Sprachübung - sprogtræning II

Deutsche schreiben auf Dänisch &
Danskere skriver på tysk!
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej igen,

nå - efter Rifbjergs noveller om „at blive ældre“ kommer jeg nu tilbage og I er ved med at drøfte et endnu tungere emne. Og det er jo derfor så hårdt, fordi I snakker om mennesker som døde før de blev gamle. På tysk ville jeg nok finde nogle ord angående min holdning til døden og sorgen - men på dansk er det bare for vanskeligt, så skal jeg hellere la´ være. :|

Derfor noget helt andet: fra Niels firma blev jeg bedt om at lave nogle oversættelser igen. Jeg havde en meget fornøjelig eftermiddag med den opgave og lod hellere end gerne mit bogholderi liggende i stedet. Jeg sendte oversættelserne tilbage per mail og fik en stor TAK, fordi jeg var så hurtig - teksterne skulle fra København sendes videre i denne uge. Nu har de god tid. :D

Det er noget jeg kunne lave hele dagen. At sætte mig ind i et emne og formulere frem og tilbage indtil hver enkel sætning lyder sådan, som jeg gerne vil ha´ det. Sådan, at det matcher originalteksten og samtidig lyder godt på tysk. Og ved siden af lærer man så meget på den måde. Man lærer i øvrigt også at fatte sig kort; det skal man når man vil skrive på tysk hvad der kort og klart var skrevet på dansk - ikke så nemt, men man KAN skrive på tysk uden 23 bisætninger. Det er vigtigt, fordi man får altså ikke mere plads i aviserne eller tryksagerne kun fordi teksten er oversat til tysk. Meget spændende!!

Nu skal jeg slutte for i dag - som sagt var jeg oppe meget tidlig i morges og det er ikke „min kop te“, som Vilmy ville sige. Og i morgen ligger alt det arbejde på bordet, jeg så gerne overså i dag. :roll:

God nat, I kære,
Nullermand
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej igen,

undskyld, Nullermand, jeg ville ikke sprede sorg og tristhed. Det kommer og gå, og jeg kan dog se ngole utrolig gode træk i denn ellers lidt triste uge. En medarbejder, ser 8 dage efter mandens død vil møde på arbejdet, fordi alle på arbejdspladsen viser stor omsorg. Et elsket menneske, som er ved at have det bedre igen. God musik torsdag aften. En weekend med barnet.

Så jeg skubber lommefilosofen til side og kommer til noget meget fornøjeligt: oversættelser. Sjovt arbejde, men desværre kan det ikke betale sig på fuld tid. Så skal man være meget hurtig, og så er glæden ved at lege med ord ikke til stede mere.

Har selv lige afleveret til tre forskellige steder, og jeg genkender glæden, når produktet går i print eller kommer på internettet. Jeg venter nu på at få den sidste og vigtigste tekst offentliggjort.

Som skrevet før arbejder jeg også på at genskabe et netværk, og det har definitivt noget med oversættelser og sprog at gøre. Heldigvis er der brug for folk som mig. At kunne kombinere musk og sprog er mig en stor glæde, og jeg agter ikke endnu en gang at give slip på det.

God nat,
vilmy
Hvor du sætter din fod,
bli'r der spor af de drømme, du driver imod.
Ved de veje du finder,
vil man snart plukke minder.
Om du driver omkring eller står og slår rod,
bli'r der spor af din fod.
Sigurd Barrett
sækkepiber
Mitglied

Beitrag von sækkepiber »

Hej sproghjørnet,

en lille nathilsen fra Ruhrdistriktet igen.

Ja, Nullermand, sproghjørnets herreværelse er næst tomt men jeg tror det er helt normalt fordi kvinderne er den kommunikatife halfdel af menneskerhed.

@Nicola: Tak for infoen! Tina og jeg havde en sjovt aften men tænkte om jer alligevel.

Det er nogle dager siden jeg fundt clipper af BBC's TV-serien "Highland Sessions" på Youtube og jeg er helt tosset med det. Hvis nogen af jer kan godt lide skotisk folkemusik og særligt gæliske sanger så kan jeg meget anbefaler det. Søge for "highland sessions".

Mine favoriter er

Instrumenter:
Hier erscheint normalerweise ein Video von YouTube. Bitte wende dich an einen Administrator.
Hier erscheint normalerweise ein Video von YouTube. Bitte wende dich an einen Administrator.
Jeg mødte Ian og også Alan MacDonald nogle år siden. Alan er meget godtkent i den tyske sækkepiberscene.

