Opholdstilladelse??
-
- Neues Mitglied
Opholdstilladelse??
Hej!
Pludselig er jeg kommet i tvivl om, hvorvidt man skal have en opholdstilladese, når jeg flytter til Berlin i 6 måneder... Men når det er land, medlem af EU, skal man vel ikke?? Og hvordan og hvorledes med betaling af skat? Er der nogen, der ville kunne give en overskuelig forklaring på det?
Med venlig hilsen Jeanne Helene
Pludselig er jeg kommet i tvivl om, hvorvidt man skal have en opholdstilladese, når jeg flytter til Berlin i 6 måneder... Men når det er land, medlem af EU, skal man vel ikke?? Og hvordan og hvorledes med betaling af skat? Er der nogen, der ville kunne give en overskuelig forklaring på det?
-
- Ehrenmitglied
Hej!
Så vidt jeg ved må man være her i 3 måneder uden opholdstilladelse!
Hvad vil du konkret have at vide mht. skat?
Prøv også at kigge på www.eures.dk, der finder du en hel masse vedr. arbejde og ophold i Tyskland.
Maybritt
Så vidt jeg ved må man være her i 3 måneder uden opholdstilladelse!
Hvad vil du konkret have at vide mht. skat?
Prøv også at kigge på www.eures.dk, der finder du en hel masse vedr. arbejde og ophold i Tyskland.
Maybritt
"Think twice before posting.
If you don't want your future boss to read it,
don't post it."
don't post it."
Jeg mener ikke du behøver noget som helst tilladelse, da du kommer fra et EU-land. Min mand (dansker) har boet i Hamburg i 3 år, han har bare været i "Einwohnermeldeamt" (svarende til folkeregister) for at melde sig til i Hamburg. Men der var ingen spørgsmål om noget som helst ang. indkomst eller lignende.
Tjah, der ER forskel inden for EU...
Tjah, der ER forskel inden for EU...

-
- Neues Mitglied
skat
Jeg tænker på, om jeg, hvis jeg er så heldig at få et job i Berlin, både skal betale skat dernede, samtidig med, jeg fortsat betaler skat herhjemme?
-
- Mitglied
Re: skat
Vi har en såkaldt "dobbeltbeskatningsaftale" med Tyskland. Det lyder grufuldt, men formålet er et forhindre, at du betaler skal to gange af den samme tjente krone eller Euro. Det, du tjener i Tyskland, bliver beskattet der, og din danske indkomst bliver beskattet her.
-
- Ehrenmitglied
"EU-Bürger und Bürger aus Island, Liechtenstein und Norwegen müssen sich nach der Einreise bei der Meldebehörde innerhalb von drei Monaten lediglich anmelden und Angaben zum Aufenthaltsrecht machen. Dazu sind in der Regel folgende Unterlagen erforderlich:
• Anmeldung bei der Meldebehörde
• Aufenthaltsanzeige nach § 5 Freizügigkeitsgesetz / EU
• Pass oder Personalausweis
• gegebenenfalls Nachweis über die Familienzugehörigkeit (z.B. Heiratsurkunde, Abstammungsurkunde)"
Maybritt
• Anmeldung bei der Meldebehörde
• Aufenthaltsanzeige nach § 5 Freizügigkeitsgesetz / EU
• Pass oder Personalausweis
• gegebenenfalls Nachweis über die Familienzugehörigkeit (z.B. Heiratsurkunde, Abstammungsurkunde)"
Maybritt
"Think twice before posting.
don't post it."
don't post it."
-
- Neues Mitglied
hejsa!
anga. skat kan jeg ikke sige noget!
men jeg fik for 14 aar siden et brev fra udländingskontoret i vores "landkreis" hvor de bad mig om at tilmelde mig og faa en opholdstilladelse som samtidig er en arbejdtilladelse og den blev ogsaa fornyet to gange og den sidste gang for altid!
Hilsner winnie
anga. skat kan jeg ikke sige noget!
men jeg fik for 14 aar siden et brev fra udländingskontoret i vores "landkreis" hvor de bad mig om at tilmelde mig og faa en opholdstilladelse som samtidig er en arbejdtilladelse og den blev ogsaa fornyet to gange og den sidste gang for altid!
Hilsner winnie