Sprachübung - sprogtræning II

Deutsche schreiben auf Dänisch &
Danskere skriver på tysk!
heide
Mitglied
Beiträge: 840
Registriert: 15.07.2006, 17:28
Wohnort: Heidelberg / Brodersby (SL)

Beitrag von heide »

Hej Ralf,
nej, vi er ikke på Fanø dette år, desværre. Vi have alt for meget om ørene med mine forældres flytning hernede til os, derfor mangler tiden.
Vi har alle gange boet i Sønderho. Hvor bor I, hvad hedder vejen?
Sønderho er meget charmerende.

Jeg ønsker jer god ferie og hils øen fra mig.
Heide
Husk at smile før du sover, så går dagens surhed over.
sækkepiber
Mitglied
Beiträge: 228
Registriert: 12.11.2006, 10:33
Wohnort: Castrop-Rauxel, Deutschland

Beitrag von sækkepiber »

Hej sproghjørnet,

en nathils fra Ruhrdistriktet igen.

@Heide: Naturligvis; jeg læste dit indlæg men ikke registrerede ordet "ikke". Måske var der Wunsch Vater des Gedankens. Ja, jeg vil hilse øen naturigvis gerne fra dig.

@ Nullermand: Jeg havde et langt samtale med min lungelæg om det hele med særligt hensyn til min kroppens tilstand og infektrisiko under cortisontherapi. Hun havde intet imod at jeg underviser igen efter påskeferie så jeg tænker at det er i orden - 45 år eller ej ( jeg er ikke sur på dig - livet er sådan :-) ).
Ja, der er noget særlig om Fanø. På den anden side kender jeg Langeland ikke, men kunne godt lide Marstal og Ærø.

I kære ud der i nettet, sov godt og drøm sød! Jeg må til min seng nu, fordi " we must away ere break of day", for at sigge det med J.R.R. Tolkien.

Kh,

Ralf
heide
Mitglied
Beiträge: 840
Registriert: 15.07.2006, 17:28
Wohnort: Heidelberg / Brodersby (SL)

Beitrag von heide »

hej allesammen,
håber I har haft rigtig gode påske-dage.
Hos os var det meget roligt. Vi gik en lang tur i skoven i går, men i dag var vi alt for doven dertil.
Det er ikke det samme at gå en tur over markerne og i skoven som en tur ved stranden. Jeg jamre, fordi det gik ikke med påskeferie på Fanø dette år.
Ralf og Tina, I har det rigtig god. Jeg misunder jer lidt :wink:
Men jeg se et lysglimt i horisonten: nogle dage ved østersøen med mine forældre om tre uger, i anledning af min fars 85. fødselsdag. :)

Nullermand,
jeg har prøvet to nye opkrifter, pga. masser af valnødder jeg har stadigvæk i kælderen.
I dag spiste vi Lammefilet med valnøddeskorpe, grønne bønner og karfoffelgratin - meget leækkert. For nogle dage siden har jeg lavet svine-medaljoner fyldt med hakkede valnødder og gorgonzola. Det var også godt, men det er smagssagen. Jeg kender nogle, som gider ikke at spise gorgonzola. Men hvis du har mere gæster har du måske alt for meget travlt med sådan en opkrift. Hvorfor inviterer du ikke til italiens-buffet? Vores danske venner og nogle andere dansker jeg kender elsker at spise middelhavets-retter. Og som vært elsker jeg sådan en buffet meget, fordi jeg kan godt forberede spiserne.

Forresten, har du fuldstændig ret med filmen "Mænd der hader kvinder". Jeg så filmen på tysk og deler din mening. Du kan gerne låne DVDen hos mig. Slå en signal (siger man det også på dansk, eller kun på svensk?).

Gabi,
jeg vil gerne en dag til Heiligenhafen mens jeg er på Østersøen med mine forældre. Men min mor er ikke god til bens. Hun har brug for en rollator og så håber jeg, at der er nogle parkeringspladser ikke langt væk fra havnen eller strandpromenden. Har du noget at anbefale til mig i Heiligenhafen?

