Sprachübung - sprogtræning II

Deutsche schreiben auf Dänisch &
Danskere skriver på tysk!
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

jeg er træt - så træt. Jeg har ømme fødder, ømme arme (især håndleddene) og ond i ryggen. Men vi fik lavet rigtigt meget og jeg er helt tilfreds med dagen!! :D

Ellers er det også sjovt at se, hvordan vores lille landsby vågner nu hvor sæsonen nærmer sig. Vores yndlingscafee har genåbnet, nu drevet af Heidi og Kim som er meget rare mennesker, og vi nød deres terrasse og sad der for at se solen gå ned over Langelandsbæltet. Det er perfekt - vi har huset hen til skoven, men mangler havkig - til gengæld har vi nu Kim og Heidi og deres lille caffee, hvor vi kan nyde aftens sidste glas med en god snak og et vidunderligt kig over vandet hen til Lundeborg på Fyn. Sådan kan man nyde livet! Havnen har vi også under kontrol dérfra - så kan vi følge med når de sidste lystfiskere kommer ind, vi kan se sejlernes børn hente deres is og snakke med hinanden (selvom de kommer fra så forskellige steder som Danmark, Tyskland, Holland osv.). Det er en rigtig god fornøjelse at sidde dernede og se på livet - og det passer godt som afslutning af en dag, hvor man har knoklet i sin have uden andre sociale kontakter.

Jeg er så glad her, jeg er dengang slet ikke i dårlig humør bare fordi jeg skal af sted i morgen. Nu, hvor vi ikke længere har kontrakten med Novasol ved jeg jo, at jeg kan komme tilbage så snart jeg har lyst til eller brug for det - måske allerede næste weekend. Ikke noget med at rengøre hele huset hver gang, vi var her. Jeg skal ikke bekymre mig om, at haven og huset er i stand for den næste lejer. Jeg skal ikke længere gemme mine personlige ting væk. Efter mere end fem år i træk føler jeg nu for første gang, at det er MIT hus! Herligt!

Men som jeg sagde indledningsvis: jeg er træt!! - og går i seng nu. Ha´ det godt, I kære. Håber, I alle har nydt dagen, enhver på sin måde. 8)

Nullermand
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej,
solen skinner, vasketøjet er tørt, hvad vil man mere...lige det sidste glas i cafeen, kan jeg forstå. Skyerne er nok lige så lyserøde på øen som her på fastlandet.

Og ja, Heide & Nullermand, nu har jeg olgget/logget mig på igen, Undskyld slåfejlen, Heide.

Nullermand, det lyder virkelig, som om du endeligt er kommet hjem. Tillykke med det! Det må være en hel anderledes følelese nu, da du ikke skal gemme dine ting og din personlighed for gæsterne. At have eget hus er en ting, at føle,a t huset nu også er ens hjem, en helt anden sag.

Haven og dens tilblivelse gør sikkert også sit til din følelese af t høre til. Det er jo din have/Jeres have I skaber, og nu er det Jer, der nyder haven og dens nye bede. Kan godt forstå, at du var træt efter alt det havearbejde, men det giver pote [img]http://www.cheesebuerger.de/images/smilie/haushalt/a062.gif[/img] .

Mandag aften lyder godt. Jeg skal nok...ringe til dig. Det er dog ikke for at klage, tværtimod. Nærmere for at evaluere prøvetiden med henblik på fast ansættelse. :wink: Nåede ikke engang at sende dig lidt med posten, men der går en postflyver til Hamborg via Frankfurt, har jeg hørt; så hvis man tænker på strækningen Sønderjylland, Fredericia, Kastrup, Frankfurt, Hamborg, er portoen slet ikke for dyr.

Så, jeg skal arbejde i aften og skal hellere begynde nu!.

VI snakkes vedddn, vilmy
Hvor du sætter din fod,
bli'r der spor af de drømme, du driver imod.
Ved de veje du finder,
vil man snart plukke minder.
Om du driver omkring eller står og slår rod,
bli'r der spor af din fod.
Sigurd Barrett
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej I kære!

Bare en lille hilsen fra mig i dag!!!

