Sprachübung - sprogtræning II

Deutsche schreiben auf Dänisch &
Danskere skriver på tysk!
Steffie23
Mitglied

Beitrag von Steffie23 »

Hej allesammen,

I går jeg køber Ørnen på tysk. Nu jeg har Ørnen på DVD i Tysk og på DVD i Dansk. Desværer der er ikke en DVD med Dansk og Tysk. Jeg forstår ikke hvorfor det så er. Jeg skriver til ZDF og svarer er. Der er ikke nok efterspørgel . Ha Ha.
I Forumthread litteratur & film er en meningsmåling /fra mig) derfor.

Macht bitte mit. vielleicht gibt es dann eine Möglichkeit wegen der DVD. Wer die Antwort vom ZDF haben möchte er kann sie im Thread Der Adler/Ørnen nachlesen.

:wink:
:wink:

Hej Hej

Steffie
sød pige
Mitglied

Beitrag von sød pige »

Hej allesammen,

@ Vilmy
meget tak for din hilsen.
Jeg har en smulle mindre arbejde nu fordi min kollega er tilbage
bar min overordnet er i ferie nok.

Jeg har en lille spørgsmål og måske du kan hjælpe mig.
Hvis jeg vil sige "zu schreiben" hedder det for at skrive og bare for skrive
oder ganz anders :oops:
Mange tak i forvejen. :D

@ Ulli
hvor er du :?: Hvad er med din god forsæt :?:
Jeg tror du er færdig med poolen og nu du har ikke nogen tid mere for
at skrive her :mrgreen:

@ Nullermand og Heide
velkommen tilbag og meget tak for jeres historie det er meget
spændende for at læse :D

Så pausen er næsten forbi.
Jeg ønsker jer alle en dejlig dag.
Venlige hilsener
Uschi
Requiem for a Dream
Mitglied
Beitrag von Requiem for a Dream »

*zitttttttter*
:mrgreen:

okay.. Det er min første Post på dansk og... eh, ja, en lille præsentation af mig selv:

Jeg hedder Daniel, og kommer fra de syd af Tyskland, de lille "Allgaeu".

Jeg lær dansk siden to uger.

(Ich trau mich schon fast nicht mehr yu schreiben ^^ ; Angesichts der ganyen Fehler die ich wahrscheinlich noch gar nicht kenne ^^ ; Mensch is mir das peinlich^^ )

hilsen,

Daniel

*puh* :mrgreen:
"Jeder Augenblick, jeder Gedanke kann der Anfang eines Aufbruchs sein"
Dänemarkfans
Mitglied

Beitrag von Dänemarkfans »

hej Daniel!

velkommen!

ich bin auch neu hier und es ist keine schande, wenn man hier was falsches schreibt. du wirst korrigiert und das hilft dir ungemein.

es ist noch kein meister vom himmel gefallen!

hilsen

grit
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Først af alt: velkommen, Daniel. Jeg håber du har det godt hos os.

Gut, dass du hier bist, Daniel, wenn du Lust hat, Dänisch zu üben, bist du hier genau richtig.

Brauchst du Hilfe? Bitte sehr:
Det er min første Post på dansk
Dette er mit første indlæg på dansk (Beitrag= et indlæg)

og... eh, ja, en lille præsentation af mig selv:
perfekt!

Jeg hedder Daniel, og kommer fra de syd af Tyskland, de lille "Allgaeu".
...fra Sydtyskland, fra Allgäu.

Jeg lær dansk siden to uger.
Jeg har lært dansk i to uger. (Du sprichst von einem Zeitraum, daher die førnutid = har + Partizipium Perfekt).

hilsen,
perfekt!

Rigtg flot, Daniel. Bare bliv ved!

Hvor heldig kan man være. Det var vist drengestrege. Pladen blev fundet en kilometer væk af en knallertkører, som jeg mødte, lige da jeg ville bestille en ny nummerplade. Afmonteret & smidt væk.. :? Jeg havde ellers lige været hos Volvo for at få den forreste plade monteret på bagklappen; nu kan jeg få dem begge to monteret igen :D .

Ja, Heide,
du har ret. Og sine sætninger var ikke så slemme. Se her og sammenlign selv:
Sandsynligvis ville din være Volvo stjålet i Tyskland; i Danmark stjal de kun nummerpladerne. Du kunne prise dig lykkelig at bilen stadig var der. (Det er bare en alt for kompliceret konstruktion for de fleste danskere, som hader konjunktiv.)

Her skinner solen idag, og det er jeg glad for, fordi mine træer står i mudder (det var alt for megen regn).

Nicola,
man må godt køre med en nummerplade, bare man bestiller nr. 2 igen. Danske nummerpalder har jo ingen klistermærker (indregistrering = Zulassung).

