Sprachübung - sprogtræning II
Hej Nicola,
jeg har en tre-skridt historie til fra lille Danmark (eller rettere sagt op til flere flettede historier):
Da jeg mødte min mand, var han i byen med en bekendt. Bekendten lægger an på mig, er dog ikke min kop the. Ti år senere, min mand og jeg er gift og flytter i et hus, vi har købt, og hvem bliver vor nabo? Denne bekendts mor. Et år senere, min datter får en dagplejer anvist fra kommunen, og hvem er dagplejeren gift med? Denne bekendts far. Min mands bedste vens kone er bekendtens eks-svigerinde, vor gamle nabo, i opgangen (før vi flyttede i huset) er hans bror, men alt det går først langsomt op for os alle. En af mine bedste venner her i landet er en gammel judo-kammerat til min mands bekendt. Virkelig weird.
Og vi lever altså ikke i en landsby på 300 sjæle, men i en mellemstor dansk provinsby.
Så, jeg skal arbejde.
vilmy
jeg har en tre-skridt historie til fra lille Danmark (eller rettere sagt op til flere flettede historier):
Da jeg mødte min mand, var han i byen med en bekendt. Bekendten lægger an på mig, er dog ikke min kop the. Ti år senere, min mand og jeg er gift og flytter i et hus, vi har købt, og hvem bliver vor nabo? Denne bekendts mor. Et år senere, min datter får en dagplejer anvist fra kommunen, og hvem er dagplejeren gift med? Denne bekendts far. Min mands bedste vens kone er bekendtens eks-svigerinde, vor gamle nabo, i opgangen (før vi flyttede i huset) er hans bror, men alt det går først langsomt op for os alle. En af mine bedste venner her i landet er en gammel judo-kammerat til min mands bekendt. Virkelig weird.
Og vi lever altså ikke i en landsby på 300 sjæle, men i en mellemstor dansk provinsby.
Så, jeg skal arbejde.
vilmy
-
- Mitglied
-
- Mitglied
Hej igen,
katten vil ikke forkæles, jeg tror den er sur (og ham, som vil forkæles, sidder alene i København, alt for langt væk...
)
Vilmy, Heides bordplade bliver ikke kun bedre: hvis der skal passe hele mønstret i mega-format på bliver den også større og større. Men fint nok - så får vi en bordplade for os alle her i sproghjørnet. Jeg kan dække bordet for 18 personer (med gammeldags musselmalet tallerkener, ikke-mega), hvis du leverer glas og sølvbestik! Åh, det bliver hyggeligt...
Muldvarp, jeg har tænkt over frasælge/bortsælge og så ledte jeg efter eksempler. Derefter kan jeg bare gætte, men jeg tror: frasælge siger man, hvis man sælger en del af noget. Du kan beholde gården, men frasælge jorden. Ellers kan du bortsælge hele gården. Jeg kan beholde min service, men frasælge æggebægrene (fordi de er alt for store for vores tyske æg
). Kan det passe?
Uha, klokken er mange. Jeg skal se at komme i seng nu,
sov godt I alle
Nullermand
katten vil ikke forkæles, jeg tror den er sur (og ham, som vil forkæles, sidder alene i København, alt for langt væk...

Vilmy, Heides bordplade bliver ikke kun bedre: hvis der skal passe hele mønstret i mega-format på bliver den også større og større. Men fint nok - så får vi en bordplade for os alle her i sproghjørnet. Jeg kan dække bordet for 18 personer (med gammeldags musselmalet tallerkener, ikke-mega), hvis du leverer glas og sølvbestik! Åh, det bliver hyggeligt...

Muldvarp, jeg har tænkt over frasælge/bortsælge og så ledte jeg efter eksempler. Derefter kan jeg bare gætte, men jeg tror: frasælge siger man, hvis man sælger en del af noget. Du kan beholde gården, men frasælge jorden. Ellers kan du bortsælge hele gården. Jeg kan beholde min service, men frasælge æggebægrene (fordi de er alt for store for vores tyske æg

Uha, klokken er mange. Jeg skal se at komme i seng nu,
sov godt I alle
Nullermand
Hej allesammen,
@ Nullermand
ja jeg savner min hest men i morgen vil jeg gå hin i stald for måske en timer og seer efter min hest "Mandy" og drikker kaffee med min veninde.
Og på næste uge jeg vil læse i min Harry Potter og vil se Dansk filmer.
@ Vilmy
Jeg har slet ikke bemærket at min navn er forkert
men nu
har jeg overbeviset Maybritt at rette mit brugernavn.
Jeg ønsker jer alle en dejlig dag.
Venlige hilsner
Uschi
@ Nullermand
ja jeg savner min hest men i morgen vil jeg gå hin i stald for måske en timer og seer efter min hest "Mandy" og drikker kaffee med min veninde.
Og på næste uge jeg vil læse i min Harry Potter og vil se Dansk filmer.

