Tyske substantiver med stort begyndelsesbogstav

Uddannelse, studium, højskoler, kurser, tyske sprog-spørgsmål m.m.
Antworten
Erik

Tyske substantiver med stort begyndelsesbogstav

Beitrag von Erik »

Hej

Hvorfor bruger man i det tyske sprog endnu stort begyndelsesbogstav for substantiver (navneord). Det er det eneste sprog i verden, som stadig bruger det...
Hvornår bliver det afskaffet med en ny tysk retskrivningsreform? I Danmark blev det vist afskaffet i ca. 1948.

Warum werden Substantiven immer noch in der deutschen Sprache gross geschrieben?

Mvh
E.Dalgas
Nele
Mitglied
Beiträge: 59
Registriert: 21.08.2002, 10:38
Wohnort: Deutschland

Beitrag von Nele »

Hej,

"retskrivningsreform" i Tyskland betyder bare at udskifte enkelte bogstaver
( ß -> ss) eller at finde på nogle rigtig kloge konstruktioner som fx at skrive "Kätschapp" (eller noget lignende... :roll: ) i stedet for Ketchup...

Bare det hele koster millioner... :wink:

Nele
Martin Hofer

Beitrag von Martin Hofer »

Hej Erik,

sikkert er der mange gode argumenter for og mange imod. F. eks. viser undersøgelser, at man læser tysk lidt (men kun en smule) hurtigere når substantiverne har store begyndelsesbogstaver. Til gengæld skriver man lid langsommere.

Jeg synes, det er mere en slags tradition. Vi er vant til det, og så ser vi ingen grund til at ændre det. Vi tysker elsker vores sprog til døden; det er nærmest umuligt at ændre noget uden at nogen står op og proklamerer "den Untergang des Abendlandes". Og hvis noget ændres, kan man aldrig tolerere, at ikke alle skriver på den nye måde. Jeg vil aldrig forstår, hvorfor vi ikke simpelthen kan sige: "Begge måder er i orden, skriv som du vil!" -- ligesom den danske kommasætning.

Men: Den er én ting i den tyske grammatik som ikke er svært at lære, ikke? :)

-- Martin
DavidNH

Beitrag von DavidNH »

Jeg synes, det er fantastisk, at man fortsat skriver med store Begyndelsesbogstaver på Tysk. Gid man fortsat gjorde i Danmark. Det giver et smukkere Sætningsbillede og desuden - bilder jeg mig i hvert Fald ind - læser man hurtigere tyske Tekster, fordi man væsentlig hurtigere får et Overblik over Sætningernes Struktur. Jeg synes også, det er en dejlig Oplevelse rent stilistisk set at læse gamle danske Tekster fra før Retskrivningsreformen...

Bare Tyskland altid bliver ved med det... :)
Ursel
Mitglied
Beiträge: 3539
Registriert: 22.02.2002, 11:23

Beitrag von Ursel »

Hej allesammen!
David, det er jo et dejligt argument for store bogstaver :D - tak for det!
Men - da snakken om retskrivningsreformen begyndte, troede jeg også, at nu forsvandt de store bogstaver ... men ak og ve, reformen bragte kun en (for mig) uforståelig forandring af småting som er lige så svært at forstå som tingene før --- og regler skal der lige så mange til som før.
Jo, jeg er en modstander af den tyske retskrivningsreform i dens nuværende form.
Men Erik --- skal det være et alvorligt argument: at Tyskland er det eneste land med store bogstaver? Og hvad så???
Jeg så engang en iskussion, hvor der blev snakket om afskaffelsen af ß -- var det ikke rimeligt idet alle andre lande heller ikke kender ß ?
Nej, sagde en tysk forfatter (met ret i mine øjne): Der er lande som også har "mærkelige" bogstaver, tænk bare på dansk eller "skandinavisk" med alle disse æ, ø og å .
Tænk på accenter i det franske, paa "bølger" i det spanske/portugisiske el. l.
Det er da en nations kulturarv (stort ord, jeg ved det!), ens lands udtryk, en lands individualitet. Hvorfor skal de hele være eens????
Sproget er det mest naturlige udtryk for en lands identitet, hvorfor skal man så fornägte dets individuelle træk?
Skal vi så også afskaffe disse mærkelige tegn som æ, ø og å ligesom ä, ö og ü --- og skrive ae, oe, ue allesammen?

Altså - måske er der gode argumenter imod storskrivning af substantiver, dit var desærre ikke et af de overbevisende! :(

(Og Martin har da ret: der findes vanskeligere ting i det tyske sprog end det, ikke sandt? :wink: )

Hilsen fra DK - Ursel (som ellers er glad for at hun eller hendes børn ikke skal lære tysk som fremmed sprog: der ER mange vanskeligheder!)
DavidNH

Beitrag von DavidNH »

Bare for at undgaa Misforstaaelser, jeg mente den danske Retskrivningsreform fra 1948...
Marion1

Beitrag von Marion1 »

gelöscht
Zuletzt geändert von Marion1 am 10.02.2007, 15:22, insgesamt 1-mal geändert.
joe100
Mitglied
Beiträge: 714
Registriert: 11.10.2004, 17:52
Wohnort: nrw, Deutschland

Beitrag von joe100 »

Hej Erik,

diese Frage kann Dir keiner beantworten; wir verstehen es ja wirklich
selber nicht.

Vielleicht weicht sich diese Regel aber in Zukunft von alleine auf, wenn sich die Generation der "T9" oder "alles kleiner hintereinander weg" SMS Schreiber zu denen entwickeln, die über Rechtschreibregeln zu entscheiden haben.

Hils
Dieter