Den tyske arkitektur

Beiträge für beide Zielgruppen: Deutsch und dänisch.
Indlæg for begge målgrupper: Dansk og tysk
Antworten
michael-k
Mitglied
Beiträge: 24
Registriert: 01.06.2006, 21:00
Wohnort: Als og Frederikshavn

Den tyske arkitektur

Beitrag von michael-k »

Tyskland har altid været for mig, grænse handel, gennemkørsel når det gik syd på, og et land som altid er ufattelig heldig i fodbold..... nå ikke hver gang i husker jo 92 :P

Men nu vil jeg gerne flytte derned, og kunne godt tænke mig at opleve mere af landet end rastepladser og grænsehandler. Så derfor søger jeg noget arkitektur og noget historie, hvor skal man tage hen ?

Nu har jeg læst masser om Berlin, og der sker en hel del der, og det bestemt også en by jeg vil besøge på et tidspunkt. Men hvad med Hamburg, hvad kan den by tilbyde.

Jeg kunne også godt tænke mig at opleve tiden fra Øst tyskland, hvis der findes et sted som ikke rigtigt har mærket til at landende er lagt sammen udseende messig. Her har jeg selv tænkt lidt på Leipzig eller Rostosck, er det gode valg, historie og arkitektur messig.

Ellers kom med hvad i har, ser frem til det, gerne links til hjemmesider også :)
henningnielsen

Beitrag von henningnielsen »

Hej michael-k....

der er så meget at kigge på i Hamborg, at det ville være nemmere at vise dig det i stedet ;) Områder der er interessante: Blankenese, Övelgönne, dele af St. Pauli, havnen - Speicherstadt, Neustadt... og og og...

Også Flensborg har nogle interessante bygninger bl.a. et Mausoleum tegnet af en dansk arkitekt - tror det var C. F. Hansen (mener det er nyklasisisme - svært ord). Han har også tegnet en del andre ting hernede (dvs. i området helt ned til Altona).

Men du kan jo bare sige til så finder vi ud af noget ;)
michael-k
Mitglied
Beiträge: 24
Registriert: 01.06.2006, 21:00
Wohnort: Als og Frederikshavn

Beitrag von michael-k »

Det lyder kanont, specielt hvis du selv er intresseret i arkitektur, så kunne vi da godt finde ud af det, når vi engang er flyttet til tyskland, men det bliver tidligst efter nytår, vi har to datoer vi går efter, enten omkring 1 Januar, eller og den er jeg nok mere hook på omkring næste sommer, simpelthen fordi det ikke skal blive for trist at sidde i flensburg i vintermånederne, men nu må vi se :)
DrTyskland

Beitrag von DrTyskland »

Hej Michael,
maaske skal du ogsaa se Bremen. Jeg kan meget godt lide byen.
Den er ikke saa flott som Hamburg. Det er en meget "aerligt"arbejder- og hanseby.
Weserburg-Museum er dejligt. Schnoor skal ses.

Naar du er i Tyskland, skal du ogsaa tage til München. :wink: :P
Det er en dejlig by. Vi har masser af Museums- und Theaterarchitektur, Olympiagelände von 1972, den nye fodboldstadion og en dejlig u-bane-system.
Behnisch, Ottl Aich, Sep Ruf, von Branca, Herzog & Meuron, Konstantin Gric ogsaa videre..
Og den sidste Paternoster, som "loeber"(?) i Baureferat. :D

Cornelia
Zuletzt geändert von DrTyskland am 18.06.2006, 23:28, insgesamt 1-mal geändert.
henningnielsen

Beitrag von henningnielsen »

@DrTyskland,

den stakkels mand bliver da aldrig færdig på den måde :D Han kunne jo også tage til Hannover, Wenigerode, Nürnberg, Hildesheim, Köln....og og og :D :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
DrTyskland

Beitrag von DrTyskland »

@ henningnielsen:
Hannover, Hildesheim und Wenigerode( was is n dat ????) ist ja wohl ne Frechheit!!!

Wie kann man solche KÄFFER mit München vergleichen??

Cornelia, zutiefst empört, ob norddeutscher Unsensibilität.

:P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P
henningnielsen

Beitrag von henningnielsen »

@ michael-k,

det kan slet ikke blive kedeligt her i december ;) Da er hele gågaden nemlig lavet om til en lang punchbod :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Jeg er mest interesseret i historie, men også arkitektur synes jeg er interessant. Specielt her i området. På den danske side af grænsen ses det tydelig, hvor tyske og danske familier havde hjemme (forskellig byggestil). Her i byen er der også interessante forskelle at ligge mærke til.

Men vi finder nok ud af noget :)

@ Cornelia,

ja das hast Du jetzt davon! :) Ein bißchen Neckerei darf wohl sein...und Du müsstest es ja von den Norddeutschen gewöhnt sein ;) :D :D Ich sehe Du wolltest den Nürnbergern und Köllnern nicht ärgern....wie ungerecht :D :D

So jetzt nicht mehr Ärgerei....
michael-k
Mitglied
Beiträge: 24
Registriert: 01.06.2006, 21:00
Wohnort: Als og Frederikshavn

Beitrag von michael-k »

Har været i Munchen engang, det var på rasteplads på vej til Østrig :D

Men ja munchen kunne sagtens være en mulighed også, og så vi jo ved at være dernede hvor der er bjerge også, det jo herligt :)

Er der slet igen som kender til det tidligere Østtyskland ?