Sprachübung - sprogtræning II

Deutsche schreiben auf Dänisch &
Danskere skriver på tysk!
marsvin
Mitglied
Beiträge: 1566
Registriert: 27.12.2005, 07:55
Wohnort: 38304 Wolfenbüttel

Beitrag von marsvin »

Hej søde venner!!!!!

Mange mange tak igen, Nullermand!!! Det var en stor overraskelse da jeg fik pakken. Jeg havde helt glemt at vi talte om marmeladen. Njam njam.... I morgen er den første morgenmad jeg prøver den!

Tak også, Nicola, for det fint kort! Hvor er det smukke julealfer!!!!

Jeg er nu meget glad at denne dag var den sidste arbejdsdag for mig i 2009. Jeg skal først arbejde igen næste år! Dejligt!!!!!

Julen hos os ville være ikke noget specielt: i morgen slapper vi af, i overmorgen skal Dirk arbejde og den anden juledag inviterede vi mine forældre. Dirks mor vil vi ikke se – hun er med delen af familien hvor der små børn er.... Ved ikke om jeg har fortalt det før – jeg har den følelse at bare børnebørn og deres børn gælder noget. Fx havde Dirk en OP i oktobermåned og da han kom jem fra sygehuset talte han med sind mor på telefonen. Hun sagde hun ville komme forbi en af de næste dage. Det var den 22.10. – og vi hørte slet ikke noget fra hende. Jeg er der meget sur over og det gør mig meget ondt for Dirk. Vi selv har jo nu ikke nogen børn – men jeg kan ikke tro at en mor er så ligegyldigt over for hendes egen børn!!! Da hun er på kirkegården mindst en gang om ugen ville være det virkelig ganske simpelt at kigge forbi hos os – kirkegården er lige overfor vores lejlighed!!!! Jeg selv har set hende dist da jeg havde fødselsdag...det var i augustmåned. Selv der var jeg mere end forbavset at hun kom tænkte på den og kom forbi.

Men pyt med det – jeg vil ikke ærgre mig!!!

Sidste weekend tog vi til Erzgebirge. Vi boede i Augustusburg. Vandrehjemmet er direkte i et slot. Jeg synes den del af bygning har været staldbygninger. Der er også et motorcykelmuseum, en falkneopdræt og et karetermuseum. Vi besøgte min veninde og havde en rigtig dejlig weekend – med masser af sne og -18 grader! [img]http://www.cosgan.de/images/smilie/xmas/d026.gif[/img]

Som sagt glæder jeg mig nu til den frie tid indtil næste år og håber, det ville være ikke så uroligt som dette var.

Jeg ønsker Jer alle en glædelig jul og et godt og lykkebringede nyt år!!!!
[img]http://www.cosgan.de/images/kao/xmas/n020.gif[/img]
Hilsen

Gabi
Dänemarkfans
Mitglied
Beiträge: 851
Registriert: 15.06.2007, 16:53

Beitrag von Dänemarkfans »

Hej allesammen!

Gabi, det sagde du meget smukt.Mange tak og nyder julefesten med din mand :D .
Imorgen er vi hjem og når min mand derhjemme så begyner julefesten hos os.
Iovermorgen kører vi til min mor og far. Hele familien kommer derhen og jeg glæder mig meget.Min mor og far har det altid rigtig hyggeligt.Jeg er igen en lille barn. :wink:
Den anden juledag kører vi til min svigerforældre. Det er ikke så hyggeligt, men min svigerforældre er gode mennesker.

Idag har vi haft julemanden hos min små børn. Sammen med 2 kollegaer holder vi en lille julefesten. Det var meget, meget sødt og hyggeligt.
Børnerne hat set med stort øje. :wink: ¨

Så nu har I en hyggelig dag imorgen.

Mange julehilsner

Grit
Nullermand
Mitglied
Beiträge: 1326
Registriert: 11.09.2006, 21:35
Wohnort: Hamburg/Lohals

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

så er det den sidste aften inden jul, „lille juleaften“. Vi skal af sted i morgen tidligt for at holde jul med den tyske del af vores familie. Den første juledag skal vi så se at komme tilbage hurtigst muligt, fordi den danske del af familien kommer den anden juledag.

