Sprachübung - sprogtræning II

Deutsche schreiben auf Dänisch &
Danskere skriver på tysk!
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Grr, solskin; I er frække!

Ja, det var trist, men det er det jo altid, uanset hvem der dør. Var bare så chokeret, John virkede så robust.

Det er selvfølgelig familien, vi skal tænke på. Alle vi andre har lidt et tab, men vi er jo allesammen erstattelige. Familien vil altid mærke tabet og leve med det.

Nok med tunge takner; jeg har lyttet en del til Johns vidunderlige stemme, og i overmorgen vil vi sikkert tale en del om ham og synge et par sange for ham.

Vi snakkes ved,
vilmy
Hvor du sætter din fod,
bli'r der spor af de drømme, du driver imod.
Ved de veje du finder,
vil man snart plukke minder.
Om du driver omkring eller står og slår rod,
bli'r der spor af din fod.
Sigurd Barrett
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

NB. Overbevis endelig Niels om det!

vilmy
Hvor du sætter din fod,
Ved de veje du finder,
Sigurd Barrett
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Det har jeg lige gjort, Vilmy! :D

Han kommer fra Köln næste fredag og samler mig op her - og så går det straks videre til Langeland - ih, hvor jeg glæder mig til det. Nu skal jeg bare se: skal jeg først begynde med beskæring af frugttræerne, skal jeg sætte nogle løgplanter til efteråret, skal jeg flytte mine skrøbelige syrenplanter for at få plads til en troldnød, som ellers er hjemmehørende i Haderslev?

Vejret er så tosset - man kan jo tænke over alt muligt lige nu. I hvert fald trænger jeg til lidt havearbejde - og haven trænger til mig! Så det skal nok finde sig..

Resten af arbejdsugen ser jeg helt afslappet imod, nu hvor jeg ved hvad der venter mig i næste weekend-

Lohals, jeg kommer!
Sov nu godt, I kære,
Nullermand
Dänemarkfans
Mitglied

Beitrag von Dänemarkfans »

marsvin - nej, hun er intil torsdag hos mine mor. der er nok til mig og hun. hun er en morbaby :D .

I går var nye mor her. hun var mig usympatisk. Hun var meget forsch( :?: ). De tænker nu "er Grit en tosk"?, men jeg skal børnet også længe passe. der er altrid hård. forældren er her anderledes at i danmark. Dagplejesystem er ander.

Jeg vil ingen mine træmalerede(holzmalerei) in den vordergrund setzen.
Jeg håber fungere det.
Jeg har færdig en Präsentation. Nu er det enkel(einfacher) reklamere for mig.

ok! så nu kærlig hilsen

Grit
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

God aften, I kære,

Vilmy - jeg lyttede til Johns Musik og kan godt li' den.

Nullermand - du må undskylde mange gange. Jeg ville ikke gør dig sørgelig med billedet. Jeg kan godt forestille mig, at du savner Lohals!!! Med op med humoret!!! Du er jo snart på vej derhen!!
I øvrigt - det er vintergækkerne i vores have!

Lige dig trænger jeg nu til havearbejde. Jeg synes det er en meget god måde for at slappe af.

Grit - så har du ikke endnu nye børn?

Gabi
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Kære Gabi,
så et lille Myspace tip (og tilgiv mig, hvis du kender den allerede).
Når du i Myspace på fx Johns side, går til Johns venner, prøv at klikke på dem. Omkring halvdelen er sikkert selv musikere, der har musik liggende på nettet, den anden halvdel er fans. Masser af gratis musik.

Du kan også selv oprette dig. Har du gjort det?

Mvh vilmy
Hvor du sætter din fod,
Ved de veje du finder,
Sigurd Barrett
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej,
udover de nationale nyheder, som skrives om andetsteds her på siden, har jeg da lige lidt lokale nyheder:
for første gang i rigtig mange år (hvis ikke i skolens historie) melder den lokale tyske skole nu alt udsolgt og afviser nye elever (fx tilflyttere). Heldigvis er børnhavebørnene sikret pladser :P .

Ellers bød turen på en indkøbstur til Tyskland, og jeg fik fat i den jubilæumsudgave af Kalle Blomquist jeg ville have til tøsen; jeg ved det godt, 4 år for tidligt, men om 4 år er denne udgave væk fra markedet.

Så, over til...?

kærlig hilsen,
vilmy
Hvor du sætter din fod,
Ved de veje du finder,
Sigurd Barrett
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

...mig!!! -

selvom jeg ikke kan fortælle så meget. Bare det med vejret og trætheden, det er virkeligt mærkeligt: i går aftes skypede jeg med Niels (skal hilse tilbage, vilmy) og han sagde, at vejret var helt anderledes end i Hamborg, nemlig skyet of gråt hele dagen. Og da han med en kollega sad i hotellets restaurant om aftenen blev de begge to pludselig så træt at de straks gik op på hvert deres værelse for at sove. I dag har vi nu her i Hamborg det samme vejr - og klokken 19 blev jeg pludselig så træt at jeg faldt på sofaen og sov halvanden time. Jeg kan ikke huske at det skete før, jeg er jo ellers en rigtig natteravn.

Så findes der åbenbart sådan noget som forårs-trætheden - og den er afhængig af vejret. Jeg er endnu ikke rigtig vågen igen og håber på at dmi´s vejrudsigter holder stik: kold men solrig og tørt over weekenden!