Vocal:
"Puirt a Beul" var dansmusikken i tiden hvornår folken manglede gode instrumenter så des dansde til sanger.

Sov godt og drøm sødt,

Ralf
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

1000 tak, Ralf, for Youtube tips.

God nat,
vilmy
Hvor du sætter din fod,
Ved de veje du finder,
Sigurd Barrett
sækkepiber
Mitglied

Beitrag von sækkepiber »

Self tak, kære vilmy!

God nat,

Ralf
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Og lige en servicemeddelelse til Ralf:

kender du dette program:
[url]http://www.bbc.co.uk/radio2/r2music/folk/harding/index.shtml[/url]

God nat,
vilmy
Hvor du sætter din fod,
Ved de veje du finder,
Sigurd Barrett
sød pige
Mitglied

Beitrag von sød pige »

God dag allesammen,

Nullermand jeg er kad af at jeg svarer så sent. :oops: Vi altid har travl i kontoret det er helt normal. Men jeg er forkølet siden 1 uge. Jeg har hovedpine hver dag , næsen løber osv.Derfor har jeg ingen kraft for at skrive men jeg har læset jeres indlæg hver dag.

Første dag da min søn er tilbag fra „Schullandheim“ fortalte han at han vil gerne stå på ski nu. To dage sener har vi begge to en samtale og jeg har erklæret ham at vi har ikke penge nok for at betale ride og ski. Han tænkede om det og mente at han kan godt lide at stå på ski men han kan bedre lide at ride. :wink:

Heide mange tak for historie.
Min tænker er hos dig om eftermiddagen.

Vi har rigtig fint med vejr hos os. Vi har haft blå himmel og solskin helle sidste uge.
I dag er det første dag med ikke så fint vejr.

Så jeg skal arbejde igen.
Jeg ønsker jer alle en dejlig dag.
Kærlige hilsner

Uschi
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej Uschi,
så gik samtalen med din søn lige så som forventet. Når man snakke med hinanden kan børnene rigtig godt bestemme sig for noget.
Jeg tror, han traf den rigtige beslutning. Til ridning kan han nemlig regelmæssig, måske en gang om ugen, at løbe på ski sandsynlig kun i ferie og om vinteren.

Jeg kom hjem fra begravelsen, det var en meget sørgelig og trist begivenhed. :(

Vi snakkes ved senere.
Hilsen, Heide
- som skal komme på behageligere tanker
Husk at smile før du sover, så går dagens surhed over.
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej Heide,
1000 tak for dit brev og klistermærkerne! Lige tøsens smag!

Jeg tænkte på dig i eftermiddags; håber du er ved at komme igennem det nu.

Jeg vender tilbage senere, men ville takke dig med det samme.

vilmy
Hvor du sætter din fod,
Ved de veje du finder,
Sigurd Barrett
Nicola
Mitglied

Beitrag von Nicola »

Kære Heide,
jeg tænkte også på dig i dag og jeg håber at du skal snart komme på behageligere tanker.
Men det tager selvfølgelig sin tid.
En stor krammer til dig...
Kærlige hilsener
Nicola
Hold bare fast i mig - når de fortæller dig - at der er tusinde mil - imellem dig og mig...
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej Vilmy og Nicola,
hvad er I søde at I tænker på mig. :D
Det var en meget sørgelig eftermiddag. Vi er gode venner med ham og hele familien siden vi er flyttet sydpå, altså mere end 25 år. Hans enke er mine næstbedste veninde.
Og det værste er, at vores ven blev begravet ved siden af sin barnebarn. Drengen døde for halvanden år kun 15 måneder gammel.
Så, nu slut med mørke tanker.

