Debat om tysk i Folkeskolen
Verfasst: 12.08.2005, 13:17
Hej
Herunder følger et uddrag af en ny offentliggjort debat om faget tysk fra bladet Folkeskolen.
Med venlig hilsen
Martin Håstrup
Tysk.dk
---------------
Fagbladet Folkeskolen
Fre 8 jul 2005 Debat
Ringe elevpræstationer
Anita Nørager Gabelgaard, lærer i engelsk, tysk og fransk, Holte
For jeg ved snart ikke hvilken gang – 112. måske – har jeg været ude som censor. Denne gang i tysk.
Mønsteret går igen, år efter år: lærerne er fagligt dygtige, men nogle vilkår gør, at der helt åbenlyst ikke kommer nok udbytte ud af anstrengelserne.
Generelt er elevpræstationerne ringe og domineret af et ordfattigt, ubehjælpsomt sprog – den passive elev med det passive sprog er det indtryk, der lades tilbage efter en uge ude i marken. Alt for mange vil ikke faget og ser det helt åbenbart som et nødvendigt onde. Tysk bærer tydeligt præg af at være blevet et nødvendigt pligtfag, som blot har funktion af adgangsbillet til en gymnasial uddannelse. Mange elever tør ganske enkelt ikke undlade at have faget. Paradoksalt er det så, at rigtig mange elever dropper faget, når de har aftjent deres tre-fire års tyskpligt – ikke sjældent afsluttet med et 5-tal – for derefter at vælge spansk i gymnasiet. Tydeligvis nogle tendenser, der giver stof til eftertanke ...
Der ødes unødigt mange resurser fra de kommunale og statslige kasser på det fag. Det faglige udbytte er så ringe i forhold til det ocean af timer, der bliver tildelt faget. Det tre-fireårige forløb med et hold elever koster i alt 440-560 undervisningstimer. For ikke at tale om de mange, mange elevnederlag, det også koster, og som faget har haft på sin samvittighed gennem årene, siden de gældende prøvebestemmelser blev indført.
Synd for eleverne, synd for lærerne, synd for faget.
Derfor – refleksioner til ændret kurs:
• Faget burde befries for etiketten som entrébillet til videregående uddannelser
• Faget burde reduceres til blot at være valgfag for de særligt interesserede elever – for sprogeliten – med særpleje af og højnelse af de kommunikative krav
• Såfremt faget fortsat skal være for de fleste, burde det fritages fra prøvebekendtgørelsens krav om at være kommunikativt og blot være et forståelses-/passivsprog. Med færre ugentlige timer.
I stedet kunne nogle af de sparede resurser anvendes til at give hovedfremmedsproget engelsk en endnu mere styrket og fremtrædende plads. Eleverne magter at blive kommunikativt dygtige og særdeles kompetente, fordi de har faget hen over syv-otte år.
Engelsk sprog positionerer sig styrket år for år herhjemme – det er og bliver det kommunikationssprog, som Danmark skal klare sig internationalt på i en globaliseret fremtid.
Forkortet af redaktionen på Folkeskolen.
-----------------------------------------------
Kommentar til Anita Nørager Gabelgaards indlæg i FOLKESKOLEN 25/26/27 med overskrif¬ten ”Ringe elevpræstationer”. Her den uforkortede udgave af debatindlægget ”Det kan faktisk lykkes med gode oplevelser – også i faget tysk”.
Når engelsk ikke er nok…
Det var en absolut trist oplevelse at læse Anita Nørager Gabelgaards indlæg i FOLKESKOL¬ENs juli-nummer. Sjældent har jeg dog oplevet et så trist og perspektivløst sortsyn på tysk¬faget. Vel har tyskfaget udfordringer – som i øvrigt alle andre færdighedsfag i dagens folkeskole. Og vel har fagligheden nu og da trange vilkår – som i øvrigt de fleste andre af folkeskolens fag. Tyskfaget står altså absolut ikke alene med disse udfordringer. Der er således brug for et langt mere nuanceret og konstruktivt syn på tingene.
