Sprachübung - sprogtræning II

Deutsche schreiben auf Dänisch &
Danskere skriver på tysk!
Dänemarkfans
Mitglied

Beitrag von Dänemarkfans »

marsvin det du ha' skrive god. :mrgreen:

ja vi er god team.

Vilmy - jeg skriver PN.

k.h.

Grit
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej allesammen,

vi havde solskin hele dagen, nogle skyer og lidt vind, men dagtemperaturer kun omkring 20 grader. Det ligner en dansk sommerdag. Min mand sidder ude på terrassen med en sweater på.

@ Rosi,
du er velkommen til at skrive med os. Vi glæder os altid, når der kommer nye i sproghjørnet.

@ Gabi,
du har fuldstændig ret. Vi er ikke perfekt, men vi gør det her med glaede :wink: og derfor skal du ikke ærgere dig over dine fejl. Jeg tror at du taler rigtig godt dansk :!:

Jeg har lige læst lidt tilbage og fandt ud af, at jeg er sandsynlig den eneste her som læser ikke Harry Potter. Min datter har alle bøger i reolen, men Harry lokker mig ikke.

Sidste weekenden har vi høstet tre større spand fuld af mirabeller. Jeg har allerede lavet marmelade og vi har spist nogle kilo indimellem, men der er stadig en masse tilbage. Måske ville jeg lave kage i morgen, men vil nu først lede efter en ny opskrift in nettet.

Ha’ en god aften.
Kærlig hilsen fra den solrige Bergstraße
Heide
Husk at smile før du sover, så går dagens surhed over.
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej I kære,

og velkommen Rosie! Måske kan dit dansk får en rustbehandling her? Det ville glæde mig, hvis du var med på dansk her!

Vilmy, de gamle film fra halvtresserne (Far til fire, Dirch Passer osv.) er virkelig tåbelige - men jeg følger heller ikke så meget med deres indhold, jeg er mere interesseret i det, man ellers kan se der: halvtressernes huse, møbler, biler, tøj osv.

„Bryggeren“ lyder meget interessant, jeg tror det er lige noget for mig - en historisk familiehistorie som foregår i Danmark. Jeg har set at serien kan købes på dvd, 12 afsnit i en boks (men desværre ikke tekstet). Jeg spørger Niels alligevel om han har tid til at lede efter boksen, han er jo i København i den her uge. Jeg har læst at serien foregår fra 1834 til 1887, og det tidsrum er jeg alligevel meget interesseret i, fordi jeg gerne vil have nogle oplysninger om, hvordan livet i den tid mon har været i Danmark. Jeg har jo nu fundet ud af, hvem har boet i vores hus fra 1800 til i dag, jeg ledte i kirkebøger og folketællinger og kan sætte navne på alle nu - men hvordan det har været, at leve der, kan jeg ikke forstille mig. Måske kan en film fra den tid hjælper lidt, selvom det nok ikke var det samme liv på Langeland og i København.

Heide - 20 grader, hvor du heldig. Her blæste det ved 15 grader - og jeg har kun 17 grader i min lejlighed - brrrr.

Nogle forslag:

Gabi: så hyg dig med os / et godt forhold / til alle som retter os / og sidst, men der er jeg ikke helt sikker: gør mere end en ting på samme tid (?? Vilmyyyy!)

Grit: marsvin, det har du skrevet godt. Ja, vi er et godt team.

Det var det for øjeblikket,
jeg kigger ind senere,
Nullermand
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej allesammen,
det der da nogle flotte forslag, Nullermand; også det sidste. Men du er altså ikke flygtig, Gabi. Det er noget helt andet.

Nullermand, jeg er begyndt med at søge efter boligstilprogrammer til dig...hvem kunne ane at jeg skulle have optaget "Hvem støver af serien"? Bryggeren er en god serie; den kan du glæde dig til. Er du sikker, at den ikke er tekstet til hørehæmmede?

