Sprachübung - sprogtræning II

Deutsche schreiben auf Dänisch &
Danskere skriver på tysk!
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

god morgen I kære,
kun en lille hilsen fra mig. Jeg er i Hamborg stadigvæk og har lidt travlt i dag.
I går aftes mødte jeg med Nullermand, det var meget afslappend for mig efter en lang arbejdsdag med massevis bogholderi og andre kedelige arbejder. :roll:

Nullermand,
tak for den dejlig aften. Håber at du var ikke for sent hjemme og Niels miste dig ikke. :wink:

Grit,
jeg vil gerne din ferie-historie når jeg er hjem igen.

Berndt,
tak for forklaringerne om megen og meget.
Mich hatte gerade ein älterer dänischer Herr darauf hingewiesen, dass ich immer "meget" schreibe, auch wenn "fælleskøn". Jetzt weiss ich, dass das "Nudansk" ist.
:mrgreen: Tusend tak.

kærlig hilsen
Heide
Husk at smile før du sover, så går dagens surhed over.
sækkepiber
Mitglied

Beitrag von sækkepiber »

Hej sproghjørnet,

kærlige hilsener fra Ruhrdistriktet!

@Grit: Tusind tak for din feriehistorie. Jeg kunne godt forstar hele texten og vil prøve at rette nogle linier. Maske Vilmy eller Nullermand må senere rette min rettelsen :? .

vi har køret straks efter "goldene hochzeit" i ferie.(klokken 23.30)
Vi tok i ferie kl. 23.30 - straks efter "Goldene Hochzeit". (Die geschilderten Ereignisse sind vorbei, also müsste meiner Meinung nach alles in der "abgeschlossenen Vergangenheit" geschrieben werden.)

turen er gået god.
(Køre-)Turen var godt.

jeg skal køre klokken fire.min mand træt.
Kl. fire jeg begyndte at køre bilen fordi min mand var træt.

vi har kommet klokken ti i søndervig.
Vi kom til Søndervig kl. 10.

novasol sluttet døren. vi glædet sig over nøglen.
Når vi kom novasolkontoren just sluttede døren men alligevel fik vi feriehusets nøglen. Vi glædede os meget over det.(Ich habe dich so verstanden dass ihr die Schlüssel gerade noch bei Büroschluss bekommen habt.)

Jeg gør en ende på rettelsen nu fordi det er næst kl 11 og skatteskemaen råber igen. :( Jeg er sikker på at en anden sproghjørnetsmedlem vil rette videre.

Har det godt I kære.

Ralf
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej I kære,

nu vil jeg først, som lovet, fortælle om vores weekend i Danmark og Sverige. Vi tog tidligt afsted lørdag morgen og ved vores første kaffepause i nærheden af Åbenrå ringede jeg til Vilmy for at finde ud af, om hun var hjemme. Det var hun og vi aftalte at vi skulle smutte forbi. Det var sjovt at møde en, jeg efter min fornemmelse „kender“ nu siden næsten et år, for første gang. Vilmy og Niels snakkede med det samme løs på dansk, men så skiftede de heldigvis til tysk, så jeg kunne også være med. Ganske vist forstod jeg dem, men at selv snakke dansk er jo noget andet...Vi havde ikke meget tid dengang, derfor håber jeg at vi snart kan møde igen og snakke længere sammen. Sophie, Vilmys søde lille datter, var ganske tilfreds, da vi tog videre - hun ville gerne lave pandekager, og det skulle være nøjagtigt om to minutter! :mrgreen:

Så kørte vi til Lohals og slog græsset. Gæsterne var åbenbart på en længere udflugt, så blev vi færdig med haven uden at genere dem, det passede fint.

Derefter tog vi færgen til Tårs, den nåede vi i sidste øjeblik, og så motorvejen til København, hvor Niels havde bestilt et værelse i det hotel, han bor mest i når han arbejder i København. Og fordi de kender ham godt i hotellet fik vi en suite, det var dejligt! :D

