Sprachübung - sprogtræning II

Deutsche schreiben auf Dänisch &
Danskere skriver på tysk!
Kaellepot
Mitglied

Beitrag von Kaellepot »

Jeg mener "Spielklotz", also "legeklods" ?

Jeg tænkt om kædelig og kedelig....ahh...nu kan jeg husk igen !

TAK FOR DET !!! :P
Lippe 1
Mitglied

Beitrag von Lippe 1 »

Hej Kaellepot,

wenn ich auch nur selten mitmische, aber :

Du skulle skrive enten jeg tænker (Präs.) eller jeg tænkte (Imperf.) og husk er imperativ. Du skulle skrive huske (Inf.,Grundform).

Venlige hilsner
Günter
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej I alle!

De sidste to gange lavede vi meget meget dansk på danskursus. En del er jo ikke så interesseret at lære mere dansk. Måske talte vores lærer et alvorligt ord med dem? Hun mærker jo godt at vi "gamle dansker" har der ikke rigtig lyst mere.
Men jeg tror ikke, at det ville blive sådan - andre i gruppen er nu måske lidt udmættet - hihi!

Kærlige hilsener

Gabi
Ulli S

Beitrag von Ulli S »

Hej Gabi og allesammen,
@Gabi:
mit dansk er ikke så god at forstå i alt. :oops:
Jeg tænker, det er en vittighed?

@allesammen:
I forgårs kørte vi med vores campinvogn til Sindal-camping.
Parkpladsen blev til is og på pladsen var meget sne.
Vognen står nu overfor vores plads ved siden af vejen.
Vi købte i Hjørring ved en camping-tilbehør-butik en redskab-telt på dansk. 8) Vi har meget god fornøjelse!
Vi glæder os at lære mere dansk. :D
I torsdag vi har den næste dansk-kursus hos vores lærer (han er dansk)
mange hilsener
Ulli
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej Ulli!

Har I en sæsonplads på Sindal Campingplads?
Min mand og jeg elsker camping. Om sommeren holder vie ferie med et telt. Men hele året står vores campingvogn på en plads i nærheden af Wolfenbüttel. Pladsen hedder "Paradiessee". Det er dejligt der! Vi kører der hen næsten hver weekend (ikke om vinteren)

Jeg håber du forstår hvad jeg har skrivet.

Lærer du dansk på VHS? Hvor mange deltagere er I i gruppen?

Hilsen fra Gabi
katti

Beitrag von katti »

hej gabi, mange tak for dit svar. jeg er så traurig, det min kurs er til ende-zu ende ist.
her in stralsund er ikke mange mennesker, der -die- vil lære dansk :(
kursen begynner bare, -wenn- vi 10 folk -leute- er.
jeg håber, man kan all forstå :oops: ,hvad jeg skrev.

katti
tuppi

Beitrag von tuppi »

jeg er ked af det, at mit kursus er afsluttet nu.
her i stralsund er ikke mange mennesker, der vil lære dansk.
kurset begynder kun, hvis vi er 10 mennesker/deltagere.
jeg håber, man kan forstå det hele jeg skrev.

Hej katti,

her nede i Dresden er det det samme: Der er kun få mennesker, der vil lære dansk. Så det næsten aldrig lykkes at finde et kursus for viderekomne. Sproghjørnet her er jo en god mulighed for at øve sig i det danske. Men det er da også vigtigt at snakke lidt ...

Fortsat god fornøjelse! :D

Uta.
Ulli S

Beitrag von Ulli S »

Hej Gabi,
jo, vi har en saisonplads. Saisonen ved vare fra 1. April til 15.September, hvorved vi (fastligger, helårscampist) kan bruge campingpladsen også i den øvrige tid.
Vi er campister siden sidste år.
Vi besøgte Tversted fire gange i år (siden 1992) altid i sommerhus.
Siden vi bor i Nordfriesland (1996), ca 60 km fra grænsen, vi kører meget often til danmark, så det var for dyrt.
I September 2004 købte vi en LMC-Luxus 420 fra 1986 for prøve camping.
Nu glæder vi os til ny saisonen.
Når pladsen hedder ”Paradiessee”, det må være dejlig.
Hvor holder I ferie med teltet?
Vi lærer dansk siden September 2004 på VHS i Husum. Vi er seks personer og vores lærer er dansk.
Hvornår lærer du dansk?
Mange hilsener
Ulli
Ulli S

Beitrag von Ulli S »

Hej Katti,
Vi lærer dansk på VHS i Husum og vi er seks personer.
Prisen (fyrre Euro pr ti timer) er også kalkuleret på ti personer, men vi betale lidt mere.
Måske er der en mulighed, den fuld pris fordele på kursdeltager.
Mange hilsener
Ulli
katti

Beitrag von katti »

Hej Uta og Ulli,
hvorvor vil så mange mennesker ikke lære dansk?
Norsk og svensk er her meget fint besøge. Men det er en god Idé, at spørge -ich hätte beinahe spøge benutzt :roll: -
-ob- vi prisen kan fordele på kursdeltager.
Ja, det er rigtigt,det er for mig meget vigtigt på dansk at snakke. Jeg vid (weiß) kun så lidt (nur so wenig). :|
Hvorlangt lærner I dansk?
og:
Hvornår benytter man -all- og hvornår -hele-?
katti
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej katti og Ulli!