Derfor er det NU jeg vil ønske Jer alle en glædelig jul, jeg vil nemlig ikke være online før efter julen. Computeren, som ellers står på spisebordet, skal ryddes af vejen lige efter den her besked.

Grit, om jeg fik brevet ved jeg først sent i morgen aften når jeg kommer hjem til Hamborg efter juledagen hos mine forældre på landet. Men jeg går da ud fra, at postvæsenet fungerer stadig i Tyskland, så dit brev skal nok være iblandt min julepost og jeg glæder mig til det!

Jaaabi!!! Du svarede ikke, og det var jeg rigtig ked af i dag, fordi vi tog en tur til Kerteminde. Niels ville gerne se efter sin mors grav og lægge noget pænt på den. Det gjorde vi så men vi havde desværre ingen mulighed at kontakte dig, ellers var det jo en oplagt mulighed at køre hjem via Nyborg! Nå, pyt med det. Hvad med den første uge i det nye år? Er I hjemme eller er I rejst til Tyskland? Vi holder jo ferie og har tid nok!

Sov nu godt, allesammen!
I ønskes nogle dejlige juledage og jeg håber vi snakkes/skrives ved derefter.
Kærlig julehilsen,
Nullermand
Nicola
Mitglied
Beiträge: 360
Registriert: 28.05.2006, 19:00
Wohnort: her (Ruhrpott, DE) og der (Stevns, DK)

Beitrag von Nicola »

Godmorgen I kære!

Ville bare ønsker jer en glædelig jul :D !
Håber I nyder nogle hyggelige dage med familien, venner eller alene.

Vi havde en dejlig aften i går sammen med min far og min bror derhjemme hos os efter vi havde været i kirken.
I dag ville vi spise hos min far.
Og på søndag tager vi endelig nordpå igen.
En uge af aslapning på Stevns, jeg glæder mig meget!
Steen har også fri, så vi kan gøre noget tilsammen.

Sender en masse knus og kram til jer alle!
Kærlige julehilsener fra
Nicola
Hold bare fast i mig - når de fortæller dig - at der er tusinde mil - imellem dig og mig...
Nullermand
Mitglied
Beiträge: 1326
Registriert: 11.09.2006, 21:35
Wohnort: Hamburg/Lohals

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

så er julen overstået og det hele gik stille og roligt med lidt familie og god mad. Udenfor var det så pænt med en tyk lag sne i haven og på taget, en rigtig postkort-idylle.

Nicola, jeg fik bogen og har også allerede læst den, meget sjovt og også temmelig rammende! Tusind tak for den!

Grit, jeres pakke kom også, det var meget pænt af dig! Men du burde altså ikke have stresset dig med det, der var jo helt bestemt en masse andre ting at tænke på en dag før julen...Også til dig mange tak!

Nytårsaften skal vi blive hjemme, som altid, pga. stråtaget. Men til gengæld er vi inviteret til at feste lidt med vores venner her i byen i morgen aften og jeg kom til at grine lidt da vi fik invitationen: vi skal være der klokken 18.30 – et typisk dansk tidspunkt for en afteninvitation. :mrgreen:
Men godt for mig: mit danske bliver jo ikke bedre når jeg først begynder at blive træt. :oops:

Så meget for i dag,
håber I har det godt, allesammen,
Nullermand
Vilmy
Mitglied
Beiträge: 3711
Registriert: 12.01.2006, 11:07
Wohnort: Sønderjylland, DK

Beitrag von Vilmy »

Godt nytår til jer alle sammen!

Jeg skal nok skrive her igen i 2010.

kh. vilmy
Hvor du sætter din fod,
bli'r der spor af de drømme, du driver imod.
Ved de veje du finder,
vil man snart plukke minder.
Om du driver omkring eller står og slår rod,
bli'r der spor af din fod.
Sigurd Barrett
heide
Mitglied
Beiträge: 840
Registriert: 15.07.2006, 17:28
Wohnort: Heidelberg / Brodersby (SL)

Beitrag von heide »

Hej allesammen,
jeg ønsker jer et godt og lykkebringde nytår.

Ha' det godt indtil næste år :wink:
Kærlig hilsen
Heide
Husk at smile før du sover, så går dagens surhed over.
marsvin
Mitglied
Beiträge: 1566
Registriert: 27.12.2005, 07:55
Wohnort: 38304 Wolfenbüttel

Beitrag von marsvin »

Hej I kære!!!

