Spørgsmål ang flytning til flensborg

Gode råd om at flytte til Tyskland, Østrig eller Schweiz. Også for danskere, som allerede bor i et tysktalende land
Antworten
Chapper
Mitglied
Beiträge: 15
Registriert: 01.07.2007, 11:07

Spørgsmål ang flytning til flensborg

Beitrag von Chapper »

Vi er et par som PT er bosat i nordjylland og trænger til at prøve noget nyt og kunne tænke os at flytte til flensborg...

Vi har derfor nogle spørgsmål ang nogle forskellig ting som vi gerne ville have svar på inden vi flytter derned....??? Laver en liste over de forskellige ting og jeg håber at der er nogen der kan hjælpe med at udfylde den.... når listen er færdig kunne den jo osse være til hjælp til andre der vil flytte derned... :)

Hvor skal man melde flytning --- ???
Hvor skal man tilmelde sig fagforeningen --- ???
Hvad med forsikringer --- ???
Hvad med banker (ved godt Sydbank har filialer i tyskland) --- ???
Hvad med sygesikring --- ???
Hvad med kørerkort --- ???
Hvad med bil (skal den sælges inden eller skal den med) --- ???
Hvis man er arbejdsløs --- ???
Hvad koster strøm pr. kWh (i flenborg) --- ???
Hvad koster vand pr. enhed (i flenborg) --- ???
Hvad gør man for at få efter sendt post --- ???
Hvad gør man hvis man har småbørn / børn --- ???
Hvad hvis man er gravid og skal føde, hva'så --- ???
Hvad med barsel orlov både kvinder og mænd --- ???
Hvad er mulighederne for at se dansk TV i tyskland --- ???
Hvad med MobilTelefon Hvis man er pendler --- ???
Skal man have opholdstilladelse hvis man flytter derned pemanemt --- ???
Hvis Ja hvor får man den henne --- ???

Håber der er nogen der er med på at hjælpe os andre,
der gerne vil til tyskland...
Husk i hjælper osse jer selv med at udfylde den, det kunne jo være at der kom et svar på noget i ikke viste.... 8)


Ps. hvis der mangler noget så skriv det og vi får det med derpå...
mib777
Mitglied
Beiträge: 522
Registriert: 09.08.2005, 15:05
Wohnort: Im Grünen bei Flensburg

Beitrag von mib777 »

Hej chapper,

velkomen til DK.Forum.

Du har der jo nok spørgsmål, du stiller.

I første omgang er det vigtig og finde et arbejd i tyskland, før du tænker på den by du skal flytte henne. I Flensborg er der mange arbejdsløs og muligheden for at få arbejd er meget afhængig af din uddanelse og hvad du har lavet før.

De vil være nemmer og svar på dine mange spørgsmål hvis man er mere klar over dine ønsker :D
mvh
Michael
maybritt h
Ehrenmitglied
Beiträge: 3092
Registriert: 28.12.2001, 14:40
Wohnort: berlin, deutschland (muttersprache: dänisch)

Beitrag von maybritt h »

@Chapper:
Mange at dine spørgsmål vil du kunne finde svar på ved at søge i forummet...
Kig også på www.eures.dk der finder du også mange informationer.


Maybritt
"Think twice before posting.
If you don't want your future boss to read it,
don't post it."
lillebaek

Re: Spørgsmål ang flytning til flensborg

Beitrag von lillebaek »

Chapper hat geschrieben:Vi er et par som PT er bosat i nordjylland og trænger til at prøve noget nyt og kunne tænke os at flytte til flensborg...

Vi har derfor nogle spørgsmål ang nogle forskellig ting som vi gerne ville have svar på inden vi flytter derned....??? Laver en liste over de forskellige ting og jeg håber at der er nogen der kan hjælpe med at udfylde den.... når listen er færdig kunne den jo osse være til hjælp til andre der vil flytte derned... :)

Hvor skal man melde flytning Rådhuset i Flensborg --- ???
Hvor skal man tilmelde sig fagforeningen
Alt afhængig af, om du vil arbejde i DK eller Tyskland? I Tyskland er det heller ikke "nødvendigt" på samme måde som i DK --- ???
Hvad med forsikringer Søg på nettet, fx Versicherungscheck.de, de danske selskaber anerkender en opsigelse straks, når du kan dokumentere du flytter til udlandet --- ???
Hvad med banker (ved godt Sydbank har filialer i tyskland)
Union Bank har også dansktalende personale --- ???
Hvad med sygesikring
Ring til fx AOK og spørg, de har også dansktalende personale --- ???
Hvad med kørerkort
Skal ikke ændres --- ???
Hvad med bil (skal den sælges inden eller skal den med)
SÆLG i DANMARK - alt andet giver ingen mening. Og køb den samme bil til halv pris eller mindre i Flensborg - eller brug alle pengene og få en noget federe øse :-) --- ???
Hvis man er arbejdsløs --- ???
Hvad koster strøm pr. kWh (i flenborg) Www.stadtwerke-flensburg.de --- ???
Hvad koster vand pr. enhed (i flenborg) www.stadtwerke-flensburg.de --- ???
Hvad gør man for at få efter sendt post Normal flyttebesked hos posten i Danmark --- ???
Hvad gør man hvis man har småbørn / børn ??? --- ???
Hvad hvis man er gravid og skal føde, hva'så Tag på sygehuset, hvis det er oppe over :-) --- ???
Hvad med barsel orlov både kvinder og mænd --- ???
Hvad er mulighederne for at se dansk TV i tyskland I Flensborg og omegn er DR og TV2 på kabelnettet, ellers en digital antenne --- ???
Hvad med MobilTelefon Hvis man er pendler Jeg havde en dansk og en tysk, da jeg boede i Flensborg. Hvis du er heldig, har du dansk net på din danske mobil --- ???
Skal man have opholdstilladelse hvis man flytter derned pemanemt --- ???
Ja, men den får du automatisk når du tilmelder dig folkeregisteret
Hvis Ja hvor får man den henne --- ???