Jeg synes det kan man godt gøre - betale lidt mere. Vi skal være 7 på kursus. Vores gruppe er sammenlagt med en anden dansk-kurs. Vi er nu sammen 9 eller 10 år og det var altid meget sjovt. Men med de andre nu... de er ikke rigtig interesseret for at lære dansk og snakke mest på tysk! Det er for dyrt for mig (kursus koster 165 Euro - 30 aftener), så jeg ville holde op, når kursus ender i mai.

katti, jeg tror "alle" benytter du, når du siger "alle meine Entchen" og hele benytter du, når du siger "die ganze Woche, das ganze Jahr" .

Ulli - vi holder ferie forskellige steder i Danmark, dette her tager vi til Fyn. Ja, vores plads her er meget idyllisk. Vi har en sø, hvor man kan svømme, somme tider kan man se isfugle - og vir har en flagstang med en Dannebrog!

Hilsen fra Gabi
tuppi

Beitrag von tuppi »

Hej katti,

Norge og Sverige er jo to store lande med en mangefoldig natur (hav, bjerge, fjäll osv.), så det er flere mennesker, der rejser derhen end til DK.

Jeg ville skrive: Norsk- og svenskkurserne er oftere optaget (end danskkurserne).

Ja, det er en rigtig god idé at spørge om I prisen kan fordele på kursusdeltagere (flertal). Jeg kender denne mulighed også her på VHS.

”Jeg vid (weiß) kun så lidt (nur so wenig).” > Jeg ved ikke, om man kan sige sådan. Måske formulerer du det lidt anderledes: Det er endnu ikke så meget, jeg kan sige på dansk. - Men det bliver bedre og bedre, lidt efter lidt. :wink: Jeg har lært dansk i ca. 13 år ... med pauser indimellem.

hel = ganz, det hele = das Ganze

Hilsen – Uta.
katti

Beitrag von katti »

Hej Uta og Gabi!
Jeg læste "Blöder Dänischkurs" fra dig. :? Vi taler 45.90 for 30x1 1/2 time. det er en stor forskel (oh hedder det store eller stor?)
Vi er 4 deltagere. Jeg troede ( skal være Datid fra tro :? ) deltager_ er flertal. Hedder flertal bestemt: deltagerene??

Det er fantastik(t), når I mig korrigerer :!:
Jeg mærker også, det jeg mange forstår ved læse -eller at eller andent.
ich merke auch, dass ich viel verstehe beim lesen.
Men selv skriver, der er svær :x
Aber selbst schreiben, dass ist schwer.
Hvorlangt kan I med danskerne snakke?
Seit wann kænnt ihr mit den Dänen sprechen?
katti
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej katti!

Jeg synes også at det er en stor lykke at der er nogle, der kan rette vores bidrage. Jeg er ikke så sikker på dansk at jeg ville gøre det.
Men, katti, det hedder "betaler" (wenn Du etwas bezahlst) Når du "taler" snakker du (sprichst Du).

Og du kan snakke på dansk lige nu!!!! Snakke, snakke, ikke tænke! Øvelse gør mesteren! Wenn Du über ein Wort stolperst und erst lange überlegst, stutzen Deine Zuhörer. Så er ikke bange at lave fejl.

Da jeg begyndte med kursus, snakkede jeg danks i ferien. Og det blev bedre med hver ophold i Danmark.

Gabi
tuppi

Beitrag von tuppi »

Hej katti,

du skriver, det er fantastisk_ , hvis vi korrigerer dine tekster. Tak. :wink:
(hvis > wenn als Bedingung, falls
når > wenn/wann)

en stor forskel – den store forskel
(et stort bord – det store bord)

en deltager – flere deltagere – deltageren – deltagerne

Jeg bemærker (eller: lægger mærke til) også, det > at jeg forstår mange > meget ved læse > af det jeg læser.
(Ich bemerke auch, dass ich viel von dem das ich lese verstehe.)

”Men selv skriver, der er svær“
Men det der svært at skrive selv noget.

”Hvorlangt kan I med danskerne snakke?”
Siden hvornår kan I snakke med danskerne?

Det er et godt spørgsmål. :wink: Det udvikler sig lidt efter lidt. Først kan man købe noget hos bageren ... senere kan man snakke lidt ”small-talk” med nogen ... og så forstår man også noget af det danskerne siger ... nicht aufgeben ... redenredenreden. :D:D

Hilsen – Uta.
Antworten