Det var meget pinligt sidste fredag.... jeg kunne ikke tage til arbejdet og tror bestemt, at alle tænke nu at jeg havde ikke lyst til. Jeg kan ikke godt lide at være syg på sådan slags dage.
Smerterne blev mere og mere og til sidst kunne jeg ikke en gang trække mit nattetøj på alene. Alligevel tænkte jeg stadig at tage til arbejdet på fredag. Om natten skulle keg til toiletterne --- og kom ikke ud af sengen!!! Derefter var jeg nu overbevist at det er bedre at gå til lægen.

Men til hvem? Min Hausarzt er på ferie, en anden også... Så ringede til forskellige læger og var glad da jeg får svar fra den 5.! Der tilbragte jeg hele formiddagen; skulderen blev geröntgt - og til sidst får jeg meddelse: Skulderen er gezerrt! :roll: Hvorfra kan jeg ikke sige... Havde nu piller og de virker ret gode.

Heide - "søde kollega som overtager nogle arbejde"??????? Det er en fin drøm!!
Kollegaen havde fri den dag!!! "Jeg har altid fri den dag, fordi dagen før drikkes"...

I hvert fald har jeg en Krankmeldung til fredags; men alligevel pinligt - synes jeg - da vi har nok kollegaer af den slags som tænker man gør det med Absicht.

Som I kan se har jeg ikke rigtig lyst til at kigge efter nogle ord i ordbogen i dag. Men jeg vil gerne sende en TV-Tipp til Jer:

Torsdag, 8.5., N3 - 20:15 Uhr: mareTV - Die dänische Inselwelt!!!!

Ved ikke om vi ses indtil den - så ha' det godt, stadig god bedring til alle syge og nyder fint vejr!!!!

Gabi
Dänemarkfans
Mitglied

Beitrag von Dänemarkfans »

marsiv god bedring! Det er ikke så godt med dig. Men det være igen. :D

Til os skinner solen og vi har fri 4 dagen. Det var så fint. :mrgreen:

Nullermand . din tekst var også fint. Men du skriver altid så mange tekster. :wink: :D tekster er alligevel sød. :D

kærlig hilsen jer alle

Grit
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

God morgen,
kun en hilsen til Jer, intet andet.

Pas godt på Jer selv, og god bedring til de syge.

Kh. vilmy
Hvor du sætter din fod,
Ved de veje du finder,
Sigurd Barrett
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej I kære,

melder mig fra Hamborg igen, men hjemrejsen forløb helt anderledes end planlagt. Da Niels på søndag via e-mail fik besked at han skulle møde op i København mandag morgen tidlig kunne han ikke tage til Hamborg søndag aften. Så blev vi nødt til at blive på øen og kørte derfra i morgen meeeget tidligt (obs: det siger jeg som b-menneske, men det var altså kl. 6.00) - men det nyttede ingenting: rundt om København stod alle i kø, jeg nåede mit tog men Niels kom for sent.

Om selve turen i toget vil jeg nu ikke skrive igen - det er altid det samme når jeg skal rejse med tog. Jeg håbede på nogen søvn, ville i det mindste læse lidt. Alt jeg fik var hovedpine og dårligt humør...

Men alligevel skal jeg nok tage den samme tur tilbage fredag aften. DMI forventer INGEN regn i denne uge, så skal jeg se at komme derop så snart som muligt for at vande mine nye planter. Ellers mister jeg nok alle stauder, roser og frugttræer som er lige kommet ned i jorden i de sidste uger.

Ha´ det godt, allesammmen og god bedring til dem, som stadig er syg,
Nullermand
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Dagens citat: "Min mor siger at spinner spiser ikke marsvin og at marsvin ikke spiser edderkopper."