Søndag efter morgenmad gik turen nordpå, men vejret blev værre og værre og så besluttede vi, at besøge Lousiana i stedet for den svenske have. Det gjorde vi, men derefter så himlen ganske lys ud og vi tog alligevel til Helsingør og over til Sverige med færgen. Og lige da vi ankom i Helsingborg, begyndte et rigtig uvejr. Men nu var det ligemeget, vi var jo allerede i Sverige, altså kørte vi hen til Båstad og besøgte Norrvikens Trädgårdar, bevåbnet med regnfrakke og paraply. Men regnen var så stærk at vi alligevel var våde efter nogle minutter og måtte flygte ind i en lille pavillion. Der sad vi så og kunne ikke komme videre - men pavillionen stod ved siden af en lille bæk, som kom nu rigtig i fart med alt den regn, og dens lyd kunne jeg så ikke længere holde ud - jeg skulle tisse! :oops: Så løb vi til huset, hvori toiletterne var, kiggede ind i en lille butik og en restaurant, som også findes der. Vi håbede, at det ville holde op med at regne, men det gjorde det ikke, så gav vi op - og kørte tilbage til København. Det var ikke meget, vi har set fra haven, men det var nok for at sige, at vi i hvert fald kommer tilbage, hvis haven ellers findes i næste år. Kommunen har andre planer - de vil gerne bygge en golfplads på arealet! :|

Mandag morgen strejfede vi rundt i København, før vi på vej tilbage til Hamborg besluttede, at besøge Møn og klinterne. Det var også dejligt, det kendte jeg ikke før. Alt i alt var det altså en fin lille rundtur, næsten som at holde ferie. :D

Oh - det var en lang historie. Nu skal vi spise noget, jeg kommer tilbage senere,

Nullermand
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

God aften I alle!

Vilmy, heide og Nullermand - hvor er i heldige at møde hinanden!!! Der bliver jeg lidt misundeligt. :(

Grit - jeg kunne godt forstår din historie. Jeg håber der kommer en forbi (måske Vilmy, Bernd eller Danebod) som kan sige dig hvad du kan forbedre. Men ellers kan man virkelig forstå hvad du mener!

Bernd og Lippe1 - tak for forkklaringerne om megen og meget. Vores lærer fra danskkursus forbedrede altid når jeg sagde "megen" (Det hedder bare meget). Det samme var det med vores, vore vort. Jeg tænkte det ville hedde "vort telt" - nej du må bare sige vores. Men hvorfor hedder det i Midsommersangen "Vi elsker vort land"? Et land - vort. JEg var så stolt at jeg havde kapiert det. Og nu var det ikke rigtig.

Jeres forklaringerne var nu meget einleuchtend!!! Mange tak

På kontoret var det meget sjovt i dag. Min kollega som sidde med mig er jo på ferie. Men mine to kollega som sidder i et værelse imod -gegenüber - var i meget godt humør i dag (regelrecht albern). Til sidst kunne vi le over alt muligt og vi kommer i tanke om at om 5 måneder er jul!!!! Så bevægede os et stort spørgsmål - Hvad har julemand på under sin frakke????

:mrgreen:

Nullermand - det kender jeg godt!!!! Når man skal tisse og hører regn eller noget andet vand - det er grusom!!!!

Godt nat og vi ses

Gabi
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej igen,

nu er jeg mæt og har hygget mig lidt på sofaen, men jeg lovede Grit en rettelse, og nu skal jeg prøve. Ralf overtog den første del, Vilmy er hos sine forældre, så skal jeg prøve at komme med forslag hhv. til Ralf og til Grit:

------ Vi tog afsted straks efter den guld bryllup, klokken 23.30, og turen gik godt. Klokken fire blev min mænd for træt, så jeg overtog rattet. Klokken ti ankom vi i Søndervig. Novasol var lige ved at lukke (finde ich unwahrscheinlich, dass die gerade schliessen um 10.00, deshalb vielleicht:) Novasol var lige ved at åbne bureauet, og vi fik nøglen, det var vi meget glade over. Vi var meget trætte og ville bare komme i seng. Vi fandt huset, og da jeg gik ind i huset var lugten forfærdeligt. Jeg tænkte - okay, sådan er det bare og min mand begyndte at tømme bilen. Jeg lagde sengetøjet på og så, at sengene og gulvet var fuld af sølvkræ. Frygteligt!

Jeg kiggede i de andre senge - overalt sølvkræ. Så sprøjtede jeg en insektmiddel. Derefter spiste vi frokost og gik i seng....men jeg kunne ikke sove og var nær til at græde.

Så gik vi en tur til vesterhavet og jeg besluttede, at sove i bilen. Min mand ville sove i huset. Jeg havde ondt af ham, natten var ikke sjov, og vi reklamerede huset anden dag. Hos Novasol var de høflige og tilbød os to andre huse, et af dem var nyt, fra 2006, og det andet var fra 1800, en gammel bondegård. Min mand fortrak bondegården og jeg det nye hus. Så fandt vi en anden løsning og flyttede ind i et blåt hus, som var fed. Nu begyndte vores ferie!