Gabi, flot marsvin du fandt. Vores sidste er sort, moderen mørkebrun.

Tøsen har besluttet sig for ikke at gå i seng endnu, så det kan være at vi får sovet længe i morgen.

Heide, hvad mener du med 20 grader og dansk sommer? 14-17 grader er mere realistisk.

Så, jeg vil lige skrive til Grit.

vi snakkes ved, vilmy
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej igen,

nu har Niels ringet (skypet, hans chef kan være meget taknemmeligt, tre kvarter CPH/HH for 0 kroner!) og „Bryggeren“ er på Niels´ indkøbsseddel nu.

Heide, jeg var lidt kort for hovedet (kurz angebunden?), da jeg lige var i fart med mit svar, så kom dit bidrag og Niels ringede på samme tid. Men nu: vi har også mange blommer af forskellige slags i år (mirabeller er jo også en slags blommer, går jeg ud fra), men i vores tilfælde kunne træerne ikke bære så meget frugt, og mange grene knækkede, inden blommerne var modne. Det var en skam, efter et år næsten uden blommer kan vi nu igen ikke høste, fordi træerne er for gamle og ikke kan bære det. Nu er jeg i tvivl om jeg skal fjerne alle de mange æbler fra træerne, før de også knækker - jeg ved det ikke.

Vilmy, jeg så kun de oplysninger der gælder for „Bryggeren“ man kan købe online - og der står „tekstet: --“. En tekst for hørehæmmede ville være en pæn overraskelse, men jeg tager serien også uden det. Tiden er jo inde - jeg SKAL vænne mig til at følge med sproget, uden at læse med. Kun to til tre måneder til jeg skal skrive min ansøgning og CV - og derefter følger sikkert en jobsamtale - og den skal jeg overstår uden hjælp af undertekster. Det er tid til at springe i det kolde vand (kan man nok ikke sige på dansk - hvad siger man så??). I hvert fald er jeg alt for generet, jeg skal bare prøve at tale som jeg skriver - men sådan er jeg og sådan har det også været med andre sprog. Jeg var ikke så dårlig på engelsk eller fransk, men altid for generet at bruge min viden - og nu har jeg glemt det meste.

Håber det går bedre dengang, håber jeg er mere selvbevist nu - men det danske sprog er svært at udtale. Nå, det skal nok gå!

Nu er det sengetid, katten er utilfreds og „miauer“ hele tiden, fordi jeg ikke kan byde på en tør altan - men det er nu ikke min skyld!

Sov godt, I kære. Vi ses i morgen,
Nullermand
sækkepiber
Mitglied

Beitrag von sækkepiber »

Hej allesammen!

Jeg håber I alt havde en dejlig dag.

@Rosie: Velkomst i sproghjørnet!

@Nullermand: Ja, det er en skam med blommetræerne. Efter to darlig år vi har i år fort mange blommer. Vi kan selvfølgeligt fylde hele dybfrysskabben med blommekager, men jeg tror det er ikke en god idé.

I dag vi begyndede at høste blommer og hyldbær. Vi pressede saften af hyldbærne, bagede en blommekager og i morgen vil vi laver en blomme-hyldbær-løg-paprika-chutney.

God nat,

Ralf
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

God morgen,

Ralf, jeg kan godt forstå at du synes det er synd med for mange blommer, derfor anbefales der jo også at fjern nogle af frugterne for at sikre træet og høsten. Har I ikke plads i fryseskabet mere? Skal I koge saft af blommerne? Det lyder godt at I vil lave chutney i morgen.

Ellers ser det endelig ud til en sommerdag i dag! Jubii!
vilmy
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej allesammen,

jeg er lidt bekymret. :( I middags kom mind mand hjem med et forfærdeligt migræneanfald. Nu håber jeg at han har det snart bedre, fordi han har meget arbejde i firmaet før vi skal rejse til Bornholm. Han selv er meget uroligt pga. den korte tid han har til rådighed indtil vi skal rejse næste uge. Håber at han kan klare det. Så skal vi vente og se.

