Hej allesammen,
Heide - nu er jeg afsløret

. Ja, vi var i Lohals og slog græs. Det var også lejerskifte i dag og sidste gang vi var der havde jeg set, at lejerne som skulle afrejse i dag havde „omdekoreret“ huset. Der stod nemlig nogle af husets møbler i annekset, og anneksets indhold stod delvis udenfor i haven. Jeg var ikke sikker, at det hele ville komme på plads igen efter en tre ugers ferie og ville derfor gerne selv komme derhen dengang og måske rydde lidt op. Men jeg må sige: huset var som før, næsten alt var på plads og der var rigtig godt rengjort. Men det sidste skyldes måske Elly, Novasols rengøringsdame, som vogter over huset som om det var hendes ejet. Vi er meget heldige med Elly (og hendes mand, Karl), de er begge to pensionister og tjener lidt ekstrapenge med husrengøring for Novasol, men de tager deres job utrolig alvorligt. Vi har besøget dem engang i deres hus, og jeg tror, hun vil have det så pænt og rent i vores hus, som hun har det i hendes.
Jeg var jo lidt ked for vores gæster, som havde booket årets tre dyreste uger, og havde sådan et dårligt vejr. Men i gæstebogen læses det helt andet: gæsterne „havde hver slags vejr“ men var helt begejstret af huset, af haven (med frugt og bær i overflod) og af øens nordlige del overhovedet. De har været på Møn og Bornholm før, og var lidt overrasket, at Nordlangeland er så dejlig.

Det glæder mig meget!
Da jeg ikke skulle rydde op i huset kunne vi nå vores havearbejde inden de nye lejere ankom, og sådan er det jo bedst. Derefter kiggede vi lidt omkring, først i Lohals og derefter i Svendborg havn, hvor Niels viste mig det gamle træskibsværft, hans oldefar har grundlagt og som ejes af hans fætter i dag. Det var sjovt for os begge to - Niels fortalte nogle historier han kom i tanke om, da vi strejfede rundt på værftet - hvor han som dreng tit har leget med sine fætre. I Svendborgs Museumshavn så vi så nogle gamle træskibe, hans farfar har bygget. At vandre rundt i Svendborg med Niels er for mig som en rejse i tiderne - jeg elsker det!
Ja Heide, det er blivet lidt stille herinde - men det er jo klart efter en lang periode med regnvejr. Nu er de alle udenfor - Gabi er sikker på campingpladsen (camperingspladsen?), Vilmy med datteren ved stranden, nogle andre i deres haver. Og om aftenen kan alle, som bor på egen grund, endelig grille - det bliver jeg snydt for i år. Mit næste, længere ophold i Lohal kan tidligst være i oktober, og dér vil jeg nok tænde ovnen, ikke grillen.
Men sig mig nu, Heide, er alt i orden igen med din mand? Du lyder ikke som om din ferie er i fare, derfor håber jeg, at han har det godt igen og er ikke indlagt
Vilmy, vi passer på os - er der sket noget (det håber jeg ikke) - men du lyder lidt alvorligt
Kærlig hilsen
Nullermand