Lige kom datteren til besøg. Hun var alle helligdage beskæftigt som tjenstgørende leje og vil nu spise påskekagen og drikke kaffe med os. Så slut for nu.
Vi snakkes ved.
Kærlige hilsen, Heide
Husk at smile før du sover, så går dagens surhed over.
Nullermand
Mitglied
Beiträge: 1326
Registriert: 11.09.2006, 21:35
Wohnort: Hamburg/Lohals

Beitrag von Nullermand »

Hej I kære,

nu er vi tilbage fra Lohals, det var en dejlig uge og vejret var langt bedre end forventet. Vi fik gjort rigtig meget i haven og til sidst installerede vi i dag det allerede omtalte el-hegn, så nu håber jeg at roserne får en chance i dette år. For krokusserne kom hegnet for sent: de er spist, allesammen! Mon de vilde tulipaner i græsplænen overlever? De kan jo ikke indhegnes. Nå, det få vi se om to uger.

Heide: valnødder og gorgonzola lyder meget godt og vores venner er ikke kræsne. Da vi kom sammen omkring jul fik vi muslinger, og det er jo heller ikke noget for enhver. Men jeg synes du har ret – det skulle være noget der kan forberedes. En buffet er en god ide og jeg har også tænkt på sushi. Det er noget man ikke kan spise på Langeland (men desværre er det noget jeg heller ikke har prøvet at lave selv, så det skal øves). Her i gaden findes en asia-shop hvor man kan købe alt det der skal til og i Svendborg har vi en rigtig god fiskeforhandler. Det bliver nok til pinse at det er vores tur at invitere, så jeg har tid til at øve mig.

Sådan, nu skal katten forkæles. Den blev lidt forsømt i den sidste uge. Den var jo ikke med til Lohals.
Ha´ det godt, allesammen
Nullermand
Nullermand
Mitglied
Beiträge: 1326
Registriert: 11.09.2006, 21:35
Wohnort: Hamburg/Lohals

Beitrag von Nullermand »

Hej I kære,

da jeg ikke får noget svar - ja så svarer jeg bare selv på mit sidste indlæg, som er også 14 dage gammel. Nej, hvor er I dog dovne! :D

Jeg er i Lohals igen og skal hjem med tog fra København i morgen. Hvis ikke der ventede så meget arbejde derhjemme ville jeg hellere blive her – de siger i fjernsynet at der hersker kaos i togene og at alt er udsolgt. Jeg har en pladsbillet, men jeg gider ikke at rejse i overfyldte tog...nå, som I ved godt gider jeg i det hele taget ikke at rejse med toget :oops: . Men pyt med det. Jeg er spændt på om jeg overhovedet får min plads eller om pladsreserveringer bliver ophævet.

Her er et slag vundet – men krigen fortsætter. Rådyrene har tydeligvis prøvet at komme ind i det indhegnede område. Det kunne ses på trådene, der var bøjet i alle mulige retninger. Men såvel roserne som løgplanter i bedene var godt beskyttet. Til gengæld blev samtlige krokusser og nogle tulipaner i resten af haven spist – mine ellers så fine `Mount Tacoma` er totalt raseret og de botaniske tulipaner der vokser i græsplænen blev dramatisk decimeret. Meget ærgerligt! For to uger siden sagde Niels, at vi hellere også skulle indhegne den del af græsplænen, men jeg nægtede fordi jeg syntes, at det ser grimt ud. Nå, nu har vi udvidet indhegningen som Niels ønskede det – men for mange planter kommer det for sent. Jo - sig det bare: jeg er en idiot!!!

Jeg fik en ny plante – en sen fødselsdaggave. Jeg skulle selv står for transporten fra Hamborg og var lidt nervøs, da vi skulle over grænsen, hvor de kontrollerede alle....med danske nummerplader! Så kunne vi heldigvis slippe igennem. Så vidt jeg ved er det forbudt at importere planter med jord på rødderne, og de havde sikkert konfiskeret min nye Acalea `Persil`, som nu har fundet en fin plads i haven, lige ved indkørslen, hvor den forhåbentligt blomstrer i skinnende hvidt om fire eller fem uger!