@ Vilmy
Jeg har slet ikke bemærket at min navn er forkert

har jeg overbeviset Maybritt at rette mit brugernavn.

Jeg ønsker jer alle en dejlig dag.
Venlige hilsner
Uschi
Kun til 18? Jeg har sølvtøj nok, da jeg har arvet efter 3 bedstemødre... Det er en aftale. Og jeg skal nok sørge for, at det ikke giver kogte æg, når du nu slæger æggebægrene; jeg mangler også skeer i den størrelse, så det er godt at du ikke vil servere æg til den virtuelle bordpladeindvielse.Nullermand hat geschrieben: Vilmy, Heides bordplade bliver ikke kun bedre: hvis der skal passe hele mønstret i mega-format på bliver den også større og større. Men fint nok - så får vi en bordplade for os alle her i sproghjørnet. Jeg kan dække bordet for 18 personer (med gammeldags musselmalet tallerkener, ikke-mega), hvis du leverer glas og sølvbestik! Åh, det bliver hyggeligt...![]()
Nullermand
Kære, søde, det var også min formodning. Velkommen som sød pige.
kærlig hilsen,
vilmy
-
- Mitglied
Goddag allesammen,
jeg er tilbage
og jeg vil gerne spørge:
hvor meget mennesker skriver her?
Jeg tror der er mange ?
@heide
Mange tak for den PN... Jeg skrive en PN tilbage for dig. Den er i Tysk
@muldvarp
hvad vil du sige mig med det:
Fortsæt du bare med det du har gang i
(Ich verstehe den Satz leider gar nicht...)
Men jeg forstår du savner tyskland og vores bageren!
Jeg elsker de danske kages til fastelavn.
(Leider noch kein Gefühl für den richtigen Einsatz von til, på, i, med, ved, fra, før usw. Jeg arbjeder for det
)
muldvarp, jeg siger hilsen for Tyskland, okay?
Hvor bor du i Tyskland (früher meine ich natürlich, aber Vergangenheitsformen sind auch noch nicht drin)
@Nullermand
Tak for siger hjertelig velkommen!
Ja, jeg vil gerne skrive par linjer hver dag og også læse her, det tror jeg det er godt for mig.
@Nicola
Ja Nicola, jeg føler mig meget godt her. Alle siger velkommen! Det er meget pænt of dem.
@vilmy
Nej, i morges vi har ikke snee her i Mannheim og ved Bergstraße. Tak, nu jeg er meget stoldt fordi alle siger mit dansk er flodt! Det er vidunderlig!
Naturligvis det er rigtigt: Jeg har den store motivation at lære dansk
Min rejse til Lyngby er med flyet. Fra Frankfurt til København. Og ja, min kæreste er en dansk mand!
okay, jeg behøve omkring en timen for det brev
Men jeg elsker det. Og jeg håber jeg lære og lære og lære her.
Men nu er jeg meget træt. Det er svært, skriver et langt brev.
Jeg ønsker en meget dejlig dag!!
mange hilsen fra
maryleen
jeg er tilbage

hvor meget mennesker skriver her?
Jeg tror der er mange ?
@heide
Mange tak for den PN... Jeg skrive en PN tilbage for dig. Den er i Tysk

@muldvarp
hvad vil du sige mig med det:
Fortsæt du bare med det du har gang i
(Ich verstehe den Satz leider gar nicht...)
Men jeg forstår du savner tyskland og vores bageren!
Jeg elsker de danske kages til fastelavn.
(Leider noch kein Gefühl für den richtigen Einsatz von til, på, i, med, ved, fra, før usw. Jeg arbjeder for det

muldvarp, jeg siger hilsen for Tyskland, okay?
Hvor bor du i Tyskland (früher meine ich natürlich, aber Vergangenheitsformen sind auch noch nicht drin)
@Nullermand
Tak for siger hjertelig velkommen!
Ja, jeg vil gerne skrive par linjer hver dag og også læse her, det tror jeg det er godt for mig.
@Nicola
Ja Nicola, jeg føler mig meget godt her. Alle siger velkommen! Det er meget pænt of dem.
@vilmy
Nej, i morges vi har ikke snee her i Mannheim og ved Bergstraße. Tak, nu jeg er meget stoldt fordi alle siger mit dansk er flodt! Det er vidunderlig!
Naturligvis det er rigtigt: Jeg har den store motivation at lære dansk