Nullermand,
jeg har ikke lagt mærke til at du var ikke færdig med din svar til mig. :oops:
Undskyld at jeg skal grine når jeg forstille mig en jobsamtale med undertekst. Men hvad mener du, undertitel på dansk eller hellere på tysk ? :wink:
Angående gammel træer kan jeg godt huske at mine forældre har haft det samme problem i haven, især med æble- og blommertræer. I mellemtiden har de udskiftet de gammel mod nye – men ikke alle samtidig, én efter den anden. På denne måde ser haven ikke så dårligt ud og man kan alligevel høste fruit alle år.
Jo, mirabeller er en slags blommer, de er gul, rund og ikke så tyk som blommer.
Og her kommer den gode råd fra mig :wink: :
Jeg synes du skulle kaste din "Hemmschwelle" overbord. Det skyldes som at du måske er en lille smule perfektionist. Husk hvor mange er på vejen til DK og parat til nye jobs næsten uden sprogkundskaber.

Vilmy,
jeg mente den almindelig dansk sommer, som jeg kender og elsker så meget, ikke den som I har i DK i dette år. Det kan man ikke kalde „sommer“, det er hellere en grøn vinter.

Gabi,
Matadoren er på vejen til dig. :P God fornøjelse :!:

Ralf,
jeg har nu også lavet kage. Jeg fandt en simpel opkrift med mørdej, mirabeller, mandler og pisket æggehvide (marengs). Kagen var stadig lidt varmt da jeg prøvede et stykke – meget lækkert.

Så mine kære venner, slut for nu. Jeg skal se efter min patient og arbejde – skal betale løn osv. Jo, jeg arbejder stadig frivillig (ehrenamtlich) i vores Tennisverein. Jeg vil så gerne holde op med dette frivillige job, gør det allerede siden tolv år. Men desværre findes der ikke nogen som vil være parat til extra-arbejde. :mrgreen:
Vi har valg til bestyrelsen (Vorstandwahl ?) i efteråret og jeg håber, dass ich mich nicht wieder breitschlagen lasse.

Kærlig hilsen
Heide
Andreabulli
Mitglied
Beitrag von Andreabulli »

en god aften,
@ Nullermand,
mange,mange tak for Harry fire,

jeg tro dennegang behøve jeg længer for det bog

@ Vilmy,
hvorden går det din lille baby marsvin?

kærlig hilsen
Andrea
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

øv Heide, det lyder ikke så godt. Men måske kom migrænen kun pga. det skiftende vejr, så din mænd bliver hurtigt rask igen og kan nå det, han skal indtil I tager afsted. Jeg krydser i hvert fald fingre for Jer.

Med mine hæmninger at tale dansk har du sikkert ret. Hvis det er nødvendig kunne jeg jo klare mig pa dansk - men pudselig nok fungerer det ikke med Niels. Det sker tit, at jeg prøver at sige noget på dansk til ham, og han forstår mig ikke. Men det kan jo også være, at han er ikke fleksibel nok at indstille sig på mit „dansk“, mens andre kan det bedre. I hvert fald har du ret angående min perfektionisme: jeg vil gør det rigtigt eller slet ikke - og den indstilling fungerer ikke når det drejer sig om sprog.

Gabi, din stakkels - nu bliver du bombarderet med Matador fra alle sider, afsnit 5-8 fik du forhåbentlig i mellemtiden, og nu kommer allerede de næste fire. Men tag det bare rolig - hvis du ikke har inficeret Ralf har du tid nok at se dem. :mrgreen:

Heide igen - er marengs sådan noget som baiser? Jeg har en fin opskrift for rhabarber- eller stikkelsbærkage med pisket æggehvid ovenpå. Er det sådan, at man kom æggehvidet på den færdige kage og så kommer det hele i ovnen igen for ganske kort tid?