Vejret var godt, vi spiste og legede udenfor, men det blæste. Vi besøgte borgen i Spøttrup (?), borgen er fra middelaldren og meget interessant.

Ellers var vi ved vesterhavet, hvor der ligger mange bunkere, desuden besøgte vi et museum i Hvide Sande og en antikvitetsforretning i Søndervig.

Jeg købte mange danske børnebøger og min mand gamle bøger om dyr. Min datter købte to bøger om Tyskland og min søn en bog om tysk historie. Priserne var gode, jeg syntes ikke, det var for dyrt.

Lørdag tog vi til Ballum-Camping, hvor vi blev for en nat.

Vi har også været til Rømø og købte ind i Tønder´s „Gamle Apotek“.

At tage afsked var svært for os. ------

Ja - det var mine forslag, nu håber jeg på Vilmy, Berndt eller Danebod, som forhåbentligt retter mine rettelser. I andre er selvfølgelig også velkomne, at komme med forslag. Ville I skrive det anderledes? Kom så, venner, det her handler om sproget, og alle kan komme med deres forslag - hvis vi livligt diskuterer, hvordan noget er sagt/skrevet bedst, lærer vi alle ud af det!

Spændt på Jeres forslag,

Nullermand
sækkepiber
Mitglied

Beitrag von sækkepiber »

Hej Nullermand,

det var en skam med regnen i Sverige. Det er nogle års siden Tina og jeg besøgte Møn, og vi kunne godt lid hele øen, ikke bare klinterne. Når du er på Møn næste gang, tager til Liselund, det er en dejlig lille slot i nærheden af klinterne.

Tak skal du har for din forslag.

Hav en god nat allesammen; vi ses i morgen.

Ralf
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Nu er jeg tilbage og jeg må sige: wow, Nullermand, det gjorde du godt. Måske en enkel lille ordstillingsting, men det er lige meget.

Ralf, jeg læste også dine rettelser, og nogle sætninger var virkleig flotte, men jeg havde indtrykket at en norsk indflydelse der (fx tok).

Jeg vender tilbage i morgen og lover at være mindre ordfattig.

God nat, vilmy
sækkepiber
Mitglied

Beitrag von sækkepiber »

Hej Vilmy,

tak for "flotte sætninger"!

Så "tok" er norsk? Men jeg er ikke multilingual, det var kun en fejl.

Vi ses, sov godt,

Ralf
geloescht19

Beitrag von geloescht19 »

Hej alle,

jeg kigger lige forbi, men ikke for at rette. Jeg er lidt mere egoistisk, fordi jeg tænker kun på en uges ferie i Lohals.

Nullermand, du kommer langt omkring, men syndt er det jo nok, at I ikke
fik ret meget ud af turen til den svenske have.

Jeg er efterhånden helt vildt med den leilighed in Lohals og lige været in på Lohals' hjemmeside. Men der kan jeg ikke finde noget som helst, lige meget hvor jeg klikker, intet bliver vist. :roll:

Du snakkede om en Lohals-Avis? Kenner du deres adresse eller mail-adresse? Selv har du ikke hørt noget om det gamle pakhus og byggeriet? Jeg vil gerne ta' afsted den 1.9., men som du siger, vil jeg ikke bor ved siden af en byggeplads.

Er du selv deroppe i den tid? Du kunne være sjovt og hyggeligt hvis Niels og du besøger mig! :D

Kærlig hilsen
Charlotte
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej I kære,

og Vilmy, tusind tak for din ros. Det var fint at læse, at jeg er kommet videre og har gjort færre fejl - så hjælper det altså, at skrive her hver dag.

Charlotte, som du har læst var vi i Lohals igen og jeg kiggede ved pakhuset - intet er solgt indtil nu, jeg tror du kan godt booke huset. Men jeg har også set, at dancenter har to huse der, begge to af samme slags, men et er det første fra venstre side i rækken (set fra havnen), dets beliggenhed er bedre (udsigt til vandet) en det andets (hmh ??), som ligger midt i rækken, så hvis muligt skulle du vælge den første.

En Lohals-avis findes ikke, men en Langeland-avis, den hedder Øboen. De har ingen rigtige hjemmeside, men på oeboen.dk kan du finde adressen. Når du ringer og overfører portoen, sender de avisen til dig.