I anledning af Det Europæiske Sprogår 2001 udgav Undervisningsministeriet 4 små hæfter med en række relevante og perspektiverende artikler. I det første hæfte skrev professor Per Øhrgaard bl.a. under overskriften ’Når engelsk ikke er nok’: Der er adskillige gode grunde til at lære sig flere fremmedsprog, og nogle sprog er mere relevante end andre. Selv om der er mere end en milliard kinesere i verden, er det alt i alt mere fornuftigt at lære sprog som fx tysk og fransk i den danske skole. Behovet for disse sprog er stort i Danmark – erhvervslivet klager eksempelvis jævnligt over manglen på tyskkundskaber. Ud over at dygtiggøre sig i ét dominerende sprog, bør vi derfor i Danmark lære et eller flere andre fremmedsprog.
Jeg er endog meget enig med Per Øhrgaard i ovenstående. I stedet for Anita Nørager Gabelgaards sortsyn på faget og sproget tysk bør vi derfor hylde den sproglige mangfoldig¬hed i Europa og i øvrigt gøre, hvad vi kan for at fremme indlæringen af fremmedsprog – her ikke mindst vort vigtige nabosprog tysk.
Kendskab til andre sprog end modersmålet ‘åbner døre’ og kan være nøglen til nye venskab¬er, større forståelse af og tolerance for andre kulturer - og bedre jobmuligheder. Ud over engelsk bør vi danskere derfor lære os ét eller flere fremmedsprog mere. Dette hovedbud¬skab for¬søgte ikke mindst Det Europæiske Sprogår i 2001 at formidle. Og budskabet er lige så rele¬vant og afgørende vigtigt i dag. Og her har tysk en både naturlig og central rolle.
Tyskland er fortsat vor store, vigtige nabo mod syd og vores største samhandelspartner - og erhvervslivet efterlyser hyppigere og hyppigere også gode tyskkundskaber, men tyskkyndige danskere kan måske og desværre meget snart blive en alvorlig mangelvare? Tysk er konkret det sprog, flest mennesker i Europa har som modersmål. Hvorfor gør vi så ikke meget mere for at styrke undervisningen i det tyske nabosprog i folkeskolen? Hvorfor sikrer vi ikke i langt højere grad, at så mange elever som overhovedet muligt opnår et kompetence¬givende niveau på mindst to fremmedsprog - for de fleste folkeskoleelevers vedkommende engelsk og tysk?
Spørgsmålet er naturligvis stort og absolut ikke enkelt at besvare. Alligevel er det muligt at sætte overskrift på nogle af forudsætningerne og dermed udfordringerne i forhold til faget tysk. De syv mest centrale udfordringer for faget her og nu er efter min mening:
• Udnytte positivt/sprogpædagogisk, at det tyske sprog er så tæt på det danske
• Et indhold i undervisningen, der tager udgangspunkt i et mere nuanceret – også positivt - tysklandsbillede
• Arbejdet med mål og delmål – og løbende, intern evaluering (fokus på fagligheden)
• En tidligere start også på fremmedsprog nr. 2 – tysk fra 5. eller 6. klasse
• Folkeskolens afgangsprøver. Ny FS10 og FSA efter 9.klasse også med et skriftligt tilbud
• Tid til færdighedsarbejdet og fordybelsen
• Lærerkvalifikationer – udvikling og fornyelse.
4 ud af 5 elever i folkeskolen vælger fortsat tysk som andet fremmedsprog fra 7. klasse, og muligheden for elevernes receptive, fremmedsproglige succesoplevelse med sproget tysk er en virkelighed, som vi i høj grad bør udnytte positivt, når vi i folkeskolen prioriterer fremmed¬sprogene efter engelsk – og når vi i 6. klasse rådgiver og vejleder eleverne med henblik på valget af fremmedsprog nr. 2 fra 7. klasse.
Generelt har Murens fald for nu godt 15 år siden rent faktisk betydet en gradvis øget inter¬esse for tysk i Danmark - og arbejdet med den mere formelle del af undervisningen (gram¬matikken) får sjældnere og sjældnere lov til at ødelægge de unges lyst til og selvtillid i arbej¬det med tysk. Det er en rigtig god udvikling. Alligevel kniber det rigtigt nok mere og mere med at nå de faglige, kompetencegivende mål i forhold til det produktive sprog - at tale og at skri¬ve tysk. Her har tyskfaget helt aktuelt og konkret sin meget store, kvalitative udfordring.