Sagt af hvem?

kh.
vilmy
Hvor du sætter din fod,
Ved de veje du finder,
Sigurd Barrett
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

hmmh vilmy, det er ikke så nemt. Mon ikke det er én der taler såvel tysk som dansk og blander sprogene sommetider....Men hvem kan det være - jeg skal nok gruble over det resten af natten... :mrgreen:

Niels kunne det også være, men han har jo ingen mor mere. Men sidste uge hos Brugsen spurgte han: „hvad mangler vi noch?“ Og hvad med dig selv - må jeg citere en telefonsamtale? „ Ich bin im Moment total tom for Pflanzennamen“... :D

I øvrigt: tak for i aftes. Det var da sjovt at vi begge to blev afbrudt af vores kærester i det samme øjeblik - kender de måske hinanden og har aftalt noget? Sådan noget som:“Vilmy er optaget hele tiden“ - „Mærkeligt, det er Nullermand også“ - „Nå, så snakker de sammen, lad os afbryde det „ - „Okay, jeg tæller til tre, så ringer vi!“...Bare gas, jeg ved jeg har alt for meget fantasi... :oops:

Som I kan se skete der ikke noget særlig hos mig dag,
og at vejret er fantastisk behøver jeg nok ikke at skrive, det er det jo hos jer andre også gå jeg ud fra.
Altså kun nogle skæve tanker og kærlige hilsner fra mig i dag
Nullermand
sækkepiber
Mitglied

Beitrag von sækkepiber »

Hej sproghjørnet!

@Vilmy: Din datter? Jeg husker Nullermand citerede hun med "Jeg hader spinner".

Have det godt,

Ralf
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Ja, Ralf :D .

Der er mange edderkopper i vores have, og et par bor i tøsens marsvinebur.

Jeg skriver i morgen.
vilmy
Hvor du sætter din fod,
Ved de veje du finder,
Sigurd Barrett
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Nå, så er gåden jo løst og jeg skal ikke gruble hele natten - tak for det, Ralf. :wink: Er du i gang med din næste projekt, nu hvor blomstertrappen er færdig?

Jeg husker en ven, som sagde engang, at livet går jo videre „sålænge man har en ny projekt foran sig“. - Nå, jeg kan sådan set være ganske rolig: jeg har mere projekter foran mig end jeg kan tage mig af! Det er nu rosehaven, jeg prioriterer, fordi man skal jo begynde et eller andet sted, men mange andre står i kø, jeg skal bare finde nogen tid! :|

Nu skal jeg se at komme i seng,
Heide: tak for i aften og undskyld, at min telefon svigtede igen (Schei**Akku - skal fornyes i morgen, det lover jeg!)

Sov godt, I kære,
Nullermand
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

En lille solrig morgenhilsen til Jer!!!!

Jeg tænkte også straks på Vilmys datter - en sød dansk/tysk-blanding. :D
Kunne også være fra mig; nogle gange er det ikke så nemt, når man tænker i et sprog at skifte til et andet igen.

Selv må jeg sige at jeg har det meget svært med prioritæter lige nu. Selvfølgelig står haven på første sted...men det trænger nu lidt efter en dag med ikke så fint vejr - ellers blive husholdningsarbejde liggende for langt. Men vejret er virkelig for fint at tilbringe resten af dagen inde i lejligheden.

Stakkels Nullermand!!! Kl. 6 er virkelig ret tidligt for et b-menneske.
Jeg er heller ikke nogen ven af står så tidligt op...men desværre skal jeg ud af min elskede seng kl. 5:45 hver dag; i øjeblikket kl. 5.30. Da Dirk er sygmeldt tager vi ikke sammen afsted og jeg må køre med en bus til en anden bus.

Jeg ønsker Jer en herrlig dag med mange tid ude i fresk luft.

Gabi
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Kunne også være fra mig; nogle gange er det ikke så nemt, når man tænker i et sprog at skifte til et andet igen.

Selv må jeg sige at jeg har det meget svært med prioritæter lige nu. Selvfølgelig står haven på første sted...men det trænger nu lidt efter en dag med ikke så fint vejr - ellers blive husholdningsarbejde liggende for langt. Men vejret er virkelig for fint at tilbringe resten af dagen inde i lejligheden.

Jeg er heller ikke nogen ven af står så tidligt op...men desværre skal jeg ud af min elskede seng kl. 5:45 hver dag; i øjeblikket kl. 5.30. Da Dirk er sygmeldt tager vi ikke sammen afsted og jeg må køre med en bus til en anden bus.

Gabi
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Gabi
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Gabi
Antworten