Håber der er nogen der er med på at hjælpe os andre,
der gerne vil til tyskland...
Husk i hjælper osse jer selv med at udfylde den, det kunne jo være at der kom et svar på noget i ikke viste.... 8)


Ps. hvis der mangler noget så skriv det og vi får det med derpå...
Alt i alt er det relativt nemt at flytte til Flensborg - hvis man altså taler tysk. Jeg synes ikke det var væsentlig mere bureakratisk end at flytte mellem to kommuner i Danmark. Ellers kan Infocenter Grænse i Padborg være behjælpelige, se mere på www.pendlerinfo.org
anita1982
Neues Mitglied
Beiträge: 2
Registriert: 26.07.2007, 20:49
Wohnort: Middelfart, DK

hmm nogen som kan hjælpe?

Beitrag von anita1982 »

jeg overvejer at flyttet til flensborg. Jeg har en datter på tre år som skal flytte med. har set at der er danske inst. og skoler. Men hvordan med betaling af disse? Får jeg mine børnepenge med selvom jeg flytte til tyskland, jeg forbliver jo dansk statsborger???

håber nogen kan svare, eller ved hvor man finder svar

mvh anita :)
udo66

Beitrag von udo66 »

Ville det ikke være en god ide at du ringer til det danske ambassade i tyskland?
De skulle hjælpe dig med faglig råd og måske nogle advarsler.
Ik´?
mvh
D.
nielsen
Mitglied
Beiträge: 138
Registriert: 17.10.2006, 18:03
Wohnort: Frankfurt a.M.

Re: hmm nogen som kan hjælpe?

Beitrag von nielsen »

anita1982 hat geschrieben:jeg overvejer at flyttet til flensborg. Jeg har en datter på tre år som skal flytte med. har set at der er danske inst. og skoler. Men hvordan med betaling af disse? Får jeg mine børnepenge med selvom jeg flytte til tyskland, jeg forbliver jo dansk statsborger???

håber nogen kan svare, eller ved hvor man finder svar

mvh anita :)
Börnepenge fra Danmark, hvis du bosaetter dig i Tyskland??! Det er nok rimeligt usandsynligt...:wink: Efter to aar i udlandet mister du saagar din stemmeret i DK. Statsborgerskab giver dig ikke ret meget andet end muligheden for at flytte tilbage til Danmark igen, hvis du skulle faa lyst til det. Naa ja og vaer ogsaa opmaerksom paa, at hvis du flytter til udlandet i mere end et aar, saa kommer der til at gaa 6 aar fra du eventuelt flytter tilbage til DK igen til du genvinder retten til at faa bistandshjaelp (hvis det skulle vaere relevant...).
Selvfölgelig kan det karrieremaessigt ogsaa vaere en kaempe fordel at flytte til udlandet i forhold til at faa bedre job og höjere lön, naar/hvis du engang vender hjem igen, men jeg ville ikke göre det bare for sjov skyld (ikke til Flensborg i hvert fald... :mrgreen: )
"Und aus dem Chaos sprach eine Stimme zu mir: Lächle und sei froh, es könnte schlimmer kommen! Und ich lächelte und war froh - und es kam schlimmer."
tømrermester
Mitglied
Beiträge: 218
Registriert: 19.04.2006, 01:12
Wohnort: horsens

Beitrag von tømrermester »

hej chapper,

tag en tur til http://www.gkflensborg.um.dk/da/menu/OmOs/Historie/ eller ring derned! de plejer gerne at hjælpe med alle spørgsmål!

klaus
Peter

Beitrag von Peter »

selvølgelig er der danske institutioner i Flensborg,
og mange af dem er lige for tiden under hård pres fordi regeringen skærer ned for understøttelser d.v.s.
man skal selv betale undervisningsmaterialerne.

Børnepenge får du i tyskland, beløbet er ca det samme


Er selv født i FL og synes det har bare en været en dejlig by for mange år siden