværre kan jeg ikke holde ferie ... " eller en anden version "pga........ skal vi rejse lidt senere!" :shock:

Vi har også planlagt og reserveret værelset til en weekend i februar måned i Zürich og for nogle dage igen slettet pga. min mands arbejde. Og det var ikke kun én gang at han skulle rejse hjem til sit firma under vores ferieophold på Bornholm.

Laila,
det lyder godt med jobbet. Jeg har stadigvæk mine fingre krydset :wink:

Vilmy,
måske lykkes det og vi ses en dag i Hamborg. :wink:
Der er en kæmpestor tilbud i teatre og kunst. Jeg var nu så mange gange i Hamborg og var ikke én gang i kunsthallen. Ufattelig, jeg selv kan ikke tro det. Nu håber jeg på næste gang. Kunsthallen har nemlig en lang aften på torsdag og denne gang rejser jeg hjemme først fredag om eftermiddagen.

Nullermand.
hvor er du? Kørte I til Lohals?

Gabi,
jeg håber du har det godt igen og forkølesen er overstået.

Manden og datteren er til ishockey. Så har jeg aftenen til min egen rådighed. :wink:

Nu skulle jeg ønsker jer en dejlig weekend. Pga. omfattende :wink: madlavningerne kommer jeg ikke forbi i morgen.
:wink:
kh, Heide
Husk at smile før du sover, så går dagens surhed over.
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej I kære,
jeg er også alene hjemme...tøsen er os far, manden arbejder hele natten...godt jeg har internettet og især en god bog ved hånden.

På et eller andet tidspunkt ses vi, hvor det bliver ved jeg ikke endnu.

Heide, 12 mennesker? Har i en stor spisestue? Jeg kan klare 8-1 ved mit bord, ikke flere...

I morgen er tøsens store dag, hvor hun tilmeldes skolen. Hun glæder sig, men er stadig lidt bang.
Grit, det er træls, men det kender jeg også. Til gengæld er det noget, jeg ikke kender fra mit eget arbejde: hele min ferie ligger i juli. Det er altså 11 måneder imellem mine ferier uanset mandens planlægning.

Så, jeg vil læse lidt i aften.
Sov godt.
vilmy
Hvor du sætter din fod,
bli'r der spor af de drømme, du driver imod.
Ved de veje du finder,
vil man snart plukke minder.
Om du driver omkring eller står og slår rod,
bli'r der spor af din fod.
Sigurd Barrett
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

kommer lige tilbage fra lufthavnen, hvor jeg hentede Niels. Om vi tager til Lohals i morgen er lidt afhængig af vejret. Men jeg tror vi gør det hvis ikke det sner voldsomt - som vilmy skrev: flere uger uden øen...så skal jeg i det mindste have en kort weekend deroppe nu.

Laila, så har dine børn det jo godt. Jeg flyttede hjemmefra da jeg begyndte med min første uddannelse, men mine forældre boede også langt ude på landet og jeg trængte til at komme væk derfra.

Grit, det er da en skam! Hvad sker der nu, rejser du så heller ikke? Du havde jo også en aftale med din veninde deroppe, forstod jeg.

Heide, jeg kunne også godt lide at invitere mange mennesker til middag - men det var dengang. Siden kontoret er flyttet ind i min lejlighed har vi ikke længere plads til så mange mennesker her. Kontoret er jo flyttet ind i vores tidligere soveværelse, så soveværelset befinder sig nu i det forhenværende spiseværelse. Nu har vi kun køkkenet, hvor man kan sidde og spise - og det har 8 kvm.!! Når jeg vil invitere flere mennesker skal de altså komme til Lohals - men hvem kører 400 kilometer til en middag???

Vilmy: hils tøsen - nu er hun jo en stor pige og går i skole! Hun vil helt sikker klare sig godt der, og så kan du se frem til hvor stolt hun vil præsentere dig hvad hun har lært. (Sommetider synes jeg, det er trist at jeg ikke har børn........)

Ja, mon Gabi er på benene igen? Jeg savner også Ralf og Alex, det er længe siden de har skrevet noget (jeg blev igen nød til at spørge verbix, om det var nu skrevet eller skrivet - min hjerne må være en si!!!)

Nok for i aften, det kan jo være vi skal rejse tidlig i morgen.
God nat, I kære,
Nullermand
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej I Kære,
et kortfattet indlæg fra mig. Jeg holder lige en lille pause imellem forberedelser til i aften. Suppen og hovedretten er allerede næsten færdig, desserter har jeg jo lavet i går. Der er kun nogle slags fingerfood jeg skulle lave og selfølgelig dække bordet osv. .....