Ellers fik vi også lavet meget i haven. Dem af jer der har en have kender det måske: man tager en beskæringssaks og skal „lige klippe lidt her eller der“ – og så har man pludseligt en hel stak af afdøde grene og bliver nødt til at tænde et bål for at komme af med det hele.

Nå, jeg skal afsted i morgen tidligt og kæmpe om min plads i Københavns hovedbanegård. Jeg skal nok fortælle hvordan det gik...hvis der altså kommer én forbi her..........
:roll:

God nat, I kære,
hilsen fra Langeland,
Nullermand
sækkepiber
Mitglied
Beiträge: 228
Registriert: 12.11.2006, 10:33
Wohnort: Castrop-Rauxel, Deutschland

Beitrag von sækkepiber »

Hej sproghjørnet!

En lile nathils fra Europas solrige kulturhovedsted 2010 sender jeg til jer alle ud der på nettet.

Som i ved var Bettina og jeg på Fanø i påskeugen. Det var fint igen, men øen’s ökonomi ser ikke så god ud:

· Fanø røgeri: sluttede I sidste år og er til salg igen efter kun tre eler fire år. Det er en skam; de nye ejer indsættede meget penge og energi og lavede fantastisk fisk men ingen overskud
· Restaurant Søhesten: Slutted.
· Bistro og nethotspot ved Fanåø Bad iscafe: slutted og til salg.
· Galleri Dagmar: Den meget traditionel turistforretnig hedder nu „Huset Fanø“ og sortimentet har mistet den tidlige kvalitæt.
· Cafe Nana’s Stue: Bygningen var næst reduceret til vægger og ved et få et ny tag. Et dame fra Sønderho fortellte mig at cafeen’s ejer kun ville renovere lidt men i processen obdagede mere og mere problemer i huset’s substans. Nu håber alle at de kann klare det financielt. Naturligvis skulle cafeet være åben i påskeugen. Den første gang boede vi i cafeen’s nærheden så jeg håbede for at drikke en eller anden øl der med godt samvittighed uden at der var nød til køre tilbage til Rindby. Men det skulle ikke være ... L .

Det sidste roentgenbilled og lungfunktionstest var næst normal så jeg arbejder igen. Jeg måtte først vane mig igen til at undervise 24 store drenger men det har jeg nu.

@Nullermand: Held og lykke i rådyrkrigen! Botaniske tulipaner ville være den slags med gul-hvide stjerneblomster, ikke? De kan jeg meget godt lide.

Jeg er for træt for at skrive mere og vil fortælle mere senere.

Hav de godt allesammen; sov godt og drøm sød,

Ralf
Nullermand
Mitglied
Beiträge: 1326
Registriert: 11.09.2006, 21:35
Wohnort: Hamburg/Lohals

Beitrag von Nullermand »

Hej alle,

så kom jeg godt hjem med toget i går og jeg fik min reserverede plads mens der stod masser af stakkels mennesker uden reservering i gangene. Det var spændende at høre deres forskellige historier, hvor de var strandet i verden, hvordan de så lidt efter lidt kom videre og hvor de ville hen. Toget ankom i Hamborg med mere end en halv times forsinkelse, ingen problem for mig – men der var mange der nu havde mistet deres videregående tog og var igen strandet. Sikken en kaos!

Ralf, det du skriver om Fanø er lige det vi oplever i Lohals igen og igen. Cafeer åbner og lukker igen efter en sæson, det samme med restauranter og havnekiosken. Vores venner der drev Cafeen i de sidste to år gav nu også op – det havde for stor en underskud i det sidste år og de siger, at det er især pga den store tilbagegang i salget af drikkevarer. Og så er det heller ikke så nemt at finde personale blandt de lokale unge – de fleste har ikke lyst til at arbejde i gastronomien.

