FILMPREMIERE PÅ »ANONYMA«

Til alle de indlæg som ikke hører til nogle af de andre specifikke mappe-kategorier.
Antworten
Hans Christian Davidsen
Mitglied
FILMPREMIERE PÅ »ANONYMA«

Beitrag von Hans Christian Davidsen »

Den 23. oktober er der premiere på Günther Rohrbachs film »Anonyma« i de tyske biografer. Filmen er bygget på den meget omdiskuterede dagbog af samme navn (er også udkommet på dansk). Bogen beskriver, hvordan kvinder blev voldtaget, ydmyget, tortureret og skudt i de dele af Tyskland, der efter Nazitysklands kapitulation blev besat af Sovjetunionen - i dette tifælde Østberlin.
Du kan læse mere om bogen på min blog:
http://berlinkvinde.blogspot.com/
En anden stor premiere bliver Heinrich Breloers ny filmatisering af Thomas Manns roman »Buddenbrook« i december - filmen har blandt andre Armin Mueller-Stahl, Iris Berben, Jessica Schwarz og August Diehl i rollerne.
Se trailer på:

Möchtest Du externe Inhalte laden, die von Youtube bereitgestellt werden?

Hier erscheint normalerweise ein Video von YouTube. Bitte wende dich an einen Administrator.
Hier erscheint normalerweise ein Video von YouTube. Bitte wende dich an einen Administrator.
runesfar

Beitrag von runesfar »

Det er i grunden underligt med al den rummel om Anonyma. Da jeg så den, mente jeg at have læst bogen tidligere. Og ganske rigtigt: Den udkom som paperback i DK i starten af 60erne.....
Hans Christian Davidsen
Mitglied
Hej Runesfar

Beitrag von Hans Christian Davidsen »

ja - på samme måde var det underligt, at der netop skulle en Günter Grass til at skrive »Im Krebsgang«, før det i den helt brede tyske offentlighed - og ikke mindst internationalt - blev legitimt at diskutere de tyske østflygtninges skæbne uden, at ord som Revanchist eller Die ewig Gestrigen fløj gennem luften.
I 1960erne, 1970erne og 1980erne var der dog også meget, der blev tiet ihjel i den vesttyske debat.
Og alligevel knap så underligt med »al den rummel«: Der kommer jo hele tiden nyudgivelser og nye filmatiseringer og dermed nye diskurser. Her er heller ikke meget nyt under solen.
Antworten