Vilmy og Nullermand,
jeg har et kæmpestort spisebord, med to store “Einlegeplatten” er det knap 3 meter lang med breden af 1,10 meter. Så har jeg nok plads til 12 personer. Men jeg har ikke en ekstra spisestue. Daglistuen har på terrassens side en stor spiseplads med vinduerne ned til gulvet. Når bordet står i fuld længe så går det en del hen til sofahjørnet. Min stue er ikke så stor som det lyder efter denne forklaring. Men det går ikke bedre på dansk. :wink:

Så, slut med pausen. Jeg skal tilbage til køkkenet.
Kh, Heide
Dänemarkfans
Mitglied

Beitrag von Dänemarkfans »

Hej allesammen!

Jeg skal planere mine ferie i efterår. Hos mig hænge mange mennsesker ved. Min mand har altid problemer at få sin ferie. :roll: År efter år kæmper vi for det.
I firmaet enhver er sig selv nærmest. Det kan jeg ikke lige. :x

Nullermand, jeg træffer min veninde i sommeren. Jeg håber at vi kan holde ferie sammen i sommeren.
I februar har jeg en aftale hos en børnehave. Det glæder mig så, jeg håber, jeg håber, jeg håber at vi kan holde vores ferie.

Heide, 12 venner :shock: , fantastisk! Jeg ønsker dig en god aften. :mrgreen:

Jeg skal nu holde op, vores gæster kommer klokken tre. :D

kh

Grit
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

jeg er "hjemme" og var her i god tid, så jeg kunne inspicere haven. Her kommer udbyttet: nogle enkelte eranthis og flere vintergækker blomstrer, nogle krokusser kan ses på vej op, juleroserne blomstrer stadigvæk og (takket være Vilmy engang til) troldnøddens knopper er lige ved at springe op!. Så der sker noget her hos os og det glæder mig meget.

Køkkenet blev kodlt i aften (selv om jeg sååå godt kan lide at lave mad heroppe). Men nogen har åbnet en ny restaurant ved havnen. Meget modig at gøre det i den her årstid, syntes vi, og gik derfor derhen i aften - og det fortrød vi heller ikke. Rigtig god mad til rimelige priser. Jeg håber virkelig de overlever dengang, der var så mange andre der forsøgte sig på den restaurant.

Sjovt nok skyldes det finanskrisen, at de nye forpagtere fik chancen: Ejeren ønskede ellers at få en særtilladelse for at rive det hele ned og bygge boliger på grunden. Kommunen skulle overbevises, at stedet ikke kunne lejes ud, derfor var huslejen sat så høj, at det slet ikkke kunne lade sig gøre at drive en sæsonafhængig restaurant på stedet. Men nu er der jo ingen market for dyre boliger med havneblik. Så ombestemte ejreren sig og satte huslejen ned. det samme skete med havnekiosken, så dén fik vi nu også tilbage - heldigvis.

Så meget herfra,
sov godt, I kære (eller fester godt med jeres gæster)
Nullermand
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej allesammen,
det hele er overstået nu, spisebordet er gjort mindre til familiens behov og „das Schlachtfeld“ i køkkenet er allerede ryddet op. Med undtagelsen nogle blomsterbuketter jeg fik foræret ser boligen ud som sædvanlig.
Det var en meget hyggelig og morsom aften med gode samtaler og meget sjov. Nogle gange vi lo så tårene trillede.

Nullermand,
jeg kan ikke tro, at der sker allerede så meget i din have. Hos os er jorden stadigvæk frosset, i morges har vi haft snebyger igen. Kun juleroser blomster stadigvæk og forårslyngen viser sine mørkerøde knopper.

Nyd søndagen,
kærlig hilsen fra Heide
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej alle sammen.
Godt I kom til øen alligevel. Lige nu sner det her, men jeg har hørt at vejret er anderledes nord fra Vejle.

Her står vinka og troldnød i blomst, men intet at se af vintergæk eller eranthis :? . Jeg må vist væbne mig med tålmodighed.

Søndagen tilbringes alene i dag; så det er tid til at læse en smule. Lige nu er det svenske krimier eller sociologibøger; men det skifter jo hele tiden hos mig.

Så, sofaen kalder :wink: .
vilmy
Hvor du sætter din fod,
Ved de veje du finder,
Sigurd Barrett
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej Vilmy,
tålmodighed, det er også ikke min starke side :wink:

Jeg har datteren her i dag. Hun kom tidlig i morges fordi hun har regnet med, at der er nogen mad tilbage fra i går aften. Og så er det. Så har vi spist morgenmad sammen og lige haft et stykke mousse au chokolate-tærten, jeg have lavet til aftenskaffe til i går.
Til middag skal jeg også kun varme op noget fra i går.

Indtil da hygge jeg mig også med en bog på sofaen, lige så som du gør, men jeg med varmedunken i ryggen. Jeg har dårligt ondt i ryggen siden nogle dage, håber jeg kan klare mig under næste ugen, før jeg skal til Hamborg ingen.