Grit,
hvor godt at høre fra dig. Og ja, det er bedre. Se her:

Jeg skriver på dansk, endelig.
Vi købte en ordbog i går. (Hier heisst es "vi købte en ordbog i går" weil du einen Zeitpunkt mit im Satz hast. Du kannst acuh das Resultat betonen und "vi har købt en ordbog" schreiben, dann aber ohne "i går".)
Jeg gå sidste gang "kurs1" i dag.
Jeg går for sidste gang til "kurs 1" i dag.

Så jeg skal mig sig til rette.
???

Men jeg har Jer!
Meget tak!
Mange tak!

kærlig hilsen!

Steffie,
jeg kan godt forstå at du gerne vil have Ørnen på dansk, men i mine øjne er det spild af energi og tid at se Ørnen på et andet sprog end dansk, hvis man vil lære sproget; det lærer man ikke noget af. Man skal kun se filmen på dansk med tyske tekster i stedet for. Man kan slet ikke få nok af danske lyde, hvis man vil lære sproget. Når det er sagt, må jeg indrømme, at jeg var stor tilhænger af Zweikanaltonsystem; der kunne man slukke for det tyske lydspor.

Uschi,
godt du har lidt mindre arbejde.
Zu schreiben heisst "at skrive". Um zu schreiben wäre "for at skrive".

Så, tilbage til mit skrivebord!

Kærlige hilsener til Jer alle!
Zuletzt geändert von Vilmy am 29.06.2007, 20:42, insgesamt 1-mal geändert.
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

vilmy, der var du heldig med din nummerplade, jeg var desværre knap så heldig: en eller anden har smadret min bils glastag! Taget er ikke helt i stykker (dvs. hvis det var en biltyv, så lykkede det ikke for ham at komme ind i bilen) men nu har taget tusinde små revner. I værkstedet sagde de, at man kan ikke skifte tagets dele enkeltvis - og det er en tredelt glastag - altså skal hele bilens tag skiftes! :(

Men jeg tror ikke, det var en biltyv - det var bare meningsløst hærværk, som sædvanlig. Jeg er engang mere træt af at leve midt i en storby! :?

Men nu har jeg fuldstændigt glemt at sige: Velkommen Daniel !! Det var godt der kom en mand til - jeg stod jo næsten alene her med alle de piger. :wink: :mrgreen:

Ja, og så kom Novasol i dag med den lidt kryptiske meddeling, at der er væltet et træ på vores grund i Lohals og at træet ligger på terrassen nu. Og at servicemedarbejderen, som har været der mener, at træet er ikke fuldstændig knækket men skal opbindes igen. Hæh? Vi har ingen opbundne træer, så må der være tale om vores meget gamle (og indtil nu meget dejlige) blåregn. Nu skal vi se at komme derhen om weekenden for at se, hvad vi kan redde.

Steffie, jeg vil helst se Ørnen på dansk og gerne med danske undertekster, så kan jeg lære mest. Jeg har lige set Anna Pihl, for første gang på tysk. Jeg ved, det er ikke så godt som Ørnen, men trods alt ville jeg Anna også hellere se på dansk.

Vi ses,
Nullermand
Andreabulli
Mitglied
Beitrag von Andreabulli »

Hej allsammen,
lille hilsen fra mig,
jeg har begynde kælder ut til rydde.
Jeg har boet her 6år og fra min mand stå en mængde karton,
men mænd kunn sig dårlig fra ting skille :x
Og jeg mine hvad man 6år ikke behøve kunne væk :!:

@ Daniel Velkommen

@ Nullermand,
forhåbentlig kunne I meget redde, jeg trykt de tommelfinger

hilsen
Andrea
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Haj Nullermand,
øv, æv og atter øv; hærværk er bare SÅ irriterende & dyr! Se nu at få det arbejde heroppe og flyt til Lohals! Skal du vente på taget, eller kan det skiftes med det samme? Jeg fiorstår så godt at du endnu engang føler, at du er træt af storbylivet!

Og velkommen i klubben. Mit ene æbletræ havde lagt sig til ro, da jeg kom hjem fra arbejde i går eftermiddags. Det stormede, og, værst af alt, jorden var virkelig en omgang mudder, så træerne, som jo blev plantet i 2003/04, kunne ikke holde sig fast i jorden mere.
Jeg købte nogle gummirem med det samme og tøjrede træet og et par andre træer lidt, men kunne ikke få dem helt oprettet. Så ringede jeg til min gartner og bad ham kigge på treæerne. Nu er de sikret, men vi skal have 150 cm pinde igen til at holde dem og tøjre dem igen.

Andrea,
jeg kan godt forstå at du er begyndt at rydde op i din kælder. Når du har boet der i 6 år og ikke har haft brug for de ting, skal de bare væk.

Pænt af dig, at du krydser fingre for Nullermand.

Så, lidt arbejde venter, et par mails, som ikke kan vente til i morgen,

KH vilmy
Dänemarkfans
Mitglied

Beitrag von Dänemarkfans »

Vilmy, du få mine email i går :?:

hilsen

grit :mrgreen:
Steffie23
Mitglied

Beitrag von Steffie23 »

Hej allsammen

@vilmy
Jeg køber Ørnen-DVD på dansk i mene Københavnferie (i sudster April) ved FONA. Og jed vider det lærer dansk på Ørnen-DVD samger/koster meget energi og tid, men hvis du har ikke andre mulighed til lytter dansk. Eller vider du en hørercd(?). jeg har kun mene sprøgetkurscd og det er mig for lidt.