Ralf - hvis jeg bare havde en fryser, så kunne jeg redde lidt af alt den frugt vi har i år - men nu kan jeg bare håber på, at vores lejere tager så meget de kan spise. Din chutney lyder meget interessant, overhovedet kan jeg godt lide frugt og grøntsager som er syltet med eddike og krydderier - derimod er jeg ikke en fan af søde, syltede ting og spiser aldrig marmelade. En sød/sur chutney kunne jeg godt tænke mig til en dejlig grillaften - men i år nåede vi ikke at grille en enkel gang! :?

Andrea: ja, Harry fire er nok den tungeste af alle, det var jeg ikke klar over, men den vejer mere en 1000 gr., derfor kan den ikke sendes som maxibrev eller som bogsending. Men god fornøjelse med den!

Sådan, I kære, nu skal den gode tysker læses videre (jeg har for mange bøger „i arbejdet“ for tiden, tror jeg, og skulle egentlig sætte andre prioriteter - men pyt med det, nu vil jeg hygge mig lidt.

Hav det godt,
Nullermand
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Bare en lille hurtig hilsen fra mig!!!

Heide - din stakkels mand!! Jeg har ofte migræne. Hvem ikke har det kan ikke forestille sig at man kunne "die Wände hochgehen". Jeg håber din man har det bedre nu!

Og tak på forhånd for Matador!

Vilmy - flygtig er flüchtig - also auf der Flucht? Hvad kan jeg sige når jeg vil udtrykke at jeg arbejder for flüchtig?

Nullermand - tak for Matador-afsnit 5 til 8. 5 kiggede jeg allerede. Nu er stakkels Albert død....Desværre havde jeg ikke mere tid til en afsnit mere - Dirk konfecerede fjernsynet og ville se "Boston Legal". Nå okay - ich bin ja nicht so...
Jeg sendte Matador-DVDer til Ralf. Jeg er meget spændt hvordan han synes om det.

Hilsen fra
Gabi
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej igen,
en kort aftenhilsen fra mig. Min mand har det lidt bedre nu, efter han har taget nogle tabletter.

Nullermand,
jo, marengs er baiser. Jeg har ekstra slået op i ordbogen efter "baiser" og fandt "marengs". Det lyder lidt mærkeligt, eller ej ?
For resten skal jeg sige, at jeg har kun en mand - det var ganske vist en slåfejl :mrgreen:
Men tak til dig, jeg håber også at han kan klare sig indtil næste uge. Jeg er heldig at han fik migrænen nu og ikke en uge senere :wink:

Jeg skal står op tidlig i morgen. God nat allesammen!
Kaerlig hilsen
Heide
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

@ Gabi,
når man arbejder "zu schnell oder flüchtig", taler man om "sjusket arbejde" - tro jeg :?:

kh
Heide
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej Gabi,

ja - nu er stakkels Albert død, men måske skulle vi ikke råbe mere details, før Ralf har set serien. Vi vil jo ikke tage spændingen. Men pas på hans enke, hun skal nok udvikle sig i serien. Mere råber jeg ikke - håber du kan vinde kampen om fjernbetjeningen i de næste dage! :mrgreen:

Nå, bare min lille, søde svigermor kunne se, hvordan hendes „arv“ skaber glæde for os tossede tysker - hun ville nok undre sig. 8)

Men nu skal jeg tilbage til den gode tysker -

kærlige hilsner
Nullermand
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Oh - Heide,

jeg skrev „mænd“ - undskyld!! Som jeg har set er du en kvinde, som godt kunne har flere mænd - men hvis alle på den samme tid ville få migræne, ville du jo blive til en sygeplejerske - og det er du nu ikke. Sørg du bare for Klaus - og forgiv mig min stavefejl. :oops:

Kærlig hilsen,
Nullermand
Antworten