Nu er vi spændt på hvad der sker med lokalerne, om der kommer en anden der prøver lykken. Campingpladsen, der ligger midt i byen er nu også lukket og til salg. Så det kan blive til en trist sommer i Lohals, hvis ikke nogle ildsjæle kommer og redder byen for dens anden undergang. Den første „undergang“ var midt i halvfemserne, da den sidste færgeforbindelse til Korsør lukkede – og masser af forretninger fulgte efter.

Til haven: der findes flere botaniske tulipaner, dem med de gul-hvide stjerner (Tulipa tarda) men også fx Tulipa turkestanica (mere creme-hvid), dem har jeg også. De ser fantastisk ud, tæt plantet i græsplænen under frugthavens gamle træer og blandet med krokus, påskeliljer og pinseliljer mm. Det var meningen, at den del af græsplænen så ikke skal slås i foråret og kan passe sig selv. Nu ser det knap så pænt ud med el-hegnet rings omkring – men uden hegn så det endnu værre ud. Jeg forstår ikke rigtig hvad der sker med rådyrene – sidste år var de slet ikke interesserede i disse løgplanter og nu spiser de alt, ikke kun knopperne men også bladene.

Så meget for i dag,
håber ingen af jer hænger fast et eller andet sted i verden.
Kh
Nullermand
sækkepiber
Mitglied
Beiträge: 228
Registriert: 12.11.2006, 10:33
Wohnort: Castrop-Rauxel, Deutschland

Beitrag von sækkepiber »

Hej Nullermand,

jeg glæder mig at du havde et godt tur hjem.

Andgåend rådyrer og tulipaner sigger min ny dansk havebog »Haveåret - En praktisk guide til havearbejde” :

„Vildtafskrækkere, der tilsluttes haveslangen, er en kombination af en bevægelsesdetektor og en vandspreder. [...] Når noget bevæger sig inden for det afmærkede område, kommer der i nogle sekunder en kraftig, højtlydende vandstråle. Megt effektiv.
Blodmel er meget effektivt, hvis det ofte suppleres.Sæt et stykke Skumgummi eler køkkensvamp fast med gummibånd på en blomsterpind. Dyp svampen i en blanding af blodmel og vand. Sæt flere pinder ned mellem tulipanerne“

En tysk jagtdistriktejer må betale bonderne hver vildtskade, så han ofte planter „Wildäcker“. Formålet er at dyrerne spiser denne planter i stedet for landbrugskulturer. Husker jeg rigtig at jeres have ligger ved skoven og der er ingen rigtig naboer? Så maske kunne I brug lidt grund bag havegrænsen for billige tulipaner (fx langlevende „Appeldoorn“ frå efteråret’s løgplantudsalg), søde lupiner eller denne slags fodderplanter de kann dyrkes uden meget arbejd.

Jeg håber I alle er sund og rask. Sov godt og drøm sødt!

Kærlige hilsener,

Ralf
marsvin
Mitglied
Beiträge: 1566
Registriert: 27.12.2005, 07:55
Wohnort: 38304 Wolfenbüttel

Beitrag von marsvin »

Hej I kære!

Her er jeg også en gang til.

Vejret her var også ret fint, så vi kunne nydde både campingplads og have. I haven ventede meget arbejde først, men nu ser den ret smuk ud igen.
I går opdagede vi at vores lille kirsebærtræ åbner sine blomster. Solbærbusken ser ud som om jeg vil have en god høst.

Heide – jeg kan ikke anbefale noget i Heiligenhafen, fordi vi var ikke direkte i byen. Havnen, min brors båd ligger, er en lille havn direkte på en værftområde. Ellers er der en ren boligkvarter.

Nicola – tak en gang til for linken fra Centralbliblioteket. Jeg er nur ”pakkelåner” men har ikke lånt nogle bøger endnu. Jeg har stadi en lille forråd ved siden af min seng jeg vil gerne læse først.

