Sprachübung - sprogtræning II

Deutsche schreiben auf Dänisch &
Danskere skriver på tysk!
sækkepiber
Mitglied

Beitrag von sækkepiber »

Hej allesammen,

postbudden bragte Matador 1-4 i dag. Nullermand og Gabi, tusind tak igen!

Så jeg skal købe en DVD-afspiller før weekenden, ikke kun på grund af Matador: Jeg har just faet Herr der Ringe 1-3 på DVD som fødselsdagsgave. Desuden er det nogle uger siden vores videobåndoptager har været i stykker.

Hvis jeg kan ikke snart finde en god og ikke dyr appart, jeg kan altid har første dosen med hjælp af min laptop. :wink:

@Vilmy: Tak skal du har for rettelsen!

Her hos os var det en fint dag med meget solskin. Tina og jeg nød aften i haven

Jeg er meget træt og hører min seng råbe.

God nat,

Ralf
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Ingen rettelser til morgen, men gode tips mod husmår efterlyses!

vilmy
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej vilmy,

ganske kort (jeg har travlt): hvis husmår og mår er det samme - prøv hundehår. Når du kender en som har en langhåret hund, bed ham at få håret næste gang, han kæmmer eller klipper hunden. Placer håret der, hvor måren kommer ind i huset og der, hvor han vil bygge sin rede. Det hjalp i Lohals i de sidste år og en ven med hus på landet her ved Hamborg har nu i dette år også prøvet metoden - og det virkede med det samme, efter han har haft en mår boende under taget i mange år.

Vi snakkes ved i aften,
kærlig hilsen
Nullermand
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej kære venner,

regnen styrter ned lige nu.
[img]http://www.cosgan.de/images/smilie/verschiedene/s065.gif[/img]

Rigtig fint sommervejr - haha. :wink:

Heide - tak for Matador!!!!

Og Nullermand - selvfølgelig har du ret! Ralf ved jo lige nu slet ikke noget om familierne i Korsbæk.
Så er det bedre vi snakker ikke så meget om det - indtil han er infeceret

Ralf - god fornøjelse!!! Når du indstiller undertekster kan du virkelig godt følge med. Jeg synes jeg havde ikke klaret det uden.

Hilsen
Gabi
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej allesammen,

også fra mig kun en lille hilsen i aften.
Jeg har meget travlt, arbejder stadig som sygeplejerske her hjemme.

Vilmy,
alt hvad Nullermand har skrevet kan jeg bekræfte. Ta’ hundehår under tagsten og måren vil ikke komme tilbage. En anden mulighed er, nun weiß ich nicht, wie es auf dänisch heißt. Daher schnell på tysk. Also, „Klo-Duftsteine“ sein die Alternative. Diese Dinger, die nach Zitrone o. ä. riechen.
Diese Methode wurde uns von einem Jäger empfohlen. Dvs. vi har haft begge to, hundehår og Klosteine under tagstenen. Begge dele er muligt. Men desværre ved jeg indtil nu hvad virkede bedre.

Jeg skal smutter nu.
Hvis mind mand har det ikke bedre indil i morgen skal han til en speciallæge eller blive indlagt i sygehuset.

Ha’ det godt. Vi ses i morgen.
Heide
Husk at smile før du sover, så går dagens surhed over.
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

Heide, så ønsker jeg igen en god bedring for din mand, og især en hurtig bedring, så Jeres ferie kommer ikke i fare - men måske er det jo lige det, han har brug for: ferie!

Undskyld, men da du skrev om „Toiletten-Duftsteine“ kom jeg til at grine, fordi jeg kom i tanke om noget, jeg oplevede for mange år siden i en WC på banegården i Niebüll. Jeg skulle tisse, stod foran urinalet med en grøn „Toiletten-Duftstein“ deri, og én havde skrevet på væggen: „Bitte nicht an den grünen Bonbons lutschen!“ :mrgreen:

Om disse ting hjælper mod mår ved jeg ikke, jeg har ikke hørt om det før. Jeg ved bare, at det hår jeg får fra min vens Briard-hund, lugter så stærkt, at det er rigtigt væmmeligt at transportere posen, selv om den er lukket meget godt, 4 timer i bilen. Jeg kan godt forstår, at måren ikke vil bygge sin rede hvor det lugter sådan - men for ham betyder lugten nok hellere, at han er i fare, og derfor bliver han væk. Det fungerer iøvrigt også i biler: hæng en lille sæk med hundehår under motorhjelmen (men pas på, at den ikke hænger et sted, hvor det bliver for varmt) - så bliver måren væk fra bilen. Det gode råd fik jeg desværre først efter en mår havde beskædiget min bil. :|