Hvis du gerne vil se flere billeder af huset kan du kigge
[url=http://www.danbolig.dk/SoegBolig/Resultatsider/Vis+bolig.htm?propertyid=20202&brokerid=010&address=Lohals%20Havn&externallink=1]her[/url]. Det er ikke selve huset, men et svarende i rækken.

Vort hus er optaget i september, men måske skal vi komme derhen alligevel for at slå græsset. Så kan måske aftale noget per PB, det ville være dejligt!

Jeg kigger ind senere,
Nullermand
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Sådan,

her er jeg igen. Jeg vil bare fortælle, hvordan jeg blev verar***t af Deutsche Telekom idag: de har for nogle uger siden lagt telefonledninger ind i et af de nye huse, jeg forvalter. Men nogle af ledningerne fungerer ikke, så nogle lejere kan ikke få telefon nu. Derfor bestilte jeg en teknikker fra Telekom for i dag. De kunne selvfølgelig ikke sige, hvornår præcis han ville komme - det skulle være „mellem kl. 16.00 og kl. 20.00“! :shock:

Da huset ligger et godt stykke væk fra mit kontor skulle jeg vente der - og jeg ventede 4 timer !!! Ingen kom og ingen ringede til mig, selvom jeg gav mit mobilnummer til dem. Inkl. kørselstid gik der næsten 6 timer af dagen for det her skidt - jeg synes det er utroligt, men de har ingen konkurrence, så hvad skal man stille op?! :roll:

Nu skal jeg ringe til dem igen i morgen - og det betyder, at ringe til en maskine, man skal trykke forskellige tal for at komme videre, så skal man tydeligt udtale forskellige ord som „Störung“ - „Nein“ - „Ja“ - og maskinen forstår ikke og siger hver gang: „Sie haben keine eindeutige Wahl getroffen“. Man bliver vanvittig med Deutsche Telekom. Tænk jer: for at melde en „Störung“ bliver jeg nødt til at indtaste et nummer, hvor fejlen opstod - men i mit tilfælde handler det jo om, at jeg ikke kan få et telefonnummer, fordi der er en „Störung“ - den mulighed er maskinen ikke indstillet på. Jeg blev nødt til at snyde og gav et tilfældigt telefonnummer, bare for at komme videre sidste gang! Så hvis I ikke hører fra mig i fremtiden kan I går ud fra, at jeg fik et hjertestop pga. Deutsche Telekom. 8)

Noget andet: Grit, jeg ville gerne høre, om du er kommet videre med Harry - tog du ham med i ferie? Jeg har lige læst, at Harry 7 udkommer på dansk den 10. november (se her: http://azkaban.dk/index.php?option=com_content&task=view&id=228) men det er ikke helt sikkert.

Heide, jeg håber du er godt kommet tilbage i dag. Og tak for sidst, en gang til. Jeg glæder mig allerede til september - pizza med tun og løg igen, eller skal vi prøve noget andet? Måske får vi en dejlig sensommer, så vi kan holde piknik ved Alsteren dengang.

Og nu skal jeg give ordet til Ralf fra aftenholdet. Ralf, det er din tur nu, kom nu med nogle „flotte sætninger“ :wink: . Hvad med din ny græsplæne, gror græsset godt i det her vejr?

Jeg går i seng nu,
skal, blandt andet, slås med Telekomikerne i morgen,
hav det godt, I kære,
Nullermand
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej allesammen,

Nullermand, det var da sur at skulle vente der i 4 timer uden at der kom en tekniker. Øv! OG så Catch 22 oven i købet, det er virkelig for meget. Telekommunikationssektoren i Tysklan har alt for lidt konkurrence, hvis I spørger mig. Jeg kan også blive sur over 24 måneders kontrakter til mobiltelefoner; det er virkelig hårrejsende. Skal de yde nogen form for kompendation, hvis teknikeren ikke kommer, selv om han har varslet sin ankomst?

Jeg håber du er mere heldig i morgen, Nullermand.

Så meget som jeg krydser fingre for Jer i Hamborg, men hvis I vil tage på picnic, så skal vejrsituationen altså være megt anderledes end den er heroppe. Det regner, regner og regner.

Så, mere i morgen, når jeg er færdig med arbejdet,
vilmy (kun to dage indtil prinsessen kommer hjem & jeg skal læse Kasimir bager en kage igen :wink: )
sækkepiber
Mitglied

Beitrag von sækkepiber »

Hej sproghjørnet,

det er natholdet. Spøgelsestime igen, men jeg gik færdig skatteskemaen !!! [img]http://www.cheesebuerger.de/images/smilie/froehlich/a040.gif[/img]

Telekom - jamen, jeg kan godt huske dagen når vores telefon skulle være koblet om til ISDN/DSL. Før dagen X jeg købte telekorten for telefonboksen i vores gade, og rigtig: Vores telefon fungerede hverken analog eller digital :( .

