Sprachübung - sprogtræning II

Deutsche schreiben auf Dänisch &
Danskere skriver på tysk!
sækkepiber
Mitglied

Beitrag von sækkepiber »

Hej sproghjørnet,

det er en lille aftenhilsen fra Ruhrdistriktet.

Weekenden var fint:

Fredag mødede forumsstamborden "Dortmund og omeg" i Marl. Denne gang Nicola organiserede det, og hun udvalgte en meget god landspisehus. Det var en morsomt aften med god mad og god snak.

Lørdags Robert-Burns-Dinner var dejligt: Haggis smagte særligt godt (sidste år var det lidt tørt), en gammle piberven vi havde ikke set for nogle år dukkede op, jeg havde nogle gode samtaler og aften endede med skotiske sanger og bretoniske danser, "An Dro" og denne slags. Jeg tror det var lige som en minikopi af Vilmy's festivalweekend.

@vilmy: Levende musik - ja, det er en af livet's bedste ting, sammen med god mad og kærlighed (order er ikke en "ranking"!) :D

Søndag Tina og jeg nød solen og gik en lang tur, efter besøgte vi huns bror.

Jeg må smutter nu; væggeuren ringer meget tideligt i morgen.

Have det godt, I kære! Sov fint og drøm sødt, vis I er på en lyserød sky og ikke.

Vi ses,

Ralf
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej Ralf,

to sjæle, en tanke.

Jeg er helt enig med dig, og må indrømme, at du har ret med livets indgredienser, og jeg behøver slet ikke prioritere; for mig går det hele op i en højere enhed. :P

God nat,
vilmy
Hvor du sætter din fod,
bli'r der spor af de drømme, du driver imod.
Ved de veje du finder,
vil man snart plukke minder.
Om du driver omkring eller står og slår rod,
bli'r der spor af din fod.
Sigurd Barrett
Nicola
Mitglied

Beitrag von Nicola »

Godmorgen allesammen,

kun en kort hilsen, jeg har et kvarter mere i dag fordi jeg har en foranstaltning fra arbejdet som, men jeg er alligevel allerede for sent :roll: ...
Jo, vilmy, Steen er hjemme og skyet er mørk igen :roll: - næ, ikke mørk, men hellere ikke så lyserød end da han var her.
Dagene gik så hurtig forbi som altid, men vi havde det hyggeligt.
På Valentins Dag renoverede vi mit badeværelse :mrgreen: .
Men nu er hverdagen tilbage.
Du lyder i hvert fald meget godt :D ! Jeg glæder mig at du er tilbage i dit rette hylde igen. Jeg ved hvordan det føles :wink: !

Ralf, tak for sidst :wink: . Jeg kunne ikke så godt lide den restaurant fordi jeg tror at der findes meget mere hyggeligere...men maden var meget lækker og at snakke med jer alle er altid dejligt, ligegyldigt hvor det finder sted.

Ønsker jer allesammen en rigtig god dag,
jeg skal tage af sted NU,
kærlige hilsener
Nicola
Hold bare fast i mig - når de fortæller dig - at der er tusinde mil - imellem dig og mig...
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej igen,

tak, søde Nicola, for dine tanker. Godt at vide at jeg ikke lød helt skør med min rette hylde. Det føltes bare så rigtigt. Jeg fandt Jeres adresse igen, da jeg ville sende et brev til London i går (sagde jeg, at jeg genbruger konvolutter?), så vi sender Jer en lille hilsen en af dagene.

Synd, at Steen er væk igen, så er der 4 ugers ventetid forud for Jer nu. Nu er det tid til at sige tak i lige måde, jeg har kendt til long distance relationships (undskyld, her rummer mit hjerte kun et sprog, så jeg bliver Jer det danske ord skyldig, eller skulle det være fjernforhold :?: ) i over 20 år :oops: , så jeg føler med dig. Det er nemmere nu som single, hvor skyere farver sig lyserøde på en klar himmel; men det er heller ikke nemmere, hvis det er ens bedste ven, man ser kun 2-3-4- gange om året. Det kræver uhyre megen læggen bånd på sig selv, at det til tider gør meget ondt, men det er alligevel det hele værd.