Min rejse til Lyngby er med flyet. Fra Frankfurt til København. Og ja, min kæreste er en dansk mand!
okay, jeg behøve omkring en timen for det brev

Men jeg elsker det. Og jeg håber jeg lære og lære og lære her.
Men nu er jeg meget træt. Det er svært, skriver et langt brev.
Jeg ønsker en meget dejlig dag!!
mange hilsen fra
maryleen
Hej I alle,
hjertelig velkommen, Maryleen!!! Det er fint at du har fundet vejen til os!!!
Nå, nu er alt i orden igen. Jeg havde meget arbejde imens denne uge. Men i går skete der noget virkelig fantastik: en kollega havde Freikarten til teatren. Ohnsorg-teatren gastierte i Wolfenbüttel. Så gik jer derhen med mine forældre. Og det var en helt fantastik skuespil, meget sjovt! Da det kom så unverhofft, var det supi-dupi-fantastik!!!
Vi havde sne om onsdagen.
Til alle en god weekend!!!
Gabi
Nullermand- georginer!!! Det har jeg hørt før...og glemt igen...
Jeg har min "Gartenarbeitskalender", som jeg får per mail hver uge...når man er bare en have-begynder og vil vokse seig til en have-enthusiast er den en god måde at lære mere om have-arbejder
hjertelig velkommen, Maryleen!!! Det er fint at du har fundet vejen til os!!!
Nå, nu er alt i orden igen. Jeg havde meget arbejde imens denne uge. Men i går skete der noget virkelig fantastik: en kollega havde Freikarten til teatren. Ohnsorg-teatren gastierte i Wolfenbüttel. Så gik jer derhen med mine forældre. Og det var en helt fantastik skuespil, meget sjovt! Da det kom så unverhofft, var det supi-dupi-fantastik!!!
Vi havde sne om onsdagen.
Til alle en god weekend!!!
Gabi
Nullermand- georginer!!! Det har jeg hørt før...og glemt igen...

Jeg har min "Gartenarbeitskalender", som jeg får per mail hver uge...når man er bare en have-begynder og vil vokse seig til en have-enthusiast er den en god måde at lære mere om have-arbejder
-
- Mitglied
Hej allesammen,
Vilmy, jeg ville aldrig spise mit kogt æg med en sølvske - det smager forfærdeligt!
Maryleen, jeg ved det ikke nøjagtigt, men jeg tror vi er næsten tyve personer, som skriver her mere eller mindre regelmæssigt. Nogle af dem er danskere eller tyskere som bor i Danmark. De hjælper os også og retter engang imellem vores fejl.
Gabi, godt du er her igen. Men nu skal jeg blive væk et stykke tid fordi vi tager til Lohals i morgen tidligt. Måske bliver vi der hele ugen.
Jeg er ved at pakke mine ting. Det tungeste bliver nok som altid min rygsæk med mine bøger.
Jeg håber I alle er flittige mens jeg er væk
og raske når jeg kommer tilbage.
Jeg ønsker Jer en rigtig god uge uden mig
kærlige hilsner
Nullermand
Vilmy, jeg ville aldrig spise mit kogt æg med en sølvske - det smager forfærdeligt!
Maryleen, jeg ved det ikke nøjagtigt, men jeg tror vi er næsten tyve personer, som skriver her mere eller mindre regelmæssigt. Nogle af dem er danskere eller tyskere som bor i Danmark. De hjælper os også og retter engang imellem vores fejl.
Gabi, godt du er her igen. Men nu skal jeg blive væk et stykke tid fordi vi tager til Lohals i morgen tidligt. Måske bliver vi der hele ugen.
Jeg er ved at pakke mine ting. Det tungeste bliver nok som altid min rygsæk med mine bøger.
Jeg håber I alle er flittige mens jeg er væk
og raske når jeg kommer tilbage.
Jeg ønsker Jer en rigtig god uge uden mig