Sådan, tilbage til sofaen!
Kh, Heide
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hejsa, mine venner,

Her er jeg igen – ikke ret rask, men bedre end sidste uge. Næste uge er jeg stadig sygmeldt. Så kan jeg sove igen indtil kl. halv 12. Nullermand – du må dog ikke undskylde dig!!! Det var dog ikke noget dårligt sjov du lavede!!!!! Jeg synes jeg kan godt tåle den slags sjov (kann man das so sagen?).
En eller to gange om ugen vil jeg tage til mine forældre for at nå en kardbad – en rigtig dejlig Erkältungsbad. Vi har jo kun vores brusebås.

Heide – så har du der næsten en riddersal (”Heide og ridderne fra det runde bord” – Kom alle og se den nyeste film i vores forumsbiografen! Nomeneret for mange Oscars!!!).
Jeg beundrer dig meget; jeg er ikke godt med den slags ting – lave mad for så mange folk osv.
Ellers har jeg det samme problem som dig – der mangler personer man kan snakke dansk med. Og da vi ikke vide, om vi kan tage til DK dette år, håber jeg jeg glemmer ikke alt...

I dag (allerede om natten) sneede det ret meget. Vintergækker og eranthis kan man nu ikke se mere, juleroserne blomstrer stadig ikke...

Det var nu nok fra min side i dag

Hilsen

Gabi
Dänemarkfans
Mitglied

Beitrag von Dänemarkfans »

Hej!

Vi har også mange ane og det er hunde koldt. I næste uge skal det bliver varm og regnvejr. :shock:
Nu er også min datter og søn syg. Hun har en halsbetændelse og min søn bronkitis.
Nu håber jeg at vi smitte os ikke.

kh

Grit
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

er tilbage i Hamborg... :| Vi fik også lidt sne i Lohal i dag og jeg håbede indstændig at vejret ville udvikle sig til en veritabel sne-katastrofe 8) ..men det skete desværre ikke, altså tog vi til Hamborg. Men først blev redekasserne hængt op igen efter den vinterlige rengøring i dem. Det siges at fuglene allerede nu er på udkig efter mulige redepladser, og så ville vi jo ikke komme for sent med vores tilbud! Vi fodrer dem jo så voldsomt lige fordi de meget gerne skal blive i haven året igennem. :D

I morgen skal jeg får leveret olie til en ejendom jeg administrerer. De kan ikke sige, hvornår de kommer, jeg skal derfor indstille mig til at blive kaldt derhen alt mellem klokken 8.00 og kl. 18.00. Det er ikke så nemt at få leveret olie på tiden - jeg måtte vente 3 uger :shock: ! I den sidste uge forventede jeg hver dag at lejerne ville ringe for at sige at „der er noget galt med opvarmningen“ - oliebeholderen er nemlig næsten tømt. Men indtil nu gik det godt. Næste gang skal jeg bestille olie i god tid - så sover man bedre!

Uha - det var stikordet!!! Jeg skal sove nu,
god nat I kære,
Nullermand
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Der kan man se, hvilken spæanding i livet man går glip af, hvis man har fjernvarme :wink: . Har hørt det samme om leveringsfrister af mine forældre i Tyskland.

Synd for jer, der måtte drage sydpå igen efter weekenden eller må vente inden I kommer heroppe igen (hvordan går det, Nicola).

I dag er Kyndelmisse, altså er vi halvvejs igennem vinteren og dagene bliver meget længere igen. Her i landet er det en festdag, dog ikke officielt. På min gamle arbejdsplads i Vestjylland havde vi altid en aftenfest til Kyndelmisse, men her østpå går man ikke helt så meget op i det.

Sneen er væk, Det var kun et par dekorative fnug, men det så godt ud fra sofaen. Jeg kom til at leæse en hel svensk roman i går; man kan roligt sige, at jeg allerede nu glæder mig til vinterferien med timevis af læsning & en festival.

Skulle nogle af jer have sol: send den op til os.

God bedring til vor marsvin :D .

vilmy
Hvor du sætter din fod,
Ved de veje du finder,
Sigurd Barrett
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej allesammen,

i dag var jeg på en lang tur over markerne og i skoven med min veninde.
Normalt er hun lidt doven og har brug for udflugter, når hun skulle gå en tur. Men i formiddags ringede hun og spurgte om jeg har lyst til at løbe en runde. Jeg var helt forbavset, men hun forklarede lidt senere, at hun ville tabe sig før friluftsbadet åbener efter den lang vinter :mrgreen:
Hvad passede det fint ... :wink:

Gabi,
hvordan har du det. Jeg tænkte på dig, da vi gik over markerne og mødte nogle med stokke.
Indtil nu ved jeg ikke om man taler om stave eller stokke eller hvad ellers når det drejer sig om Nordic Walking.