Ralf, der var et par højdepunkter, du nok også kunne have nydt (til dessert efter Jeres fremragende Haggis): Nick Kier, Bruce Guthro og Allan Taylor gjorde det ganske godt (sagt med jysk underdrivelse = kanonkoncert). Med var også Michael Boesen, men han er nok mere ukendt i Tyskland. Vi havde sådan set en songwriters aften. Jg tror, de er allesammen på Myspace, hvis du vil kigge lidt. Jeg kan også anbefale Trio Mio eller Tumult, hvid det skal være dansk. En af de store nyopdagelser for mig var, udover Rune T. Kidde som historiefortæller, Lorraine Jordan. Hun var en oplevelse, og det er ikke sidste gang, jeg kommer til at møde hende! Så var der selvfølgelig også store danske navne: Niels Hausgaard, Dissing, Dissing, Las & Dissing, Sebastian, Sussie Nielsen, Anne Dorthe Michelsen, HP Lange osv. Og grønlanderen Rasmus Lyberth--stor stemme.

jeg kunne blive ved, men slutter nu. Musikelskere har navne nok til at surfe rundt i den danske og engelsksprogede musikscene. Jeg glæder mig allerede nu til næste festival i juli, hvor jeg planlægger at arbejde som frivillig.

Vi skal arbejde hjemme dag --tøsen vil ikke i børnehave i dag.

Lad arbejdsdagen begynde;
vilmy

NB: rettet for slåfejl.
Hvor du sætter din fod,
Ved de veje du finder,
Sigurd Barrett
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej I alle,

det lyder som om alle havde en rigtig god tid!
Nicola - skyer bliver lyserrød igen, tænk på det!!!

Nullermand - værmedunke er lidt gammeldags men jeg (og også Dirk) kan godt li' disse små hjælpemiddler :wink: Skal jeg oute mig? Jeg har en værmedunk, det er en løve...
Så håber jeg I havde herrlige varme senge på/i Bremlevang!!!

Ja, migrænen var heldigvis gået torsdagaften, så var jeg på kontoret fredags og kunne henne til svømning fredagaften.

Weekendsvejret var koldt men med dejligt solskin. Dirk lavede vores Lohnsteuerjahresausgleich og jeg gik en tur. Direkte over for huset er kirkegården. Den ligner en park med mange træer og stilheden er overvældende. Jeg besøgte svigerfars grav og også graven fra min veninde Ute, som død sidste år.

Desværre har vi ikke ret meget success at sælge båden. Vi har annonceret, men det går ikke rigtig i gang. Vi forsøgte også at annoncerer på en dansk side. Man må selvfølgelig angive navnet, telefonnummeret osv. Der er for få plads til nummeret og kun plads til en 4cifret postnummer [img]http://www.cosgan.de/images/smilie/konfus/p020.gif[/img]

Det er virkelig dumt! Vi tror, vi ville ha' bedre chancer at sælge båden i DK...

Med pyt med det. Dirk har fundet andre sider for at annoncerer.

Hilsen for i dag!!

Gabi
Dänemarkfans
Mitglied

Beitrag von Dänemarkfans »

Hej og god aften!

Hu jeg skal luft åndet. Mine datter er falder på aftensbordet i går. Nu har hun høvepine og det meget. Vi formoder en hjernerystelse. :shock:
I morgen skal vi til læge.

k.h.

Grit
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej,

der er I jo igen! Jubii!

Grit, det er da træls (på godt jysk), at I må trække vejr, fordi Jeres datter har slået sig så hårdt. Har hun været bevidstløs? Hvis ikke, tegner det godt. Og hvad skete med hende?