Ellers skete ikke ret meget hos mig. Vejret er lidt køligere nu, himlen var overskyet hele dagen. Jeg lagte mærke til, at på kirkegården massevis påskeliljer stå i fuldt flor.
Kan I huske, for nogle måneder siden har jeg skrevet om musene, som har spist min rabarber.
Nu kommer den gode meddelelse for i dag – rabarberen slår ud (sagt man das ??), sandsynlig er der et lille stykke rod tilbage i jorden. :)

Så meget for nu.
Kh, Heide
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Vilmy igen,
det glæder mig, når jeg traf tøsens smag.
Bogen kræves vist ikke udmærkelsen som pædagogisk værdifuld, den er kun for sjov, måske kan I klistere sammen når det regner en gang til. :wink:
Mange hilsen til tøsen fra mig og god fornøjelse !
Heide
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

Vilmy, selvfølgelig kan den slags oversættelser ikke betale sig - det er jeg helt klar over! Jeg får jo slet ingen betalelse for det - jeg skal nøjes med „Tak for det“. Men jeg er ligeglad (og hjælper Niels, fordi de forventer at han skal gøre det, men hans skriftlige tysk er ikke så godt) - jeg ser bare, hvordan det arbejde er hjælpsomt for mig, og det er jeg glad for. Og det er altså bare så fornøjeligt - bedre end fjernsynet om aftenen, bedre end at læse en bog - bare sjov.

I øvrigt spredte du jo nu ikke sørg og tristhed - det var bare den mærkelige kombination af Rifbjergs delvis dystre noveller og det jeg læste her derefter. Så ville jeg først skrive noget om det, jeg begyndte også men slettede det hele, fordi jeg så, at mit dansk ikke er godt nok for sådan noget.

Ralf, du har ret med sproghjørnets herreværelse - men jeg skal dog være så fair at oplyse at det med herreværelset,samtalekøkkenet og alrummet havde med et arkitektur-sociologisk arbejde at gøre, Vilmy og jeg før havde snakket om. Alligevel ønskede jeg at vi havde flere mænd herinde, vi er jo altså lidt underrepresenteret her.

Uschi, ingen grund for at sige undskyld!! Jeg ved jo godt at du har meget travlt og desuden skal jo enhver skrive her, når han eller hun har lyst til det. Du skal endelig ikke føle dig forpligtet til noget!! Men godt at høre at din søn er så fornuftig og forstod, at det nu gjaldt at vælge. Og da ridning er jo jeres fælles hobby har han nu valgt i familiens sind - det er da dejligt og du kan være stolt af ham!

Heide, jeg håber du har det godt efter den her dag. Det lyder jo endnu værre nu med bisættelsen ved siden af et andet tragisk tab. Vi snakker i morgen som aftalt, okay?

I dag kom jeg i tanke om, at det på lørdag er nøjagtig et år siden min svigermor døde (er det ikke utroligt, at ET ÅR er løbet siden dengang - jeg husker nøjagtigt jeres kære indlæg og PM i den tid). Jeg greb straks til telefonen og spurgte Niels om vi ikke skulle til Kerteminde i den anledning - og det vidste sig, at han selv havde tænkt på det men ikke havde sagt noget fordi han mente, at han skulle jo hellere komme hjem. Den kære idiot - jeg købte et billet til København for fredag med det samme, så kører vi derfra til Langeland og på lørdag „besøger“ vi Bodil. (Havde han sagt noget før ville billetten have været 50 EUR billigere - men pyt med det).

Nå, så meget herfra for øjeblikket,
kærlige hilsner,
Nullermand
sækkepiber
Mitglied

Beitrag von sækkepiber »

Hej Nullermand,

jo, det kunne være sjovt at have flere mænd ind her, men jeg må sigge sproghjørnets piger er meget tolerant, så alt i alt er det rigtigt morsomt.

Angåend tid har du fuldstandigt ret: Det er lidt uroligt hvor hurtig det er. Jeg husker noget fra Wilhelm Busch:

Eins, zwei, drei, im Sauseschritt,
läuft die Zeit - wir laufen mit.

@Vilmy: Tak for linken! Jeg lyder tit til BBC Radio Scotland, men den her programm kendte jeg ikke og kan godt lide det.

Min seng råber. Sov godt og drøm sødt,

Ralf
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej Ralf,

Wilhelm Busch var meget klog og han fattede det hele i to linjer. Alligevel kan jeg ikke vænne mig til at tiden løber så hurtigt.... :shock:

At pigerne her er meget tolerante, er da klart: ellers ville vi begge to (og Ulli med os) længst ville været smidt ud (uha - igen sådan en grammatisk konstruktion, jeg tror ikke, den var rigtig - men hvorfor skal jeg ikke prøve at komme ud i det dybe vand - engang skal det jo være). :mrgreen:

Klokken er mange nu, Nullermanden er træt -
vi ses i morgen, I kære.
Antworten