I ønskes et godt nyt år!!!!

Jeg håber jeg ser Jer alle igen næste år!!!!


Kys og kram

Gabi
Nullermand
Mitglied
Beiträge: 1326
Registriert: 11.09.2006, 21:35
Wohnort: Hamburg/Lohals

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

godt nytår! Her gik det godt, naboerne var enten ikke hjemme eller festede uden fyrværkeri, så for første gang kunne vi nyde nytårsaften uden at være bange for stråtaget. Der var vi også heldige, fordi det var så koldt at vores udendørs vandhane var ude af drift pga. frost og den sædvanlige løsning med de to haveslanger derfor ikke ville have fungeret i år.

I dag sov vi længe og lod dagen går med at læse bog foran ovnen. Vi skulle heller ikke lave mad fordi vi havde nok i resterne fra i går, og så begyndte vi det nye år så afslappet som man overhovedet kan være.

I morgen er vi inviteret til kaffe her i byen og i overmorgen kommer nogle venner fra Ullerslev, så selv om vi nyder vores ferie kommer vi ikke til at kede os.

Håber I alle er lige så godt kommet ind i det nye år,
kærlige hilsner,
Nullermand
sækkepiber
Mitglied
Beiträge: 228
Registriert: 12.11.2006, 10:33
Wohnort: Castrop-Rauxel, Deutschland

Beitrag von sækkepiber »

Hej sproghjørnet!

Et godt nytår fra Ruhrdistriktet. Jeg begyndte 2010 også meget afslappet: Tina og jeg var hjemme, drak vin og snakkede. Kl. 12 var jeg ud på gaden, spillede "Auld Land Syne" på min sækkepibe og snakkede lidt med vores naboer.

Desværre var årets sidste dager trist: Min far døde den 27. Dezember. Han fik en lungbetændelse i hospitalet efter en slagstilfald i Oktober. I de sidste uger var der ingen mere håb så jeg glæder mig at han er nu ikke mere nød til ligge på intensivstationen med alle denne "Piepskisten". De kunne han heller ikke lide. Det er svært for hans anden kone: De to havde det meget, meget godt sammen, men desværre kun 4 år.

Noget andet: Har I set DR's TV-julkalenderserie "Pagten"? Jeg er helt tosset med det. Jeg kunne se det via nettet på min bærbar og forstodt omkring 50-70% af de danske dialoger (yippie!).

http://www.dr.dk/dr1/pagten/?v => Se pagten

Hav det godt alle sammen, sov godt og drøm sødt!

Ralf
sækkepiber
Mitglied
Beiträge: 228
Registriert: 12.11.2006, 10:33
Wohnort: Castrop-Rauxel, Deutschland

Beitrag von sækkepiber »

Hej sproghjørnet!

Et godt nytår fra Ruhrdistriktet. Jeg begyndte 2010 også meget afslappet: Tina og jeg var hjemme, drak vin og snakkede. Kl. 12 var jeg ud på gaden, spillede "Auld Land Syne" på min sækkepibe og snakkede lidt med vores naboer.

Desværre var årets sidste dager trist: Min far døde den 27. Dezember. Han fik en lungbetændelse i hospitalet efter en slagstilfald i Oktober. I de sidste uger var der ingen mere håb så jeg glæder mig at han er nu ikke mere nød til ligge på intensivstationen med alle denne "Piepskisten". De kunne han heller ikke lide. Det er svært for hans anden kone: De to havde det meget, meget godt sammen, men desværre kun 4 år.

Noget andet: Har I set DR's TV-julkalenderserie "Pagten"? Jeg er helt tosset med det. Jeg kunne se det via nettet på min bærbar og forstodt omkring 50-70% af de danske dialoger (yippie!).

http://www.dr.dk/dr1/pagten/?v => Se pagten

Hav det godt alle sammen, sov godt og drøm sødt!

Ralf
Vilmy
Mitglied
Beiträge: 3711
Registriert: 12.01.2006, 11:07
Wohnort: Sønderjylland, DK

Beitrag von Vilmy »

Hej,
Ralf, det er jeg ked at af høre. Jeg kondolerer. det er beklageligt, at man så hurtigt kan dø af en lungbetændelse, men det sker desværre tit for gamle mennesker. Jeg håber, at 2010 bliver er bedre år for jer, og at I kommer til at huske de gode tider med din far.