Udfordringer er der således nok af – for faget tysk som for en række andre først og fremmest færdighedsfag i folkeskolen. Men alle har lov til at drømme - ja, en gang imellem kan det endda være helt fint at sætte ord på sine drømme. Kunne det således ikke være smukt, om fremmedsprogenes situation i den danske folkeskole om fx fem år så således ud:
• fremmedsprogene er vigtigere en nogensinde - også 2. og eventuelt 3. fremmedsprog
• fremmedsprogene er sjove og vedkommende fag med både praktiske og musisk aktiviteter, spændende og vedkommende læringsforløb - og ikke mindst gode karakterer (også i 2./3. fremmedsprog)
• eleverne har lyst til at lære sig flere sprog - tidligt - og de får masser af sproglig selvtillid
• eleverne glæder sig til de afsluttende mundtlig og skriftlige prøver i sprogfagene efter 9. klasse.
Lad os dog positivt prøve (endnu en gang) at gøre den ovenfor formulerede drøm/vision til virkelighed – og hvorfor ikke begynde her og nu? Og lad os dog så slippe for Anita Nørager Gabelgaards triste pessimisme og sortsyn på tyskfaget.
I øvrigt havde jeg selv en rigtig god og positiv beskikket censoruge - også i år. Flere rig¬tig dygtige og engagerede lærere og dygtige, engagerede børn, der ved prøven kæmpede det bedste, de havde lært. Og i den kommune, hvor jeg selv underviser, kender jeg en skole, hvor to 9. klasse-tyskholds elever dansede glade rundt på gangene, fordi de klarede sig så smukt i faget tysk med et gennemsnit på den pæne side af 9. Måske ikke så typisk, men alligevel et dejligt og positivt eksempel på, at det trods alt kan lykkes med gode oplevelser. Også i faget tysk.
Georg Schjørring
Lærer, tidligere fagkonsulent for tysk, beskikket censor m.v.
Gladsaxe
Herunder følger et uddrag af en ny offentliggjort debat om faget tysk fra bladet Folkeskolen.
Med venlig hilsen
Martin Håstrup
Tysk.dk
---------------
Fagbladet Folkeskolen
Fre 8 jul 2005 Debat
Ringe elevpræstationer
Anita Nørager Gabelgaard, lærer i engelsk, tysk og fransk, Holte
For jeg ved snart ikke hvilken gang – 112. måske – har jeg været ude som censor. Denne gang i tysk.
Mønsteret går igen, år efter år: lærerne er fagligt dygtige, men nogle vilkår gør, at der helt åbenlyst ikke kommer nok udbytte ud af anstrengelserne.
Generelt er elevpræstationerne ringe og domineret af et ordfattigt, ubehjælpsomt sprog – den passive elev med det passive sprog er det indtryk, der lades tilbage efter en uge ude i marken. Alt for mange vil ikke faget og ser det helt åbenbart som et nødvendigt onde. Tysk bærer tydeligt præg af at være blevet et nødvendigt pligtfag, som blot har funktion af adgangsbillet til en gymnasial uddannelse. Mange elever tør ganske enkelt ikke undlade at have faget. Paradoksalt er det så, at rigtig mange elever dropper faget, når de har aftjent deres tre-fire års tyskpligt – ikke sjældent afsluttet med et 5-tal – for derefter at vælge spansk i gymnasiet. Tydeligvis nogle tendenser, der giver stof til eftertanke ...
Der ødes unødigt mange resurser fra de kommunale og statslige kasser på det fag. Det faglige udbytte er så ringe i forhold til det ocean af timer, der bliver tildelt faget. Det tre-fireårige forløb med et hold elever koster i alt 440-560 undervisningstimer. For ikke at tale om de mange, mange elevnederlag, det også koster, og som faget har haft på sin samvittighed gennem årene, siden de gældende prøvebestemmelser blev indført.
Synd for eleverne, synd for lærerne, synd for faget.