Tid for aftensmad!

Ha’ det godt I søde, vi ses!

Gabi
heide
Mitglied
Beiträge: 840
Registriert: 15.07.2006, 17:28
Wohnort: Heidelberg / Brodersby (SL)

Beitrag von heide »

Hej allesammen,
jeg dukker kort op, før jeg tager afsted. I andledning af min fars 85 fødselsdag vil vi holde "miniferie" ved østersøen.

Gabi,
tak, jeg fandt noget i internet om Heiligenhafen. Mine forældre er ikke mere godt til bens, så drejer sig vores besøg i Heiligenhafen for det meste om kaffen og hyggelige timer på bænken med udsigt over vandet og havnen.

Ralf,
jeg kender problemet om Fanøs forrettninger og restauranter. Jeg kan godt huske Nana’s stue for mere end tyve år siden. Der var stort ryk ind i restauranten hver aften og om dagen var kaffehaven propfuld. Jeg taler ikke om højsæsonen. Nej, jeg kender Fanø kun om for- og efteråret og til nytår.
Jeg håber, at Nana’s stue blive genåbnet. Jeg kan nemlig ikke forestille mig en tur Hønen rundt eller gennem Sønderho uden en snak og en kop kaffe der.

kh, Heide
Husk at smile før du sover, så går dagens surhed over.
Nullermand
Mitglied
Beiträge: 1326
Registriert: 11.09.2006, 21:35
Wohnort: Hamburg/Lohals

Beitrag von Nullermand »

Hej I kære,

Niller skulle lige komme af med sine sidste feriedage fra sidste år, og dét skulle ske inden den 30. April – så blev vi desværre nødt til at tage til Lohals engang til i denne måned. 8)

Ralf – sådan en vildafskrækkende vandspreder lyder godt, det har jeg ikke hørt om før. Men nu kan vi altså konstatere, at vores el-hegn fungerer perfekt! Det er ikke kun, at de ikke nå at spise planterne i det indhegnede område: der findes i det hele taget ingen af de ellers sædvanlige „efterladenskaber“ på grunden – og det tyder på, at rådyrene blev så forskrækket eller forvirret, at de nu helt undgå at tage deres vej her over grunden. Som sagt kommer det for mange af de søde tulipaner langt for sent, men nu ved vi det og skal passe bedre på næste år. Og roserne har jo slet ingen knopper endnu, så for dem var vi tidlig nok!

En gang gennem haven viser, at ikke kun rådyrene har hærget her – det har frosten også! En klatrerose, der ellers pyntede godt i én af de gamle frugtræer, er åbenbart død. Det var en skam, fordi det var en Helena Lykkefund – én af de første planter vi købte efter vi overtog huset. Og så er min elskede Ceanothus fryset helt tilbage, ved ikke, om den kan reddes. Jeg vidste, at den ikke er helt vinterhård heroppe – men lige derfor var den godt pakket ind i boblefolie. Problemet er, at den er stedsegrøn. Når man pakker den rigtig ind, få den til gengæld ikke vand nok til rødderne. Vi prøvede at holde øje med den, men så tit er vil heller ikke heroppe om vinteren. Jeg lader den stå hvor den er og håber bare på, at den kommer sig alligevel. Men lige nu ser den forfærdelig ud med alle de døde, brune blade.

Haven er ét, Olivia er noget andet. Hun skulle jo for længst være i vandet igen – men det nåede vi altså ikke. I dag gik vi i gang med at slibe løs på hende – og nu ser hun ud som en ellers godt udklædt gammel dame, der står pludselig uden makeup. Og vi er jo lige begyndt – så det bliver værre. Næ, man kan ikke sige at den her båd er en elegant og yndig én af slagsen lige nu – men det bliver hun igen. Vi skal bare finde lidt mere tid.......når vejret holder skal hun få vores udelte opmærksomhed i de næste dage!