@ Nullermad
Ja de metode to sår Ørnen på dansk med dansker undertekster kender jeg men de skriver ikke det heller samtaler fra skuspillere.

I går jeg sår Anna Pihl på tysk i ZDF. Det ZDF køber 16 afsnitner(?) fra det serie. Ørnen er bedre men der er trods all godt. I to uger jeg har ferie det glæder mig rigtig.

Hej Hej

Vi ses

Steffie :)
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Nej Grit, det gjorde jeg ikke, men jer har sendt dig en anden mailadresse med PN.

MVh vilmy
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

Vilmy, jeg skal ikke kun vente på taget, men også på et bestemt værktøj man bruger for at skifte taget. Dette værktøj (Richtlehre ?!) skal efter værkstedets oplysninger være næsten så stort som min bil :shock: og skal lånes fra Audi-værket. Indtil nu fik jeg ingen bestemt dato - jeg skal bare vente. Men jeg kan jo trods alt køre med bilen, den er heldigvis ikke utæt.

Steffie, jeg tror jeg forstår ikke rigtig hvad problemet er :oops: . Du har jo allerede DVDerne såvel på dansk som på tysk - hvorfor vil du nu gerne have et tredje sæt DVDer? Men jeg må indrømme, at jeg heller ikke forstår, hvorfor Vilmy skrev, at man lærer ikke noget af at se filmen på dansk :shock: - det tror jeg helt bestemt man gør. Og Vilmy, du skrev jo også, at man skal høre de danske lyde så tit som muligt. I hvert fald ville jeg være helt tilfreds med Ørnen på dansk - og så helst med danske undertekster. Jeg synes det gør ikke noget, at teksterne er lidt forkortet, bare man kan følge med handlingen. :D

Niels skulle komme tidligt hjem i dag - men glemte, at de danske og svenske skoleferier begyndte i dag. Nu står kan i kø, syv kilometer fra Rødbyhavn. Når han først er i havnen kommer han med på den næste færge, pga. sin bro-bizz-fidus med indbyggede reservering. Men det bliver nok sent igen i dag... :?

Jeg kigger ind senere,
vi ses
Nullermand
katti

Beitrag von katti »

God aften allesammen!Hvem vil gerne ha' et glas cidre? [img]http://www.cosgan.de/images/midi/musik/l050.gif[/img]

Klasserejsen er forbi nu. Jeg var meget træt, men rejsen var alligevel perfekt. Børnene har haft mange sjov og vejret var også helt i orden. Kun den sidste feriendag begyndte det at regne, men der var rejsen jo forbi.
I aftes var min sidste danskkursusaften og nu venter vi igen.
Men nu kommer først ferien. Men her skal børnene endnu løbe til skole i 2uger. (Hjælp! er der alle orde på sine rigtige pladser?)
Vi ses senere!
katti
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Ups, Nullermand, der fangede du mig.

Ja, det skrev jeg, men jeg mente at det var spild af tid at se Ørnen på et andet sprog end dansk :oops: :oops: :oops: .

Undskyld!

vilmy
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej allesammen,
her i sproghjørnet sker mere som hos mig i det sidste dage. Det var lidt kedelig, kun regnvejr og massevis kontorarbejde.

>Vilmy,
man kan altid regne med dig. Tak for hjælpen.
Jo, nu har jeg haft ret en gang. Jeg glælder mig, at du har dine nummernoplader tilbage. Det var sandelig en overraskelse, at du kom lige forbi og mødte knallertkøreren. :)

> Stakkels Nullermand,
jeg forstår dig godt, fordi jeg selv kan ikke forstille mig at bo i en storby.
Det blive bestemt rigtig dyrt at skifte glastaget med dette special-værktoj.

> Katti,
tak for tilbudet. Hvornår kommer du forbi med cidren?

I dag har vi haft nogle solstråler og så var jeg på svømmetur igen. Det var meget dejligt og jeg håber, at jeg kan forsætte i morgen.

Vi skal passe på nabors han-kat igen. Men den dumme kat komme næsten alle dage med en halv-spiste mus. Resten af musen liger så foran vores yderdør og vi skal den fjerne. Ihhh...... :shock:
Nullermand, hvad er du heldig med din stue-tiger. :mrgreen:

Nu er læse- og tv-tid hos mig. Katti kommer ikke forbi med cideren, så skal jeg selv hente et glas hvidvin og hygge mig i lænestol.

Måske kommer jeg forbi senere.
Vi snakkes ved
Heide
Zuletzt geändert von heide am 29.06.2007, 21:54, insgesamt 1-mal geändert.
Husk at smile før du sover, så går dagens surhed over.
Antworten