Da jeg flytter til Tyskland her til sommer i 5 mdr., håber jeg at I kan give mig nogle gode råd ang. sygeforsikring.
Min situation er den at jeg har fået lov af min udlejer at fremleje min ungdomsbolig i perioden. Dette betyder dog også at folkeregistret ikke kan have mig registreret på denne adresse, da jeg ikke har fuld rådighed over bopælen i DK = intet gult sygesikringskort eller EU-sygesikringskort til mig.
Jeg ved at ligeså snart man får et arbejde i Tyskland, bliver man indmeldt i det tyske sygeforsikringssystem. Men da jeg ikke har fundet noget arbejde endnu er jeg dermed ikke berretiget til tysk sygeforsikring.
Er der nogle der ved hvad man kan gøre nu hverken det danske eller tyske sygeforsikringssystem vil forsikre mig? At tegne en forsikring hos et dansk forsikringsselskab har jeg selvfølgelig overvejet, men jeg ville helst undgå at bruge ekstra penge på dette.
Jeg havde forestillet mig at undersøge om jeg kunne skifte folkeregister-adresse til min fars bopæl samtidig at fremlejen finder sted, hvilket ville give mig ret til det gule sundhedskort og det blå EU-sygesikringskort - bare indtil jeg finder et job i Tyskland.
Jeg håber meget at I ahr nogle svar til mig. Alle tanke og ideer er velkomne...