Vi har katten med heroppe, det gik ikke anderledes. Det er altid sød at se, hvordan den finder sig tilrette med det samme. Jeg ved ikke hvad der sker i sådan et lille kattehovedet, men det ser ud som om hun nøjagtigt ved, hvor hun skal hen når vi tvinger hende ind i transportkassen. Hun tager det helt roligt – og når vi fire timer senere ankommer til Lohals, går hun bare en tur rundt i huset og finder derefter hendes yndlingsplads foran ovnen. Og så er hendes lille verden igen i orden – nå ja, altså hvis bare der ikke var så mange spændende hankatte uden for vinduerne!

Uha – langt over midnat! :shock:
Sov godt, I kære,
Nullermand
Sæler
Mitglied
Beiträge: 203
Registriert: 25.09.2009, 01:56
Wohnort: Fanø, Danmark

Beitrag von Sæler »

Hej allesammen!

Hvordan går det med jeres?

Er det ikke en dejligt vejr?

Det er meget koldt, men solen skinner på himmelen!

Jeg glæder mig i dag, fordi der er kun 36 dage til jeg kører på øen!

Hvad vil I gøre om sommeren?

Har det godt og mange, mange kærlige hilsen!
Hilsen
Sæler



Mein Herz gehört Fanø
danieldk
Mitglied
Beiträge: 64
Registriert: 27.05.2010, 22:04
Wohnort: Hamburg

Beitrag von danieldk »

Hej
det er bare meget lang tid siden, at jeg har skrevet . Jeg har ikke kunnet indlogge mig . Så nu hedder jeg Danieldk istedet for lailadk, det er min søns navn!
Det er bare sket en hel masse. Min mand har fået job på Als. Han er så blevet grænsegænger. Vi prøver det i et år før vi tager endelig stilling til hvordan det skal ende. Han er bare så glad for at have fyraften til tiden. Kollegaerne og chefen er ok. Lønnen er ikke helt så god men bliver bedre når hans danske bliver bedre. Jeg synes lige, at han skal opleve øen på alle årstider, uden at det er ferie. Derefter er det lettere at beslutte sig.
Vi er også i fuld gang med at sætte hus i stand og haven blomstrer, så det hele er bare lyserødt for tiden.
Det har indimellem været slemt at se, hvad for nogle forumsbidrag der dukker op herinde. Ikke i vores lille hjørne, heldigvis!! men måske afskrækker det "dem" at vi skriver på dansk?
Mange hilsener fra Laila
ps jeg håber at det går jer alle sammen godt og glæder mig til at høre/læse fra jer.
sækkepiber
Mitglied
Beiträge: 228
Registriert: 12.11.2006, 10:33
Wohnort: Castrop-Rauxel, Deutschland

Beitrag von sækkepiber »

men måske afskrækker det "dem" at vi skriver på dansk?
Ja, det er vores Stinkstiefel-firewall.


En lille nathils fra Fanø denne gang. Jeg er op her nogle dager med Tina men vi tager af sted for Castrop på søndag. I dag skinnede solen fra et stålblå himmel ude skyer, men luften er stadigvæk kold og har kun 13-14°C. I gar aften besøgte jeg Fanø Pipes&Drums orkesterøvelse igen og nød (?) det rigtigt. Jeg er jo en slags "feste gæst" nu.

Jeg håber I er alle rask og sund og jeres forskellige private ellers professionelle projekter udvikler sig lige som I har planlægt det.

Sov godt og drøm sødt,

Ralf
Dänemarkfans
Mitglied
Beiträge: 851
Registriert: 15.06.2007, 16:53

Beitrag von Dänemarkfans »

Hej allesammen!

Laila, tillykke med din mand. Det lyder rigtig godt med jobbet. :)

Min mand får nu et nyt overenskomst med en ny timerløn. :shock: 2€ mindre i timen. Nu ved vi ikke hvad bliver.....

Vi har nu en ny campingvogn og det ser så smukt ud. Nu puffes vi os ikke mere. ;)

mange hilsner

Grit