Så jeg ringede "Callcenter" fra telefonboksen, var budt omkring til nogle anden callcenterer i helt Tyskland ("Wer hat sie denn hierhin durchgestellt?" :shock: ) og i end var heldig at snakker til en ægte teknikker. Han var i Meschede (Sauerland) og kunne også ikke hjelpe mig, men han kendte teknikkeren hvem sad ved "min" omstiller og han lovede at ringe denne mænd med mobiltelefonen. Efter 30 minuter vi havde telefon igen. :D

Nullermand: Tak for spørge, nye grasplænen begynder at blive grønt. Vi har noget regn her og jeg vander plænen hver dag. Men i dag en af blommetræens største grener er kommet ned: Blommerne var fort svær. :(

Ups, spøgelsestimen er allerede over. Har det godt!

Ralf
Zuletzt geändert von sækkepiber am 27.07.2007, 08:48, insgesamt 2-mal geändert.
sød pige
Mitglied

Beitrag von sød pige »

Godt morgen allesammen,

bare en lille hilsen fra mig igen.

Sidste unge har jeg ikke nogen tid for at skrive og læse hos jer. :oops: :wink:
Jeg har læset ny Harry Potter bogen på englisk.

Det er virkelig rigtig godt. :D

Min kollega stadig væk i ferie derfor har jeg også meget arbejde i konoret.

Jeg håber jeg vil have en smulle mere tid for at læse og skrive næste unge.

Jeg ønsker jer alle en dejligt weekend.
Vi ses
Uschi
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej I alle!!
Endelig weekend - der trængte jeg til!!!

Nullermand - jeg ønskede jeg kunne rette på din måde. Men desværre mangler der mange ord på dansk og Gabi og grammatik er jo en anden historie...

Sagen med Telekom er virkelig noget hvor man kan blive sur om!!!

Her er også en lille Telekom-aventyr fra mig:
Sidste år flyttede vi in den her lejlighed (oppe i huset). Vi benytter en gammel værksted som kælder.
Nede i lejligheden bor en ung mand, som er ikke ofte hjemme. Han kan nytte kælderen.
En skønne dag hellere sagt aften (kl. 20:30) ringede det på døren og Dirk gik ned.
Der stod en Telekom-mand og ville i kælderen. Fordi der er en Anschlussverteiler og han måtte der lægge en ny Telefonanschluss - for et hus der ligger ikke en gang ved siden fra vores!!! Kunne det være??? Det drejer sig om et Fertigteilhus, stillet op i bare 4 dage!
Dirk sagde vi havde ikke nøglen for lejligehden dernede og selv når vi havde haft den - vi går der ikke i en fremmed lejlighed!!!

Da stod næste huset kom manden igen - same precedure as ... siehe oben.

Så ringede vores udlejer til Telekom og "haute auf den Putz" - Pludselig var det ikke nødvendigt at komme i kælderen.

Jeg er jo mistroisk i sådan sager men det var virkelig Telekommænd. Det bekræftes sig da vores udlejer ringede på Tele-Komiker!

Det er en meget mærkeligt klub....

I går var jeg med 3 kollegaer på Botanisk Haven - det var en rigtig dejlig fyraften-udflugt. Vi glædede os meget på "Viktoria-åkanden" Bladene er meget store og kan være et vægt op til 35 kg. Nu skulle åkanden åbne dens blomst - den er kun 2 dage åben, derefter er den allerede visnet.
Desværre kunne vi ikke se den - den åbner blomsten først sent om aftenen mellem kl. 20 og 22. Det kunne læses på en plakat...Og derfor var haven åbnet til kl. 22 - ikke, når vi tænkte, dermed så mange folk so muligt kunne se dem. Vi var lidt skuffet men resten af parken er også seværdig.

Da jeg kom hjem spidste Dirk og jeg aftensmad i haven og drak vin. Så sad vi der til kl. 22 og nød den lun aften mens vores solarlys begyndte at lyse og flagermuse fløj omkring.

Den her weekend er jeg græsenke - så håber jeg at jeg har tid nok for at ligge på sofaen og kigge "Matador"!

Ha* en god weekend, kære venner!!!

Vi ses

Gabi
Antworten