Derfor – refleksioner til ændret kurs:
• Faget burde befries for etiketten som entrébillet til videregående uddannelser
• Faget burde reduceres til blot at være valgfag for de særligt interesserede elever – for sprogeliten – med særpleje af og højnelse af de kommunikative krav
• Såfremt faget fortsat skal være for de fleste, burde det fritages fra prøvebekendtgørelsens krav om at være kommunikativt og blot være et forståelses-/passivsprog. Med færre ugentlige timer.
I stedet kunne nogle af de sparede resurser anvendes til at give hovedfremmedsproget engelsk en endnu mere styrket og fremtrædende plads. Eleverne magter at blive kommunikativt dygtige og særdeles kompetente, fordi de har faget hen over syv-otte år.
Engelsk sprog positionerer sig styrket år for år herhjemme – det er og bliver det kommunikationssprog, som Danmark skal klare sig internationalt på i en globaliseret fremtid.
Forkortet af redaktionen på Folkeskolen.
-----------------------------------------------
Kommentar til Anita Nørager Gabelgaards indlæg i FOLKESKOLEN 25/26/27 med overskrif¬ten ”Ringe elevpræstationer”. Her den uforkortede udgave af debatindlægget ”Det kan faktisk lykkes med gode oplevelser – også i faget tysk”.
Når engelsk ikke er nok…
Det var en absolut trist oplevelse at læse Anita Nørager Gabelgaards indlæg i FOLKESKOL¬ENs juli-nummer. Sjældent har jeg dog oplevet et så trist og perspektivløst sortsyn på tysk¬faget. Vel har tyskfaget udfordringer – som i øvrigt alle andre færdighedsfag i dagens folkeskole. Og vel har fagligheden nu og da trange vilkår – som i øvrigt de fleste andre af folkeskolens fag. Tyskfaget står altså absolut ikke alene med disse udfordringer. Der er således brug for et langt mere nuanceret og konstruktivt syn på tingene.
I anledning af Det Europæiske Sprogår 2001 udgav Undervisningsministeriet 4 små hæfter med en række relevante og perspektiverende artikler. I det første hæfte skrev professor Per Øhrgaard bl.a. under overskriften ’Når engelsk ikke er nok’: Der er adskillige gode grunde til at lære sig flere fremmedsprog, og nogle sprog er mere relevante end andre. Selv om der er mere end en milliard kinesere i verden, er det alt i alt mere fornuftigt at lære sprog som fx tysk og fransk i den danske skole. Behovet for disse sprog er stort i Danmark – erhvervslivet klager eksempelvis jævnligt over manglen på tyskkundskaber. Ud over at dygtiggøre sig i ét dominerende sprog, bør vi derfor i Danmark lære et eller flere andre fremmedsprog.
Jeg er endog meget enig med Per Øhrgaard i ovenstående. I stedet for Anita Nørager Gabelgaards sortsyn på faget og sproget tysk bør vi derfor hylde den sproglige mangfoldig¬hed i Europa og i øvrigt gøre, hvad vi kan for at fremme indlæringen af fremmedsprog – her ikke mindst vort vigtige nabosprog tysk.
Kendskab til andre sprog end modersmålet ‘åbner døre’ og kan være nøglen til nye venskab¬er, større forståelse af og tolerance for andre kulturer - og bedre jobmuligheder. Ud over engelsk bør vi danskere derfor lære os ét eller flere fremmedsprog mere. Dette hovedbud¬skab for¬søgte ikke mindst Det Europæiske Sprogår i 2001 at formidle. Og budskabet er lige så rele¬vant og afgørende vigtigt i dag. Og her har tysk en både naturlig og central rolle.
Tyskland er fortsat vor store, vigtige nabo mod syd og vores største samhandelspartner - og erhvervslivet efterlyser hyppigere og hyppigere også gode tyskkundskaber, men tyskkyndige danskere kan måske og desværre meget snart blive en alvorlig mangelvare? Tysk er konkret det sprog, flest mennesker i Europa har som modersmål. Hvorfor gør vi så ikke meget mere for at styrke undervisningen i det tyske nabosprog i folkeskolen? Hvorfor sikrer vi ikke i langt højere grad, at så mange elever som overhovedet muligt opnår et kompetence¬givende niveau på mindst to fremmedsprog - for de fleste folkeskoleelevers vedkommende engelsk og tysk?