kærlige hilsner
Nullermand
Hej,
fredag aften, den bærbare knokler på livet løs, så kan jeg også lige skrive til Jer. Hvad med et par sproglige tips, Maryleen?
Jeg ved desværre ikke helt, hvor mange vi egentlig er...troldmor, marsvin, muldvarp, Nullermand, heide, Nocola, Ulli, dig, den søde pige, sækkepiberen, mig, Danebod, Berndt; jeg har sikkert glemt et par stykker.
Når muldvarp siger, at du bare skal fortsætte med det du har gang i, siger hun, at du gør det godt og skal blive ved med at prøve.
Og så ville du spørge muldvarp, hvor hun boede (wohnte) i Tyskland.
Præpositioner er det værste i syntaktiske sprog; det ville være et mirakel, hvis du på nuværende tidspunkt kunne dem allesammen. Det er fint du arbejder på det.
Jeg er helt sikkert du lærer sproget meget hurtigt.
Det er bare så flot, som du skriver, Maryleen. Jeg håber du får en god ferie i Lyngby med kæresten.
@marsvin
Ja, Gabi, Ohnsorg-folkene kan bare deres kram. Selvom jeg ikke er verdens største fan af folkekomedier, må jeg bøje mig for deres fremragende arbejde. Det er jo virkelig sjovt at gå i teatret. Og fribilletter gør det jo ikke værre.
Den der havekalender lyder spændende. Jeg har en bog: Politikens bog om haven...og en gartner
. Jeg glæder mig virkelig til at komme ud, men selvom det er varmt heroppe, så skal vi jo nok vente et stykke tid endnu inden vi sår.
Så, lad os se, hvad maskinen har regnet sig frem til,
vilmy
fredag aften, den bærbare knokler på livet løs, så kan jeg også lige skrive til Jer. Hvad med et par sproglige tips, Maryleen?
Jeg ved desværre ikke helt, hvor mange vi egentlig er...troldmor, marsvin, muldvarp, Nullermand, heide, Nocola, Ulli, dig, den søde pige, sækkepiberen, mig, Danebod, Berndt; jeg har sikkert glemt et par stykker.
Når muldvarp siger, at du bare skal fortsætte med det du har gang i, siger hun, at du gør det godt og skal blive ved med at prøve.
Og så ville du spørge muldvarp, hvor hun boede (wohnte) i Tyskland.
Præpositioner er det værste i syntaktiske sprog; det ville være et mirakel, hvis du på nuværende tidspunkt kunne dem allesammen. Det er fint du arbejder på det.
Jeg er helt sikkert du lærer sproget meget hurtigt.
Det er bare så flot, som du skriver, Maryleen. Jeg håber du får en god ferie i Lyngby med kæresten.
@marsvin
Ja, Gabi, Ohnsorg-folkene kan bare deres kram. Selvom jeg ikke er verdens største fan af folkekomedier, må jeg bøje mig for deres fremragende arbejde. Det er jo virkelig sjovt at gå i teatret. Og fribilletter gør det jo ikke værre.
Den der havekalender lyder spændende. Jeg har en bog: Politikens bog om haven...og en gartner

Så, lad os se, hvad maskinen har regnet sig frem til,
vilmy
Så var du lige på, mens jeg skrev mit indlæg.
God tur, Nullermand, jeg håber I kan slappe af og lave noget i haven. Mine træer skal beskæres i morgen; jeg glæder mig. Desuden har jeg besluttet at plante lidt i den kommende tid; mon ikke jeg kan få fat i en af de roser jeg gerne vil have?
Jeg vinker med sølvtøjet, når I kører forbi
.
Hils!
vilmy
God tur, Nullermand, jeg håber I kan slappe af og lave noget i haven. Mine træer skal beskæres i morgen; jeg glæder mig. Desuden har jeg besluttet at plante lidt i den kommende tid; mon ikke jeg kan få fat i en af de roser jeg gerne vil have?
Jeg vinker med sølvtøjet, når I kører forbi