Til sidst om vejret: efter en dejlig formiddag begyndte det at regne - og det regner stadigvæk, uden pause! Katten er sur (hun forstår ikke, at jeg nægter at åbne døren til altanen) og sidder i entreen og brokker sig højlydt. Jeg må heller ikke røre hende - jeg har jo skyldt i hele hendes misere. :roll:

Sådan, I kære, tid til at læse lidt,
kærlig hilsen,
Nullermand
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej mine venner,
det kommer slet ikke på tale!
En dag uden indlæg :shock: - hvad sker der :?:

Jeg tror I har alle lige så en fint sommervejr som vi har hernede - sidder ude i haven eller på terrassen. :mrgreen:
Eller er der nogen ude på stranden eller igen på vejen til Lohals for at slå græsplænen :mrgreen:

Jeg ville kun sende en lille hilsen til jer og ønsker jer en solrig weekend.
Ha' det godt og kærlig hilsen
Heide
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej,
en lille hilsen herfra efter en dejlig dag udenfor med barnet.

Pas godt på Jer selv, jeg vender tilbage i morgen,
vilmy
muldvarp
Mitglied

Beitrag von muldvarp »

Hej venner,

uha da da... én hel dag uden et eneste indlag... jeg er medskyldig!!! Det må aldrig ske igen.

Nu er vi tilbage fra alle vores ferieaktiviteter - for det meste sejlads og jeg må blive jer nogle ferieberettelser skyldig for i dag, fordi det er sent og så er der også noget, jeg skulle bare skrive i en anden tråd...

Kan i holde nodet oppe til jeg skriver igen

jeres sprogven muldvarp
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

Heide - nu er jeg afsløret :oops: . Ja, vi var i Lohals og slog græs. Det var også lejerskifte i dag og sidste gang vi var der havde jeg set, at lejerne som skulle afrejse i dag havde „omdekoreret“ huset. Der stod nemlig nogle af husets møbler i annekset, og anneksets indhold stod delvis udenfor i haven. Jeg var ikke sikker, at det hele ville komme på plads igen efter en tre ugers ferie og ville derfor gerne selv komme derhen dengang og måske rydde lidt op. Men jeg må sige: huset var som før, næsten alt var på plads og der var rigtig godt rengjort. Men det sidste skyldes måske Elly, Novasols rengøringsdame, som vogter over huset som om det var hendes ejet. Vi er meget heldige med Elly (og hendes mand, Karl), de er begge to pensionister og tjener lidt ekstrapenge med husrengøring for Novasol, men de tager deres job utrolig alvorligt. Vi har besøget dem engang i deres hus, og jeg tror, hun vil have det så pænt og rent i vores hus, som hun har det i hendes.

Jeg var jo lidt ked for vores gæster, som havde booket årets tre dyreste uger, og havde sådan et dårligt vejr. Men i gæstebogen læses det helt andet: gæsterne „havde hver slags vejr“ men var helt begejstret af huset, af haven (med frugt og bær i overflod) og af øens nordlige del overhovedet. De har været på Møn og Bornholm før, og var lidt overrasket, at Nordlangeland er så dejlig. :D Det glæder mig meget!

Da jeg ikke skulle rydde op i huset kunne vi nå vores havearbejde inden de nye lejere ankom, og sådan er det jo bedst. Derefter kiggede vi lidt omkring, først i Lohals og derefter i Svendborg havn, hvor Niels viste mig det gamle træskibsværft, hans oldefar har grundlagt og som ejes af hans fætter i dag. Det var sjovt for os begge to - Niels fortalte nogle historier han kom i tanke om, da vi strejfede rundt på værftet - hvor han som dreng tit har leget med sine fætre. I Svendborgs Museumshavn så vi så nogle gamle træskibe, hans farfar har bygget. At vandre rundt i Svendborg med Niels er for mig som en rejse i tiderne - jeg elsker det! :D

Ja Heide, det er blivet lidt stille herinde - men det er jo klart efter en lang periode med regnvejr. Nu er de alle udenfor - Gabi er sikker på campingpladsen (camperingspladsen?), Vilmy med datteren ved stranden, nogle andre i deres haver. Og om aftenen kan alle, som bor på egen grund, endelig grille - det bliver jeg snydt for i år. Mit næste, længere ophold i Lohal kan tidligst være i oktober, og dér vil jeg nok tænde ovnen, ikke grillen. :|

Men sig mig nu, Heide, er alt i orden igen med din mand? Du lyder ikke som om din ferie er i fare, derfor håber jeg, at han har det godt igen og er ikke indlagt :?:

Vilmy, vi passer på os - er der sket noget (det håber jeg ikke) - men du lyder lidt alvorligt :?: :!:

Kærlig hilsen
Nullermand
Berndt

Beitrag von Berndt »

Hej Nullermand og Heide:

Eine kleine Erklärung :arrow:

Nullermand:
Heide igen - er marengs sådan noget som baiser?
Heide:
jo, marengs er baiser. Jeg har ekstra slået op i ordbogen efter "baiser" og fandt "marengs". Det lyder lidt mærkeligt, eller ej ?
Det er en sjov historie. Tyskerne og østrigerne har åbenbart valgt det franske ord baiser.