Spørgsmålet er naturligvis stort og absolut ikke enkelt at besvare. Alligevel er det muligt at sætte overskrift på nogle af forudsætningerne og dermed udfordringerne i forhold til faget tysk. De syv mest centrale udfordringer for faget her og nu er efter min mening:
• Udnytte positivt/sprogpædagogisk, at det tyske sprog er så tæt på det danske
• Et indhold i undervisningen, der tager udgangspunkt i et mere nuanceret – også positivt - tysklandsbillede
• Arbejdet med mål og delmål – og løbende, intern evaluering (fokus på fagligheden)
• En tidligere start også på fremmedsprog nr. 2 – tysk fra 5. eller 6. klasse
• Folkeskolens afgangsprøver. Ny FS10 og FSA efter 9.klasse også med et skriftligt tilbud
• Tid til færdighedsarbejdet og fordybelsen
• Lærerkvalifikationer – udvikling og fornyelse.
4 ud af 5 elever i folkeskolen vælger fortsat tysk som andet fremmedsprog fra 7. klasse, og muligheden for elevernes receptive, fremmedsproglige succesoplevelse med sproget tysk er en virkelighed, som vi i høj grad bør udnytte positivt, når vi i folkeskolen prioriterer fremmed¬sprogene efter engelsk – og når vi i 6. klasse rådgiver og vejleder eleverne med henblik på valget af fremmedsprog nr. 2 fra 7. klasse.
Generelt har Murens fald for nu godt 15 år siden rent faktisk betydet en gradvis øget inter¬esse for tysk i Danmark - og arbejdet med den mere formelle del af undervisningen (gram¬matikken) får sjældnere og sjældnere lov til at ødelægge de unges lyst til og selvtillid i arbej¬det med tysk. Det er en rigtig god udvikling. Alligevel kniber det rigtigt nok mere og mere med at nå de faglige, kompetencegivende mål i forhold til det produktive sprog - at tale og at skri¬ve tysk. Her har tyskfaget helt aktuelt og konkret sin meget store, kvalitative udfordring.
Udfordringer er der således nok af – for faget tysk som for en række andre først og fremmest færdighedsfag i folkeskolen. Men alle har lov til at drømme - ja, en gang imellem kan det endda være helt fint at sætte ord på sine drømme. Kunne det således ikke være smukt, om fremmedsprogenes situation i den danske folkeskole om fx fem år så således ud:
• fremmedsprogene er vigtigere en nogensinde - også 2. og eventuelt 3. fremmedsprog
• fremmedsprogene er sjove og vedkommende fag med både praktiske og musisk aktiviteter, spændende og vedkommende læringsforløb - og ikke mindst gode karakterer (også i 2./3. fremmedsprog)
• eleverne har lyst til at lære sig flere sprog - tidligt - og de får masser af sproglig selvtillid
• eleverne glæder sig til de afsluttende mundtlig og skriftlige prøver i sprogfagene efter 9. klasse.
Lad os dog positivt prøve (endnu en gang) at gøre den ovenfor formulerede drøm/vision til virkelighed – og hvorfor ikke begynde her og nu? Og lad os dog så slippe for Anita Nørager Gabelgaards triste pessimisme og sortsyn på tyskfaget.
I øvrigt havde jeg selv en rigtig god og positiv beskikket censoruge - også i år. Flere rig¬tig dygtige og engagerede lærere og dygtige, engagerede børn, der ved prøven kæmpede det bedste, de havde lært. Og i den kommune, hvor jeg selv underviser, kender jeg en skole, hvor to 9. klasse-tyskholds elever dansede glade rundt på gangene, fordi de klarede sig så smukt i faget tysk med et gennemsnit på den pæne side af 9. Måske ikke så typisk, men alligevel et dejligt og positivt eksempel på, at det trods alt kan lykkes med gode oplevelser. Også i faget tysk.
Georg Schjørring
Lærer, tidligere fagkonsulent for tysk, beskikket censor m.v.
Gladsaxe