Hils!
vilmy
Hej allesammen,
nu har jeg virklig fået nok !! Jeg sidder stadigvæk i sneen. I går kom vi ikke væk med vores sommerdæk, gaden nedad var meget glat og sneploven kom først i eftermiddags. Mine forældre var lidt skuffert, fordi de havde glædet sig meget over besøget.
@ Vilmy,
oh, du var meget sent i går aftes bedre sagt: sidste nat. Sove din lille skat lange i morges, ellers blive du meget træt.
Når jeg bli’ heldig og finde en musselmalede bordplade, så vil jeg gerne invitere „hele sproghjørnet” til mig. Du er meget velkommen med sølvtøjet.
[img]http://www.cheesebuerger.de/images/smilie/nahrung/f045.gif[/img]
@ Maryleen,
dit indlæg var meget flot skrevet. Selfølgelig blive man meget motiveret med en dansker på siden.
Mine idlæg tager også et stykke tid. Men efter nogle uger gik det huritger, lidt efter lidt.
Håber vi høre mere fra dig.
For resten et forslag:
Jeg har skrevet en PN til dig, den er på dansk (i dette tilfælde på tysk).
@ Muldvarp,
håber at du vil hjælpe mig stadigvæk. Jeg har altid brug for dine / jeres sproglige Tipps.
@ Gabi,
Ohnsorg Theater det er meget morsom. De er på turen Tyskland rundt og vi købte billetter til "Willy das Prachtstück". Det er om 14 dage. Min datter var jo i Hamborg til praktik for nogle uger siden og vil nu gerne se Ohnsorg Theater hernede hos os. Hvad har du set ?
Måske kommer jeg tilbage i aften.
Ha’ det godt
Kærlig hilsen
Heide
- som vil lave vaffeldej nu.
Vi vil gerne spise varme vaffler med blommemus og fløde i eftermiddag.
nu har jeg virklig fået nok !! Jeg sidder stadigvæk i sneen. I går kom vi ikke væk med vores sommerdæk, gaden nedad var meget glat og sneploven kom først i eftermiddags. Mine forældre var lidt skuffert, fordi de havde glædet sig meget over besøget.
@ Vilmy,
oh, du var meget sent i går aftes bedre sagt: sidste nat. Sove din lille skat lange i morges, ellers blive du meget træt.
Når jeg bli’ heldig og finde en musselmalede bordplade, så vil jeg gerne invitere „hele sproghjørnet” til mig. Du er meget velkommen med sølvtøjet.
[img]http://www.cheesebuerger.de/images/smilie/nahrung/f045.gif[/img]
@ Maryleen,
dit indlæg var meget flot skrevet. Selfølgelig blive man meget motiveret med en dansker på siden.

Mine idlæg tager også et stykke tid. Men efter nogle uger gik det huritger, lidt efter lidt.
Håber vi høre mere fra dig.
For resten et forslag:
Jeg har skrevet en PN til dig, den er på dansk (i dette tilfælde på tysk).
@ Muldvarp,
håber at du vil hjælpe mig stadigvæk. Jeg har altid brug for dine / jeres sproglige Tipps.

@ Gabi,
Ohnsorg Theater det er meget morsom. De er på turen Tyskland rundt og vi købte billetter til "Willy das Prachtstück". Det er om 14 dage. Min datter var jo i Hamborg til praktik for nogle uger siden og vil nu gerne se Ohnsorg Theater hernede hos os. Hvad har du set ?
Måske kommer jeg tilbage i aften.
Ha’ det godt
Kærlig hilsen
Heide
- som vil lave vaffeldej nu.
Vi vil gerne spise varme vaffler med blommemus og fløde i eftermiddag.
Husk at smile før du sover, så går dagens surhed over.
-
- Mitglied
Goddag allesammen,
er nogen her?
Jeg er på arbejde nu... Den er ikke nogen her i mit kontor, jeg er alene.
Jeg arbejder også lørdag fordi jeg kan derfor have fri dager for rejsene til København.
Sommetider det er meget anstrengelse...
Men jeg vider hvorfor jeg laver det.
Jeg kror jeg er meget træt senere, i aften.
@Vilmy:
Tak for sproglige tips!! Det var meget pænt af dig. Jeg vil forsøge at lære dem!!
Jeg ønsker Jer alle en god lørdag!!
hej hej fra Mannheim
maryleen
er nogen her?
Jeg er på arbejde nu... Den er ikke nogen her i mit kontor, jeg er alene.
Jeg arbejder også lørdag fordi jeg kan derfor have fri dager for rejsene til København.
Sommetider det er meget anstrengelse...
Men jeg vider hvorfor jeg laver det.
Jeg kror jeg er meget træt senere, i aften.
@Vilmy:
Tak for sproglige tips!! Det var meget pænt af dig. Jeg vil forsøge at lære dem!!
Jeg ønsker Jer alle en god lørdag!!
hej hej fra Mannheim
maryleen
Hej Maryleen,
hvor lange arbejder du på lørdag?
Jeg ved at man er mange træt på aftenen hvis man arbejder på weekenden
men du har to god grunder, først du kan se din kærste og du kan tilbringe nogle dagene i Danmark.
@Heide
hvad er en musselmalede bordplade
Jeg kan ikke nogen finde det i min ordbog.
@Nullermand
jeg ønsker dig og din mand en dejlig tid i Lohals.
Ha´det godt
Venlige hilsner
Uschi
hvor lange arbejder du på lørdag?
Jeg ved at man er mange træt på aftenen hvis man arbejder på weekenden
men du har to god grunder, først du kan se din kærste og du kan tilbringe nogle dagene i Danmark.

@Heide
hvad er en musselmalede bordplade

@Nullermand
jeg ønsker dig og din mand en dejlig tid i Lohals.
Ha´det godt
Venlige hilsner
Uschi