Vi kom også stille og roligt in det nye år; tøsen er hos far, manden er på arbejde, og jeg var hos venner, og der var en masse børn og voksne. Ingen blev for fuld, og alle havde det godt. Festen sluttede med natmad kl. 12.00 daben efter (vi var dog hjemme for at sove indimellem).

Nullermand, ja, hun er blevet et stort skolebarn. Jeg skal nok sende dig et link til et picasaalbum en af dagene. Hun er stadig lige så bestemt mht. at lave sine egne spilleregler, og vi kan slet ikke spille krocket uden at tænke på dig. Vi lægger sikkert vejen forbi Lohals engang i 2010. I 2009 gjalt det først og fremmest at etablere nye strukturer herhjemme med den nye, større familie.

Prinsessen er i øvrigt blevet en meget aktivt børneskuespiller, hun var i flere juleteaterstykker som deltager. Hun var særligt stolt af at være første hyrde i kirken.

2010 skal nok blive sjovt her hos os; snart er det børnefødselsdag og en privat begivenhed i den lokale domkirke, som involverer os voksne :-)

Har I også så megen sne som vi havde? Her var der omkring en halv meter lige før jul.

Mht julen foregik den denne gang her hos os; 4 voksne og to børn; det var hyggeligt.



Hav en god weekend.

vilmy
Hvor du sætter din fod,
bli'r der spor af de drømme, du driver imod.
Ved de veje du finder,
vil man snart plukke minder.
Om du driver omkring eller står og slår rod,
bli'r der spor af din fod.
Sigurd Barrett
Vilmy
Mitglied
Beiträge: 3711
Registriert: 12.01.2006, 11:07
Wohnort: Sønderjylland, DK

Beitrag von Vilmy »

...lige en tilføjelse om Pagten: Vi så den, og optog den også :D . Den er god.

Kh. vilmy
Hvor du sætter din fod,
bli'r der spor af de drømme, du driver imod.
Ved de veje du finder,
vil man snart plukke minder.
Om du driver omkring eller står og slår rod,
bli'r der spor af din fod.
Sigurd Barrett
sækkepiber
Mitglied
Beiträge: 228
Registriert: 12.11.2006, 10:33
Wohnort: Castrop-Rauxel, Deutschland

Beitrag von sækkepiber »

Hej, Vilmy!

Tak for dine søde ord.

En privat begivenhed i den lokale domkirke for voksne? Så det vil lyde

Dom, dam, da-daaa/dom, dem, do-daaa/dom,dam,di-diii-dem, de-deee-dam, do-daaa,

ikke? Herligt! Så 2010 begynder med gode nyheder.


Sne har vi lige nu som Julia Marie singer det i Pagten: Fulde falder fnuggerne ned som stjernestøv og maler byen hvid. Det betyder at jeg må feje vejen før kl. 7, men det gør jeg gerne fordi jeg elsker vintermorgene.

I kære, sov godt og drøm sødt,

Ralf
heide
Mitglied
Beiträge: 840
Registriert: 15.07.2006, 17:28
Wohnort: Heidelberg / Brodersby (SL)

Beitrag von heide »

Hej Ralf,
det er jeg da ked af at læse at din far er død lige efter julen. Det eneste man kan gøre er at kondolere.
Jeg håber I kommer godt igennem denne tunge tid.

Vilmy,
fint at høre fra dig igen.
Tillykke med datterens udvikling til skuespiller. Det lyder så om du er meget stolt af prinsessen. Det forstår jeg godt. Min datter var også første hyrde i kirken, men det var for mere end tyve år siden.
Tak for “pagten”. Jeg har en masse strygetøj og tid nok til at kigge ind mens jeg skal stryge.

Vi kom også god i det nye år. Vores datter var på arbejde indtil kl. 19 :shock: og så var vi alle tre ud til at spise og derefter gik hun til en party og vi mødte med nogle venner her i byen.

Vi skrives ved.
Kærlige hilsen, Heide
Husk at smile før du sover, så går dagens surhed over.