Er det en fordel at være dansk statsborger?

Fragen und Tipps: Bürokratie, dänisches Recht, usw.
Antworten
Ulla Trantel

Er det en fordel at være dansk statsborger?

Beitrag von Ulla Trantel »

Hej,

når min datter om kort tid fylder 16 får hun automatisk tysk Personalausweis, da hun har tysk far og vi er bosiddende i Tyskland. Hun spekulerer nu på, om hun overhovedet vil være tysker, og der skal nu tages en beslutning. Hun er stolt af at være (halvt)dansker men er dog født og opvokset her men taler og skriver næsten perfekt dansk.
Bortset fra at hun ikke senere kan vælge ved folketingsvalg eller Bundestagswahl (hvis hun bliver dansker og bliver bosiddende i Tyskland) er der så andre ting i kan komme i tanke om, som er vigtige at tage med i overvejelserne? Hvis hun f.eks. vil studere senere, falder hun så ind under Ausländerquoten på universiteterne? Eller hun beslutter sig til at studere i DK, kan hun så få SU når forældrene bor i Tyskland?
Og hvordan er det i DK med indkaldelse til militæret, bliver piger også indkaldt?
Der er sikkert mange flere emner, man er nødt til at tage op til overvejelse i den forbindelse, og hvis i har nogle erfaringer med emnet, ville vi være glade for at høre fra jer.
Hilsen Ulla
Zuletzt geändert von Ulla Trantel am 14.10.2003, 21:41, insgesamt 1-mal geändert.
evi jensen
Mitglied

Beitrag von evi jensen »

hej ulla,
hvis hun vil dyrke elitesport, så skal hun vist være dansk statsborger. ellers har jeg boet her som tysk statsborger uden gener, dvs jeg kunne få su, efter at jeg havde boet og været gift i dk med en dansker i to år (eller arbejdet i dk i to år), jeg kan deltage i kommune og amtsvalg og selvfølgelig i eu valg. folkeafstemninger må jeg dog ikke deltage i.
men det er heller ikke endnu hun behøves at bestemme sig, først når hun er 18, og så kan det vist udskydes lidt endnu. måske findes til den tid allerede noget der hedder eu - statsbogerskab?.
en personalausweis har jo ingenting med statsborgerskab at gøre, mine drenge har også hver sin kinderpas, men er både dansk og tysk statsborger.
hej hej
evi, dk
Zuletzt geändert von evi jensen am 15.10.2003, 07:18, insgesamt 1-mal geändert.
Ursel
Mitglied

Beitrag von Ursel »

Hej Ulla!
Hvorfor vil hun overhvedet välge kun eet statsborgerskab, naar hun uden problemer kan have to???
Saa hvidt jeg ved accepter baade Tskland (der er jer bomsikker paa!!!) og DK to statsborgerskabe, naar de er MEDFÖDT!
Og de er det jo i din datters tilfälde, ligesom f.ex. i mine börn. Og jeg vil da altid fraraade dem at välge noget fra, som ikke koster dem noget og kan maaske väre nyttig paa et eller andet tidspunkt.
Mine börn föler nu virkelig de er to-dele, d.v.s. min store datterb liver gal naar man kalder hende halv-tysk og halv-dansk, hun betragter sig selv som hel-tysk og hel dansk
I mine öjne har det osaa meget at göre med sin egen identitet og sine rödder.

Men alligevel - retten er saadan, at de har de to statsborgerskabe, saa behold dem da og vent, om der kommer ulemper ud af det, som I (HUN!) ikke kan bäre --- saa synes jeg det er tidligt nok at välge fra!

Held og lykke med beslutningen! Ursel
Zuletzt geändert von Ursel am 15.10.2003, 09:49, insgesamt 1-mal geändert.
""Den virkelige opdagelsesrejse går ikke ud på at finde nye lande,
men at se med nye øjne."

---------------------------------------------------------Marcel Proust
...
Lene

Beitrag von Lene »

Hej Ulla!
Jeg har også 2 børn, der er født i tyskland med tysk far og mig som dansk mor! Vi bor så godt nok siden 1995 foreløbigt i DK. Jeg kan fortælle dig, at der i børnenes danske pas (de har både dansk og tysk pas) står skrevet:
"Dansk statsborger, der er født i udlandet og aldrig har boet i danmark, taber sin danske indfødsret ved det fyldte 22 år. Dog kan det ved kongelig resolution tillades, at indførdretten bevares. Såfremt den danske indfødsret ønskes bevaret, må ansøgningen herom indgives gennem en dansk diplomatisk eller konsulær repræsentation snarest efter det fyldte 21. år og senest inden det fyldte 22. år."

Som du kan se, har du et par år endnu. Det tyske statsborgerskab mister hun ikke lige pludseligt (er hvad jeg har fået at vide hos Ausländerbehörde i HH). Så spis bare brød til, og se så hvad hun selv ønsker om 5 år :-)

Jeg mener hverken der er fordele eller ulemper ved nogle af delene. Dog skal man huske, at hvis man i tyskland bliver enke og evt. har ret til 60% enkepension, tilfalder det kun tyske statsborgere (spørg mig ikke, hvordan de kan tillade sig det, men det er hvad jeg har fået oplyst som dansker).

Hilsen Lene
Zuletzt geändert von Lene am 02.11.2003, 21:52, insgesamt 1-mal geändert.
Ursel
Mitglied

Beitrag von Ursel »

Hej Lene!
Det med enkepension kun for tysker har jeg aldrig hört noget om og det kan jeg faktisk heller ikke forstille mig, hverken jeg ellermine tyske bekendte som jeg fik spurgt.
Skal en udenlandsk enke, bosat i Tyskland, saa faa bistandshjälp istedet for (hvad maaske ikke gör den store forskel, okay), eller bliver hun brandt med det samme?
Nej, der maa du tage fejl.

Vel nok findes der nye regler siden 2002, dem kan jeg gerne öffentligt göre - men det der med enkepension er ikke berört om du forklarer det.
Har du en kilde hvor du har det fra????

Interesserede hilsner fra Ursel, tysker i DK
""Den virkelige opdagelsesrejse går ikke ud på at finde nye lande,
men at se med nye øjne."

---------------------------------------------------------Marcel Proust
...
Antworten