Nicola, Ralf, Alex,
hvor er Iiiiiiiiiiiiiiii ? Håber I har det godt.

Jeg er lidt handicapt med mit indlæg. Det er lidt idiotisk, men jeg har skåret mig i to fingre samtidig og derfor har jeg nu plaster på begge to. Pga. dem bliver jeg næsten vanvittig, laver alt for mange slåfejl. :roll:

Vilmy,
nu var jeg så mange gange i Danmark og viste ikke om Kyndelsmissen indtil nu. Vi har også overstået halvdelen af vinteren hernede og ingen taler om sådan en festdag.
Selv om jeg ville gerne sende dig en hel masse sol, det fungerer ikke.
Jeg har allerede prøvet det, men solen er stadigvæk her i fuld glans , jeg beklager :mrgreen: :mrgreen:

Men jeg skulle ikke beklage mig om mangelnde fridage, i Baden-Württemberg har vi jo i forvejen nogle dage fri, som I ikke har i Nordtyskland.

Nullermand,
jeg er allerede i Hamborg igen næste uge. Måske skulle vi tale i telefonen med hinanden. Du har jo fuldstændig ret, vi har en forpligtelse over for LEON :wink:

Jeg smutter nu, måske kigger jeg ind senere.
Kærlig hilsen
Heide
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

Heide, sådan en lang tur i naturen kunne jeg også godt tænke mig, men desværre - jeg skal hellere en tur hen til marsvin, ind i sproghjørnets sygeværelse. Min forkølelse kom tilbage med magt. For at begynde med har jeg nu en halsbetændelse, som er ved at går over og bliver nok erstattet med alle de andre symptomer i skift. Sådan er det altid hos mig: jeg skal igennem dem alle, hver dag en anden, og så er det overstået. Men da jeg ingen feber har ved jeg i det mindste, at det ikke er den alvorlige form af influenza, som ellers grasserer lige nu i Nordtyskland. :)

Jeg valgte altså at skåne mig lidt i dag og så kunne jeg endelig blive færdig med den norske kriminalroman (dansk oversættelse, selvfølgelig). „Rødhals“ af Bo Nesbø, den var rigtig god!! Jeg var jo ikke så sikker, om jeg skulle begynde med den (jeg skrev før om emnet) fordi bogen er del af en serie om kommissæren Harry Hole, og „Rødhals“ er langt fra den første i serien. Og der findes jo serier, der absolut skal læses i den rigtige rækkefølge. Om det er tilfældet her ved jeg nu ikke noget om - men det skal jeg finde ud af, fordi jeg skal nok læse alle bøger af ham. I morgen vil jeg kigge i dcbib, den danske centralbibliotek, om man kan låne bøgerne der (jeg er medlem der). Ellers få bogforhandleren i Rudkøbing opgaven, at skaffe bøgerne til mig. :D

Ellers har Niller lige ringet via Skype og fortalt mig, at han skal komme af med masser af feriedage, han har tilgode. Og det betyder nu, at vi skal holde en rigtig ferie hen over påske i år - TO UGER!!!! Det glæder jeg mig så meget over, at jeg i øjeblikket føler mig helt rask igen! To uger i aprilmåneden, tid for at bekymre sig om båden og haven - det kunne ikke passe bedre!

Okay - nogle af dagene skal vi nok få gæster, mine forældre ser det som en slags tradition at komme op omkring påske, men det er jo også i orden. Også fordi de godt kan lide at rode i haven - så kan vi andre tage os af båden. 8)

Derudovre findes der en genetisk overenstemmelse hos min mor og mig: om foråret skal man besøge alle planteskoler i omgivelsen og man skal komme af med så mange penge, man lige har råd til. Der var ikke et eneste forårsbesøg af mine forældre, hvor vi ikke faldt ind i de lokale planteskoler - vores have er stor og min mor er endnu ikke tilfreds med de få planter, der blomstrer her og der. Jeg er sikker på, at hendes tanker om blomster og busker går i selvsving, når jeg nævner påskeferien næste weekend, hvor vi skal mødes for at begå min lillebrors fødselsdag. :mrgreen:

Men nu skal jeg se at komme i seng igen,
katten venter allerede på mig og giver lyd - hun fornemmer altid når jeg har brug for en varm pude, og så er hun bare dér og ligger ved siden af mig, trykker sin varm pels ind til min næse, den søde!

God nat, I kære,
Nullermand

NB: Heide, google Maria Lichtmess og se på Wiki, så skal du nok finde ud af, hvordan det hænger sammen med Kyndelsmissen. Jeg vidste det heller ikke, men nu har jeg læst mig til det... :shock:
Antworten