Hvad mere kan jeg fortælle? Jo - jeg fik i anledning af valg i Hamborg i dag en prøve-eksemplar af valgseddelen (det er forkert, jeg ved det - hvad hedder den rigtig?). Den der seddel er en rigtig bog!!! med mange sider og mange navne og jeg skal altså øve mig i at bruge den rigtig. Jeg får 10 eller 12 stemmer, jeg kan lave mit kryds her eller der eller flere gang her eller enkelte gange der eller.....hæh????

Det skal jeg studere i morgen - at går til valg er nemlig nu blevet til en slags videnskab - men angivelig meget mere demokratisk end det var før. Jeg tror bare at der ikke findes så mange mennesker som gider studere først for at gå til valg - det skal altså ikke undre mig hvis blot 50 % overhovedet går derhen.

Jeg savner Nicola her - i morgen kommer Steen til Tyskland og så skal vi ikke regne med hende her, det er jo klart. Men jeg havde derfor håbet på, at hun ville komme forbi før han kommer. Ved en af jer om hun er rigtig rask igen?

Nå, det var nok for én, som ikke har noget at fortælle - synes jeg. Og da trætheden ikke går over uden at man sover er det nøjagtig det jeg skal gøre nu!

God nat, I kære,
vi ses i morgen,
Nullermand
sækkepiber
Mitglied

Beitrag von sækkepiber »

Hej sproghjørnet,

en lille nathilsen fra solrig Ruhrdistriktet :mrgreen: . Ja, solen skinner ikke mere nu, men dagen var fint.

I dag var jeg meget langt i skolen fordi efter det normal undervisning der var sprogtimer for forældre og uddannelsesansvarlige (Eltern- und Ausbildungsverantwortlichensprechtag). Så jeg er træt nu alligevel himmlen var ikke overskyet her hos os.

Sov godt og drøm sødt,

Ralf
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej Ralf,

det lyder som om du havde en lang og kedelig dag - men det er jo vigtigt at pårørende får en mulighed til at tale med dig over uddannelsensforløbet. Jeg forstår godt, at du er træt efter det hele - men du skal jo også blive stolt over, at du bidrager til at bringe de unge på den rette vej!! Det er jo ikke så nemt, det er jeg helt klar over...jeg er ikke misundelig på dit job. Det må være vanskeligt og mange gange skuffende. Godt du bliver ved med det!

Dødstræt og dermed væk lige nu,
Nullermand
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej,

Ralf, forældrekonsultationer, ja dem kan jeg også huske. Nu kunne de komme igen, takket være en skolereform i DK, men indtil nu har jeg været heldig. Er dog enig med Nullermand i, at de er vigtige at have. Den sjoveste jeg havde, var en far til en dreng i 6. klasse, som ville vide hvorfor hans "dovne" knægt havde fået karakteren "sehr gut".

Kenner I det? Man sidder ved skrivebordet, og man GIDER bare IKKE mere? Har mine tanker mange andre steder, bare ikke på mit arbejde.

Kh. vilmy
Hvor du sætter din fod,
Ved de veje du finder,
Sigurd Barrett
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hvordan kan det bare være, at et døgn kan snelge sig sådan af sted.

Nu går jeg i byen og køber en tyk bog af Dan Turell. Måske hjælper det?

:oops: vilmy
Hvor du sætter din fod,
Ved de veje du finder,
Sigurd Barrett
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej Vilmy,

det tror jeg det gør!! :D

Jeg fik din tekst af ham i dag sammen med DVDerne, tusind tak, og jeg begyndte straks at læse. Derefter ledte jeg efter andre tekster af ham i nettet - og de sidste timer sneglede sig slet ikke, de fløj forbi. :oops:

Nu er jeg bagud med mit arbejde - altså videre med det.

Jeg skriver mere i aften,
Nullermand
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej,
ja, jeg groede nok, at en af Jer med hjemmearbejde kendte til problemet...Heide eller Nullermand.

Øv, de havde ikke bogen, Storbytrilogien, men nu er den bestilt ved boghandleren. Isteedet for det kom jeg hjem med ldit fra genbrugsbutikken:
Jerusalem af Selma Lagerlöf, på dansk (vil du arve mig paperback udgave, også på dansk, Nullermand?), [url]http://www2.kb.dk/guests/natl/db/bv//bv-96/6-96/lise.htm[/url]
Erik Fosnes Hansen, beretninger om Beskyttelse, [url]http://www.litteratursiden.dk/sw1634.asp[/url]
begge som indbundne bøger til 5 kr. stk. Så det blev ikke en dyr eftermiddag i byen.

Især Jerusalem SKAL man bare have læst, både for dens nutidige værdi i beskrivelsen af Jerusalem syndromet (længe før det blev et klinisk begreb) og religiøs fanatisme, og for dens vidunderlige beskrivelser af Dalarne i Sverige.

Den anden bog kender jeg ikke endnu, men har læst Fosnæs Hansen før, og han er en fremragende forfatter.

Na, skal nok holde mig beskæftiget de næste 24 timer.....

Indil i aften,
vilmy
Hvor du sætter din fod,
Ved de veje du finder,
Sigurd Barrett
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Vilmy,
jo, jeg har også den dum dag ved skrivebordet, gider ikke at arbejde længre nu. Så ville jeg holde en pause og spise lidt. Et indkøb i genbrugsbutikken og i ventesløjfe for "Storbytrilogien" - var det ikke et lysglimt :?: :wink:
... så bliver bare 23,5 timer tilbage :wink:

Mange hilsener til her
Heide
Husk at smile før du sover, så går dagens surhed over.
Antworten