Gabi, et marsvin med en varmedunk; sjov tanke. Jeg håber I kan få båden solgt i løbet af foråret. Måske kommer købelysten emd varmen, og den lader i hvert fald nu til at vente. Ikke engang solskinsvejr har vi; og lige nu kender jeg i hvert fald en, der har hårdt brug for det.

Hmmh, mht. varmedunke har jeg jo en helt anden teknik, som jeg føler mig meget beæret over. Min varmedunk er p.t. 1,14 m høj! Eneste problem: en almindelig varmedunk kan man smide ud af sengen, min skal blive i sengen hele natten og bruger mig som bamse.

Nå, over til....?

vilmy
Hvor du sætter din fod,
Ved de veje du finder,
Sigurd Barrett
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej I kære,

det var en kedelig dag: vejret var kedeligt og arbejdet var lige så kedeligt. Vejrudsigten lover ingen forandring i de næste dage.... :|

Måske var det heller ikke en god idé at læse min nye bog af Klaus Rifbjerg. En af dem er nemlig en samling af noveller - og den drejer sig om „at blive ældre“. Godt skrevet - men måske noget jeg skulle læse når dagene er længere og lysere. :mrgreen:

Ellers skete der ikke noget her - bortset fra, at jeg for nogle dage siden fandt en gammel skolekammerat på stayfriends. Jeg ville gerne komme i kontakt med ham og tilmeldte mig også. Men nu viste det sig, at jeg skrev til ham og at han prøvede at læse mit indlæg (dét fik jeg at vide fra stayfriends via e-mail)- men det kunne altså ikke lade sig gøre. Først skal vi nu begge to blive „guld-medlemmer“ og betale 15 Euro hver, ellers kan han ikke se at det var mig, som skrev til ham og jeg kan ikke få sin e-mail-adresse. Det er bedrageri, synes jeg og jeg gider ikke betale. Jeg er derfor i gang med at finde en anden vej til at kontaktere ham. Jeg fandt ud hvor han arbejder i dag - så der skal nok være en mulighed..

Nicola, har I booket et hus i Djursland? Det er jo kun 4 uger til påske - og dermed jo også kun 4 uger indtil I skal være sammen igen! :D

Grit, det lyder jo ikke så godt! Jeg håber din datter har det snart bedre. Når hun begynder at kaste op skal I ikke vente længere men finde en læge med det samme. Held og lykke til Jer!!

Ha´ det nu godt, I kære,
vi ses i morgen,
Nullermand
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Jeg glemte lige noget: intet nyt fra dig, Andrea. Skulle du ikke få telefon & internet i dag?

Meld dig, når du er på!
vilmy
Hvor du sætter din fod,
Ved de veje du finder,
Sigurd Barrett
sækkepiber
Mitglied

Beitrag von sækkepiber »

Hej sproghjørnet,

en hilsen fra genfrostet Ruhrdistriktet.

Her hos os har vi det ikke så godt fordi Tina skal arbejder overtimer hver dag i den næste tre uge. Så hun er meget træt i aften (apoteken lukker kl. 18.30) og jeg har den hele huskram på handen efter min egen arbejd i skolen.

For at holder op humoret vi har begyndt at planlægge vores sommerferie. Det ser ud som vi vil rejse til Jersey og Guernsey. Tinger vi læste i rejsekataloger og boger om denne øer lyder meget godt og hyggeligt.

@ Grit: God bedring til din datter.

Gad nat,

Ralf
Zuletzt geändert von sækkepiber am 20.02.2008, 06:39, insgesamt 1-mal geändert.
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej Ralf,

Niels er tit på Guernsey fordi han har en kunde der, hvis du har brug for informationer kan jeg gerne spørge ham. Øen må være vidunderlig og helt sikkert er en rejse derhen en god oplevelse. Jeg håber jeg selv kan tage med næste gang han skal derhen. Min mor har også været på Guernsey (med sin engelsk-conversation-kursus) og hun har skrevet lidt om øen og så har hun taget mange billeder. De fleste handler om planter, som vokser dér mens de ellers ikke kan klare sig i det europæiske klima, men hun tog også billeder af en vildt fantastisk landskab - noget man gerne vil se med egne øjne. Guernsey er altså helt sikkert et godt valg. Niels ser jo ellers ikke ret meget af de steder, han rejser hen - men Guernsey er også for ham hver gang noget særligt - og han nyder det at være dér.