Danskerne har dannet ordet marengs, der (som man jo ofte oplever) er en misforståelse/forvanskning af det franske ord méringues, som er franskmændenes betegnelse for disse kager. Opskriften skulle nemlig stamme fra byen Mering i Østrig (altså: meringer = méringues = marengs = baiser :!:).

Ich habe [url=http://www.silvana.at/rezept_102.html][hier][/url] etwas gefunden.
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej allesammen,
en kort søndagshilsen til jer

tak til Berndt,
for forklaringerne om "marengs". Så var det ikke helt forkert, der jeg skrev at det lyder mærkeligt.

Nullermand,
ja, vores ferie er stadigvæk i fare. Min mand har det ikke godt efter nogle besøg hos speciallægerne, sprøjter og mange tabletter. Jeg ved ikke om vi kan rejse, men det er i mellemtiden mindere væsentligt. Han fik en stærk sprøjte i morges, von der ich mir mehr versprochen hatte.

Måske kommer jeg tilbage senere, skal nu først lave aftensmad.
Kærlig hilsen
Heide
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej,
her er jeg igen. Nej, det er ikke noget alvorligt, men det var bare for meget de sidste par dage. Ting, der går i stykker, bilen, der for 3. gang bliver liggende, fordi de kvajpander i min by ikke kan reparere biler ordentlig (og en 6000 kr. regning), en overdosis familie. Vi skulle bare slappe af de sidste to dage, så vi var i Zoo i går ig derhjemme i dag, hvor datteren også tog sig en tre timers eftermiddagslur, så moderen kunne læse sin tykke bog færdig.

Undtagelsen var en god bog...på en måde, idet den berører meget relevante problemstillinger, nemlig mobning. Men jeg bryder mig ikke om namedropping; det er bare for plat. En bog bliver ikke bedre fordi den indeholder bestemte personnavne eller navne på tidsskrfiter. OG sproget var heller ikke så speciel. Den kunne godt have været 300 sider kortere.

Heide, jeg krydser fingre for din mand og Jeres ferie.

Nullermand, kunne du komme frem? Da vi kørte til Givskud i går var der megen tafirk på vejen, og kun hver 10. bil var ikke tysk. Så jeg kørte af i Bramdrupdam og tog landevejen. Jeg må dg indrømme, at 3 ud af 4 tyske biler forsvandt ved motorvejdskrydset til Esbjerg.

Så, vi nyder aftenen,
vilmy
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej!!!!

Det var en dejlig weekend på campingpladsen!!! Meget roligt und afslappende!
Vi svømmede i søen - ellers gjorde vi ingen ting!!!

Jeg læser jeres indlæg i morgen.

Håber I alle har haft en god weekend og begynder ugen med ny styrke!

Hilsen
Gabi
Nicola
Mitglied

Beitrag von Nicola »

Hej allesammen,

der er jeg igen. Steen er tilbage i Danmark, så sidder jeg her nu alene og føler mig lidt bedrøvet og ensom :( .
Men i det mindste har jeg mere tid nu til at skrive her :wink: .

Heide, det lyder ikke så godt hvad du skriver om din mand. Jeg tænker på jer og håber at han har det snart bedre og at I kan jo nok holde ferie!!
Også du vilmy lyder ikke så begejstret af dine sidste dage. Håber at også du vil være i godt humør snart igen.

I morgen begynder skole igen. Den lille pige skal gå til samme skole som sin søster fra i morgen. Søstren er ikke så betaget af det, hun vil ikke køre med hende...men måske er det normal :roll: .

Og [url=http://img.photobucket.com/albums/v637/SweetMidnight/Jokes/meeoooow.jpg]her[/url] har jeg fundet en sjovt billede til vores sækkepiber - meeoooow :mrgreen: - håber du kan lide det, Ralf :wink: .
Jeg fik brochuren fra VHS Datteln, men jeg har endnu ikke tilmeldet mig til vores dansk kursus. Har du? Jeg skal lave det næste uge...

Nu smutter jeg til min kolde seng :(
ha´det godt allesammen
kærlige hilsener
Nicola :)
Hold bare fast i mig - når de fortæller dig - at der er tusinde mil - imellem dig og mig...
Antworten