I har altså fundet et rigtigt godt rejsemål - og når det gælder at finde et godt hotel i St. Peters Port kan Niels helt bestemt komme med gode oplysninger - han har boet mange steder dér - og har efterhånden sine favoritter.

Og nu smutter jeg i seng, klokken er næsten tolv.
Ha´ det godt, I kære,
Nullermand
sækkepiber
Mitglied

Beitrag von sækkepiber »

Hej Nullermand,

tak for tilbuddet, det er pænt af dig. Vi vil først læser to boger om øerne jeg har lejed fra vores komunale bibliotek og broschurer fra vores rejsekontor her i Castrop og efter spørger jer om informationer det ikke findes på papir. (Er den sidste konstruktion rigtigt?)

I morges kørte jeg Bettina til apoteken (vi har kun et bil) og arbejder hjemme nu - skriveborden er fuldt igen :oops: :roll:. Ingen undervisning i dag, men omkring kl 11 vil jeg tager til en instruktørsmøde. Maske jeg kan kikke ind før.

Jeg ønsker I en god dag!

Ralf
Dänemarkfans
Mitglied

Beitrag von Dänemarkfans »

Hej I!

Mange tak for kærlig hilsen! :D
Mine datter har godt sovet. Hun har en Schädelhirntrauma. Hun har ikke spytter. Til alt held!
Hun skal hjemme i dag og i morgen. Fredag skal hun ingen at skole.

Vilmy - hun har malet for dine mus. :mrgreen: Vi skal sende hende breven.Altså ikke wundern. :mrgreen:

k.h.

Grit
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hvad drikker Møller?.....øller........øller.......

Det faldt mig lige ind fordi det er så stille herinde. Jeg læste det et eller andet sted sidste weekend og Niels og jeg prøvede at huske, hvad der var på tysk, altså som spøg med ekkoet. Jeg er stensikker der findes flere af dem men kan ikke huske et eneste - kan I?

Ellers ikke noget nyt herfra....jo - jeg satte katten på diæt for to måneder siden og kontrollerede vægten i dag: hun tabte 200 gr.!! Det lyder ikke så meget, men i forlig til mig (Dreisatz :mrgreen: ) var hun altså meget mere succesful. Pinligt. :oops:

Dermed over til natteholdet...

Kærlig hilsen
Nullermand
Nicola
Mitglied

Beitrag von Nicola »

Hej allesammen,

det kan ikke være at jeg er natholdet, kan det :mrgreen: ?
Har lige sendt min store datter i seng. Hun kom hjem klokken otte og må til morgenhold i morgen klokken syv. Men hun stadigvæk nyder hendes praktik og spurgte der i dag hvis hun ikke kunne komme en dag per uge efter hun er færdig med praktik på fredag. Og det kan hun, de er meget glad for hjælpende hænder.

Men først skal hun koncentrere på vores udvekslingselev. På 3. marts skal der komme en franske dreng i vores kvindehushold :wink: . Han bliver kun fra mandag til lørdag, men jeg tror det vil være meget spændende!

Nullermand, vi har nu booket et hus i Djursland, i Boeslum Strand, tæt ved stranden og vi glæder os nu til den uge. Skal besøge Kattegatcentren, det skal være meget interessant! Og også Fregatten Jylland.
Men næste gang vi holder ferie i Danmark skal det være Langeland - det insisterer jeg på :!:

Jeg smutter nu også i min seng, jeg er dødtræt.
Ha´ det godt allesammen,
kærlige hilsener
Nicola
Hold bare fast i mig - når de fortæller dig - at der er tusinde mil - imellem dig og mig...
Antworten